1

Topic: Längtar efter svar

Hej, jag har spelat klassisk gitarr och hade under lång tid privatlektioner med en mycket duktig lärare. På senare tid har jag haft diverse problem men börjar så smått hitta tillbaka till livet och intressen. Jag har svårt att hitta tillbaka till gitarren liksom även om jag fortfarande tveklöst älskar gitarr och att spela det! Samtidigt har jag i många många är varit otroligt fascinerade av både luta och cembalo och klavikord.

Jag är 27 år, är det för sent att börja lära sig ett nytt instrument? Jag kan alltså läsa noter och minns en del teori och gehör, som hade kunnat gå att öva upp. Vidare undrar jag, det borde väl vara så att luta borde vara lättare för en gitarrist att lära sig, än cembalo eller klavikord? Det är lurigt med klaviatur enligt mig, men det kanske hade släppt om man hade börjat spela. Hur är det med tonbildning på luta och på klaviaturinstrumenten? Barockluta eller renässansluta?

Som bosatt, till största delen, i norra Skåne, så undrar jag om det finns möjlighet att testa de instrument jag här har skrivit om och sedan eventuellt ta lektioner?

God fortsättning på det nya året!


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Längtar efter svar

Visst kan man lära sig ett nytt instrument på hygglig nivå även när man har nått en viss ålder. Själv spelade jag piano som barn och började med gitarr egentligen först när jag hade fyllt 28 år.

Jag tycker att klaviaturinstrument skiljer sig från gitarr genom att händerna "gör olika saker". Man behöver läsa noter dels för vänsterhanden, dels för högerhanden. När man spelar gitarr så samarbetar händerna på ett annat sätt för att skapa musik av en enda notbild. Men om man är intresserad och har spelat gitarr så går det säkert bra att även börja med klaviatur.

Luta har jag inte spelat, men tekniken är ju lite annorlunda jämfört med gitarr, med spel med fingertopparna och med höger lillfinger förankrat på locket.

Ett annat instrument är altgitarr, som jag spelar förutom gitarr. Med altgitarren så använder man gitarrteknik och har ytterligare utmaningar med att behärska högerhandens position så att fingrarna träffar rätt sträng och med dämpning av strängarna. Om man vill ha omväxling från gitarr så kan altgitarren vara ett alternativ, och den ger ju tillgång till en fantastisk musik för luta och vihuela.

Du kan säkert få möjlighet att testa andra instrument och ta några lektioner, om du bara kontaktar någon privatlärare.

Jag hoppas att du kommer att ha kul med dina experiment med nya instrument. Det kan också vara ett sätt att om du så vill hitta tillbaka till gitarren och att få en breddning till flera instrument.

Lycka till!

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

3

Re: Längtar efter svar

Hej, tack för ditt svar. Vad innebär hygglig nivå på ett ungefär? Är det lättare att redan bli bra igen på det instrument man tidigare varit ganska skicklig på? I mitt fall gitarren då.

Ja, jag håller med, klaviaturinstrument är kluriga på de visen, att de bägge händerna samarbetar, samtidigt som de ändå spelar olika saker. Samarbetet mellan de två händerna tycker jag faller sig mer naturligt när det gäller gitarr. Men det finns ju de som har motoriska problem på gitarr i stället. Lutan verkar vara en annan vinkling på högerhanden med, och man spelar utan naglar med, efter vad jag har läst.

Altgitarren ja, en utmaning som heter duga! Altgitarr är väldigt vackert tycker jag. Att dämpa strängar och övertoner på en altgitarr kräver nog en hel del kan jag tänka mig. Är du intresserad så kan du kolla upp en gitarrist som heter Alexander Vynograd och som spelar 8-strängad gitarr och använder hakan att spela och dämpa med, tillsammans med händerna.

Det är just det med privatlärare, var finner man det? Ja, samtidigt är jag ju inte säker på om jag vill byta instrument, hittade jag en väg tillbaka till gitarren så vore även det mycket roligt. Även om klavikord verkligen är tilltalande. Klavikordet har ju inte samma finesser som ett piano och det verkar mer lätthanterligt, fast jag kan ju ha helt fel.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Längtar efter svar

Hej igen Faxanadu,

Du frågar vad "hygglig" nivå innebär. Den nivå som jag har uppnått på gitarr är rätt låg, efter att ha börjat "på allvar" med gitarren vid 28 års ålder med bra privatlärare i ett par år. Men min nivå beror också av min begränsade talang. Jag spelar som mest avancerade stycken exempelvis Villa-Lobos' preludium nummer 4 och etyd nummer 1, en del av Barrios och några enklare stycken av Bach. Jag tycker också om att spela t ex Tárrega. På altgitarr blir det mest gammal lut- och vihuelamusik samt lite lutamusik av Bach.

