Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Äldre Svenska Gitarrer

Hittade en äldre svensk gitarr hos Tradera http://www.tradera.com/LEVIN-112-1966-- … n_99785094  som nu är såld

Är en Levin 112 något att ha idag, ljudmässigt, spelmässigt osv. Personligen tycker jag att Levingitarren ser ganska trevlig ut.

Jag hittade en liknande på den här länken och blev en aning konfunderad
http://www.blocket.se/vasternorrland/Le … =4&w=1


Tacksam för litet information om Levinen


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Vet inte något om modell 112 från Levin.
Har ägt ett par andra Levin-gitarrer för många år sedan, och de var hyfsade, lite ljudsvaga kanske.

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

3

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Tack för svaret Sten.

Jag håller på att lära mig spela gitarr, och har kommit till det stadiet att jag funderar på att byta till någon litet bättre nylonsträngad gitarr.

Och är precis i det stadiet när jag har börjat fundera i termerna om ljudstyrka.
Jag sneglar på alhambra, esteve och ramirez, men plånboken är ju inte i 40 000 kronors klassen, så kan du ge litet vägledning där man kan börja söka efter kvalitet och ljudstyrka ?

Kan ju också vara kul att veta vad du spelar på själv, och hur länge du har spelat.

4

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Du kan ju få en Alhambra eller Esteve gitarr för 2500:-. Deras billigaste modeller ligger runt det priset, men Alhambras 5p modell kostar lite mer - ca 4 000:-, inte 40 000:-, och är en riktigt hyfsad gitarr för priset! Ramirez kostar lite mer... deras billigaste modeller ligger runt 15.000:-

Levins gitarrer är charmiga, men som Sten skrev, inte särskilt tonstarka....


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej igen boj!

Du ställde några frågor till mig. Jag har spelat i 37 år utan att ha lärt mig särskilt mycket, fast jag har gått på kurser och även tagit privatlektioner i ett par år. smile Jag har nu en Bolin-gitarr och en Ramirez 1a (664 mm mensur, "de cámara"-modell), samt en Bolin altgitarr.

Stefan W:s förslag om Alhambra eller Esteve håller jag med om.

Här är några länkar:
http://www.gitarren.se/    (Esteve m fl)
http://www.guitarpeople.se/  (Amalio Burguet m fl)
http://www.sweadguitar.com/  (t ex Ramirez 125 años -just nu för 13990 kronor inkl
                                                  moms, frakt och fodral - lär vara mycket bra)
http://www.gottfridjohansson.se/1.html  (brukar ha Alhambra, men det syns inte
                                                               på websidan)

Man kan även hitta exempelvis Alhambra med hjälp av t ex prisjakt.nu

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

6

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Tack skall ni ha bägge två för svaren.

Jag vill komma någorlunda rätt när jag handlar en litet bättre gitarr än den jag har.

Jag har funderingar på en Alhambra 11p eller Esteve Granados 12c, eventuellt skulle jag kanske kunna krama ur plånboken till en Ramirez GH, till sommaren ungefär kanske det blir dags att handla.

Ramirez 1a låter ju också intressant, om det går att finna spelbart och i hyfsat skick ( tonmässigt och spelbart ) en bra bit under nypriset.

Hur inverkar det här med stränglängd upplevelsen att spela på gitarren, jag är ganska osäker på fördelen med kortare eller längre stränglängd.

Vad betyder " de cámara " - modell ?


Själv har jag plinkat på en billig gitarr i fem år, jag har inte lärt mig särskilt mycket jag heller och tvivlar att jag har 37år kvar till mitt förfogande, att lära mig.

Men varje litet framsteg ger ju ett litet leende på läpparna.

7

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej igen boj!

Du verkar ha kommit en bit i dina funderingar, och dina alternativ ser bra ut.

Du hade ytterligare några frågor till mig.

"De cámara" (ordagrant "med kammare") betyder att det finns en vägg ungefär mitt emellan locket och baksidan och parallellt med de båda, med ett stort gitarrformat hål mitt i. Den konstruktionen sägs verka utjämnande på tonens kvalitet över hela registret. Det kan nog stämma, för min gitarr har mycket vacker ton, det har flera personer sagt. Den här modellen är ovanlig och troligen svår att få tag i - jag köpte den i Ramirez' butik i Madrid.

Längre stränglängd (664 mm i mitt fall) innebär kanske lite större ton men samtidigt lite jobbigare grepp, eftersom avstånden mellan banden blir större. Vidare så får man vrida kroppen lite grann mer, då vänsterhanden hamnar längre till vänster på den längre halsen. För mig går det hyggligt, för jag är lång med långa armar. Jag skulle nog vilja rekommendera 650 mm i de allra flesta fall.

Visst är det härligt att spela även om man har begränsad förmåga. Förutom musikupplevelsen så ger det mycket både fysiskt och för själen - fingerträning, minnesträning m m. Och man kan ju alltid föreställa sig hur det borde låta. smile

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

8

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej Sten.

Kan man gå in i butiken i Madrid och bara köpa med sig en 1a sådär utanvidare?

I sverige verkar leveranstiden vara ett år ungefär.

9

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej boj!

Jag köpte min 1a år 1990 i Ramirez' butik i Madrid. Då gick det bra att välja och köpa direkt. Idag kanske väntetiden är en annan.