Det är nog ganska säkert så att det är lättare att bli bra på ett instrument som man redan varit skicklig på tidigare. Om man som du har spelat gitarr länge, så är förstås altgitarr ett mindre steg att ta än t ex luta eller klaviatur, och chansen att bli bra på altgitarr är större. Man dämpar strängarna på altgitarr med händerna - hakan som du skriver om är nog rent personligt för Vynograd. smile För övrigt är Malmö musikhögskola känt för altgitarrister som Per-Olof Johnson och senare Göran Söllscher, och för dig som bor i Skåne är det kanske nära. Det går nog att prova på altgitarr där.

Privatlärare i Skåne får nog de medlemmar som bor i Skåne rekommendera. Jag kan bara bidra med Svenska Gitarr- och Lutasällskapets lärarlista, som du hittar via denna länk:
http://www.sgls.nu/larare/lararlista_03.html

Genom att testa ett annat instrument så kan du få trevliga impulser och finna ny spelglädje. Kanske blir det då lättare att hitta tillbaka till gitarren.

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5 (edited by Faxanadu 2010-01-02 10:56:18)

Re: Längtar efter svar

Hejsan Sten! Då kan det hända att vi har lite olika definitioner på vad hygglig nivå innebär. Jag tycker det verkar som om du har kommit långt om du behärskar sådana stycken. Men sådant är ju tolkningsfrågor. Lägger man till altgitarren dit så anser jag det tveklöst som bra! Själv hade jag verkligen lyckats spela sådana här stycken.
http://www.youtube.com/watch?v=lzplswZc9fM

Jo du har nog rätt i det. Ett problem med gitarr är att tonbildningen påverkas mycket av naglarna, jag hittade en sittställning där min högerhand nästan fick en lutenists vinkel, klangen blev väldigt djup och fyllig, tyvärr fick jag känningar i axeln efter ett tag.

Ja att dämpa med hakan är mer lite kuriosa, en rolig men fiffig idè. smile Tack för tipset, jag kollar som bäst runt här, Malmö musikhögskola blir nog till att kontakta. Mycket bra länk där också! Fin information.

Jo, det kan faktiskt vara så, det jag helst vill spela är barockmusik, jag tycker det är lättast att finna melodi och rytm inom den eran. Även stycken i moll är liksom uppsluppna och lättsamma, inte tunga och stormiga som romantiken till exmepel, enligt mig. Även sorgesamma stycken. Svårt att förklara. Det instrument som har lockat mig väldigt länge och som väcker något mycket speciellt inom mig är just klavikordet. Jag får helst enkelt höra mig för hos musikhögskolor och musikskolor.

Jag hade behövt träffa olika människor som sysslar med de olika instrumenten och få tala med dem. Jag har frågor och är osäker, på vad jag klarar och inte klarar. Det kanske är lite udda att enbart vilja spela klavikord men inte piano exempelvis, även om piano är väldigt vackert.

6

Re: Längtar efter svar

PS. Antar att förkortningen KL i lärarlistan innebär klassisk luta.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

7

Re: Längtar efter svar

Här är en gitarr som har en klang jag tycker mycket om! Jag gillar den där ljusare klangen, helt fantastiskt! http://www.youtube.com/watch?v=-ehW3SHWquo

8

Re: Längtar efter svar

Hej igen Faxanadu,

Sexsträngad altgitarr stämd i A låter som du skriver ljust och vackert. Stycket av Rameau är också behagligt. Elvasträngad altgitarr är annorlunda med lång efterklang och många strängar att hålla reda på. smile

Förkortningen KL i SGLS' lärarlista betyder klassisk gitarr. Förkortningen L som ett fåtal lärare har betyder luta. F betyder flamenco (det står nog FL på något ställe). V betyder visackompanjemang, vill jag minnas.

Klavikord är också mycket vackert. Ditt exempel från Youtube låter jättefint. Det instrumentet är säkert roligt att prova.

När det gäller sittställning så får man vara försiktig, särskilt om man får problem med kroppen, som du fick med axeln. Nu finns det ju hjälpmedel för att stöda gitarren så att sittställningen blir mer naturlig med båda fötterna på golvet (själv har jag klarat mig hittills och kan använda fotpall). Det är också bra att öva kroppen en del varje dag för att motverka skador - jag kör en kvarts fysisk yoga varje morgon, och man kan alternativt träna på många andra sätt också. Gitarrlärare brukar kunna hjälpa till med att finna en bra kroppsställning och eventuella hjälpmedel. Även nagellängden kan det löna sig att se över - lite kortare naglar kan faktiskt ibland ge en bättre sittställning.

Det är säkert en bra idé att träffa människor som håller på med olika instrument och tala med dem. Kanske Malmö musikhögskola kan vara en inkörsport.

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

9

Re: Längtar efter svar

Hej, och tack för svaren! Ja det är en del skillnader på altgitarr och kvintgitarr, eller kvartgitarr kanske man ska skriva, eftersom den är stämd en kvart högre än en primgitarr. Det verkar vara rätt ovanligt att spela solo på sådana gitarrer, men riktigt fint.

Då förstår jag! Mycket bra lista.

Jag kan tänka mig att det är fantastiskt att testa ett sådant klavikord, det låter vackert. Det är nog inget lätt instrument även fast det är litet.

Helt riktigt, man måste hitta lösningar där, vad gäller sittställningar, fotpall eller sådan där hållare som man spänner fast på gitarren och stödjer på låret finns ju med. Själv föredrar jag nog fotpall som det är nu. Jo att göra fysiska övningar och kanske att tänja på musklerna kontrollerat är nog bra, och att lära sig slappna av med, där är nog yoga bra. Det med naglarna är faktiskt viktigt ja, att naglarna kan påverka sittställningen tänker man kanske inte på, men det stämmer! Jag kortade ner mina naglar för ett tag sedan, efter att ha spelat med längre naglar ett bra tag, det var en del skillnad.

Ja det får bli så, kanske olika musikskolor med, börja med att höra sig för, träffa olika folk, och se vart man hamnar. Allt går inte att planera i förväg, men ska nog lyssna på sina känslor med.

10

Re: Längtar efter svar

Hej!
Tänkte bidra lite till diskussionen eftersom jag började spela luta i somras (efter att ha spelat gitarr i många år). Jag är 24 och det får man väl också se som en sen ålder att börja spela ett instrument. Min egen erfarenhet av lutaspelande (jag övervägde att börja i många år och letade instrument till och från) är att det går fortarare än man (jag) tänker sig att kunna spela på en nivå där det är roligt att spela. Sedan är ju steget att utvecklas vidare svårare då det kräver mer målinriktad övning - vilket kan vara svårt att få till om man inte kan ägna sig åt musik på heltid. Vad gäller teknik på luta, så skiljer det sig ganska mycket åt mellan olika lutenister och även beroende på vilken epok vi talar om (från medeltid, renässans till sen barockluta.) Som jag förstått det börjar man kring 1600 gå över till en mer gitarrlik högerhand. Jag själv spelar tiokörig luta och musik från början av 1600-talet och kör på den tekniken. Det funkar bra tycker jag, även om det är lite ovant med lillfingret på locket och växelspel med tumme och pekfinger. Gitarr och luta är på många sätt två olika instrument, men det är absolut inte oöverkomligt att lära sig spela luta. Den franska tablaturen är dessutom riktigt lätt att lära sig! Tog inte många dagar att komma in i det.

Jag har även funderat mycket på att börja spela altgitarr (innan jag skaffade luta), och också varit på väg att köpa en. Men som sten säger att man får tillgång till massa musik är ett argument som jag hört många gånger och inte riktigt förstår - särskilt om man pratar om vihuelamusik och dowland som spelas i stor utsträcking på altgitarr. Vihuelamusik, tidig lutmusik (da milano mm) osv. Är ju helt spelbar på "vanlig" gitarr också då den inte kräver fler än 6 strängar (stora delar av dowland-repertoaren går att spela på sexkörig luta. Bara att stämma ner tredje strängen på gitarren till fiss så är man där. Sen att man tycker om klangen är en annan sak.

Till sist, anledningen till att man väljer att börja spela luta är väl klangen och känslan i att spela detta fantastiska instrument som jag tycker är mycket intimare att spela än gitarr. Därför tror jag egentligen inte att altgitarrren är ett substitut om man verkligen är intresserad av att spela renässans eller barock. Men den diskussionen har ju förts ganska ihärdigt tidigare här på forumet.... smile

Lycka till med planerna, och jag kan absolut rekommendera att börja spela luta om du är sugen på det!
Jonas


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

11

Re: Längtar efter svar

Hej, tack för ditt intressanta inlägg. Jag kan tänka mig att det är roligt med luta, jo säkerligen är det väldigt olika tekniker trots att bägge är stränginstrument.

När jag hittade det här stycket, som jag länkade till förut http://www.youtube.com/watch?v=-ehW3SHWquo så kom jag på att jag var och testade en gitarr i en gitarraffär för länge sedan nu. Orkestergitarr hette det visst och han i affären stämde den åt mig, både i A, alltså en kvart högre upp än en primgitarr och en kvint högre. Det var ett fantastiskt briljant ljud i den gitarren! Den kändes mer lättspelad med, än en vanlig primgitarr. Det kanske bara är jag som tycker?

Jag ska nog gå och testa en sådan igen, för jag minns inte om det lät likadant som när man sätter ett capo-band på en vanlig gitarr, har för mig att ljudet var lite annorlunda. Kanske det är? Är det en orkestergitarr han har i stycket jag länkade till? Jag vill ju göra något nytt, och när jag spelar tycker jag det låter bättre och är enklare, när jag använder mitt capo-band. Tänk då att ha en gitarr som låter så och är lite mer lätthanteerlig på något vis. Jag hade kunnat spela musik från barocken fram till romantiken! Och ta gitarrlektioner igen med, fast med en sådan gitarr! Vad tror ni om det? Ovanligt, visst. Möjligt? Förmodligen.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

12

Re: Längtar efter svar

Jonas Larsson skrev:

Jag har även funderat mycket på att börja spela altgitarr (innan jag skaffade luta), och också varit på väg att köpa en. Men som sten säger att man får tillgång till massa musik är ett argument som jag hört många gånger och inte riktigt förstår - särskilt om man pratar om vihuelamusik och dowland som spelas i stor utsträcking på altgitarr.

Det argumentet brukar sällan föras med Dowland och vihuelamusik i åtanke.
Skulle jag in i en debattävling hade jag snarare tagit med mig musik för
instrument med fler strängar än just 6; barockluta, teorb, chitarrone mfl.
Det är enormt mycket musik som tyvärr inte alls tillhör gitarrens repertoar
idag, Piccinini, Kapsberger, Baron, mycket av Weiss med mera.
Där blir mycket av musiken mer eller mindre ospelbar på sex strängar,
i alla fall utan stora kompromisser med basstämmorna massor av nedlagd tid
på att arrangera om.

Men det enklaste sättet att snabbt få tillgång till en helt ny värld av musik
är att lära sig tabulatur. Det tar 1 minut att förstå, aningens längre att läsa
flytande men räntan på insatt tid är enorm, massor av ny repertoar och ett
utsökt logiskt sätt att spela den på, prima vista har aldrig varit enklare!

Om du är i närheten av Malmö kan du slå mig en signal Faxanadu, så kan du
testa altgitarr och kanske få en kort introduktionslektion om du vill:
0733760354

mvh Marcus

13

Re: Längtar efter svar

Dessutom är väl både luta alt-gitarr mera övertonsrika?

Tack Marcus, det ska jag lägga på minnet. smile

14

Re: Längtar efter svar

Till Mackan: Jag håller med dig, men jag tycker ändå att det är lite lustigt att t.ex. boken altgitarren innehåller så mycket musik som är spelbar direkt från tablaturen på 6-strängad gitarr. Även vissa av göran söllschers altgitarrplattor innehåller ju rätt mycket musik där bara 6 strängar krävs. Men gillar man klangen, vilket jag själv i och för sig gör, så är det väl fint ändå. Min poäng var just det att man kan spela mycket musik, som du också säger, direkt på 6 strängad gitarr om man lär sig tablatur. 

Tänkte också passa på att fråga dig som spelar altgitarr: Hur mycket dämpar du när du spelar altgitarr? Typ baslinjer i weiss.

//Jonas