Jag var då i Madrid på ett jobbseminarium och tittade förstås på gitarrer. Då kostade en 1a egentligen ca 25.000 svenska kronor, vilket var alldeles för mycket för mig. Men så plockade butikspersonalen fram en gitarr som de sa att de egentligen skulle sälja till studenter, för ca 8.000 kronor. Det enda fel jag såg på den var en liten oregelbundenhet i ådringen i locket, knappt synlig och absolut inget som påverkade ljudkvalitén. Jag prövade den och den var fantastisk och med granlock precis som jag önskade. "De cámara" var också något som jag gillade hos den. Ett problem var att de ville ha betalt i kontanter för denna gitarr. Efter att ha funderat ett dygn, så lyckades jag fixa kontanter med ett American Express-kort, som jag hade på den tiden. Jag gick till American Express' kontor i centrala Madrid, köpte resecheckar med mitt kort, och löste in checkarna direkt, och sedan gick jag till butiken och köpte min dyrgrip, allt under en lunchrast från seminariet, en rast som jag förlängde för egen del. smile

Under resten av seminariet, några dagar framåt, så gick jag upp på mitt hotellrum under varje fikarast och lunchrast och spelade, liksom hela kvällarna. Det var tur att jag helgen innan hade hunnit se mig omkring i stan och gå på det underbara Pradomuséet med dess klassiska tavlor.

När jag kom tillbaka till Sverige och lite skuldmedvetet bar hem min gitarr, så log min fru mot mig som om det var den naturligaste sak i världen att jag hade köpt upp en ganska stor del av våra tillgångar.

Fortfarande är min Ramirez 1a det instrument som jag spelar mest på, och jag tycker ännu att den är helt fantastisk. smile

Sten

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

10

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej igen Sten,

Tja, det kanske skulle kunna vara något att ta efter, jag och damen har tänkt resa nånstans i januari, och vi har aldrig varit i Madrid. Då kunde man passa på att gå in i butiken.

Förhoppningsvis något billigare där än i Sverige, tyvärr kan jag knappt någon spanska, men förhoppningsvis går det väl bra med engelska.

Åkte du flyg ner, och i såfall var det inga problem med att ta med en gitarr, är ju inte så kul att köpa en dyr gitarr, och flygplatspersonalen sänder den till Japan av misstag.

Var själv i Benidorm 1978, och jag kom hem okey, men bagaget tog en omväg över Japan. Hade det hänt med en dyr gitarr hade jag säkert fått slaganfall :-)


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

11

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej igen boj,

Madrid är en fantastisk stad med mycket att se, förutom Pradomuseet. Om man köper gitarr där så kan man nog få bra pris och kanske slippa momsen.

Jag kollade nu på Ramirez' hemsida http://www.guitarrasramirez.com/
(man kan välja engelska).
Butiken i Madrid är tydligen flyttad till ny adress, Calle de la Paz, 8 ("Fredsgatan"). Den ligger i centrum.

När jag köpte min Ramirez-gitarr för 19 år sedan så fick jag ta mig fram med min ganska knackiga spanska i butiken, men med tiden så lär sig ju fler och fler engelska, så nu går det nog bättre med det språket.

När det gäller flyg så är det bäst att kolla i förväg om det går bra att ta med gitarren inne i kabinen (vilket nog är ett måste, tror jag). SAS brukar vara hyggliga, men kolla!

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

12

Re: Äldre Svenska Gitarrer

P S Innan du eventuellt reser till Madrid, så kontakta för säkerhets skull Ramirez för att kolla om de faktiskt har gitarrer till salu över disk av den eller de modeller som du är intresserad av. Det kan ju finnas leveranstider... Du kan ju pröva att ringa butiken och se om de talar engelska. Numret står på hemsidan under "Contact".

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

13

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej Sten!

Letade och fick fram att momsen i Spanien är 16%, det går att begära återbetalning om man tar med sig gitarren utanför EU.

Angående köp hänvisar Ramirez till representant i eget land på sin hemsida.
Men jag tror väl knappast att dom säger nej till hugade utländska spekulanter i Spanien.

Övar du på att spela gitarr varje dag ?

Själv övar jag ca 1,5-2 timmar 5 dagar i veckan ( 4st  5minuters pauser inräknade.
Är inne på 2:ndra veckan med att öva endast vänsterhanden på fingerspelsteknik.
Använder då inte högerhanden alls. Känns väldigt enformigt att öva så, men det verkar fungera, för efter ett tag verkar fingrarna liksom börja flyta över strängarna.

14

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej boj!

Du tycks öva ambitiöst och mycket systematiskt. Det kan ge goda resultat. Var försiktig bara så att du undviker belastningsskador. Jag har själv sluppit sådana skador och använt fotpall hela tiden, men det finns också hjälpmedel som höjer upp gitarren från benet så att båda fötterna kan vila på golvet.

Jag försöker spela varje dag. Det brukar bli 40-45 minuter på morgonen, och då spelar jag först ett antal stycken som övning och sedan försöker jag jobba på ett nytt stycke och lära in det. Jag strävar efter att spela mer senare på dagen, det kan bli 0 - 2 korta pass till med övning på det nya stycket.

För övrigt så finns det ju flera än Ramirez som säljer gitarrer i Madrid. När jag var där 1990 så fanns t ex Manuel Rodriguez och Paulino Bernabé. Jag kollade Rodriguez men tyckte då att Ramirez var bättre.

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

15

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej Sten!

Jag försöker nog öva regelbundet och hoppas jag tillräckligt mycket. Jag läste nånstans att det fodras ca 10000 timmars övning för att bli riktigt bra på gitarr.
Kanske kan ligga något i det.

Jag har nog lidit av ( och tillfrisknat från ) en belastningsskada i vänster skuldra.
Fick ett tips om att man inte skulle trycka ner strängarna med vänsterhandens fingrar, utan istället låta armen hänga i  fingret (fingrarna), så det är armens tyngd som pressar strängen ( strängarna ) mot bandet. Litet knepigt att undvika att man drar strängarna nedåt. Men det fungerade aillafall med litet övning.

Använder också fotpall, för tillfället upplever jag att det blir litet jobbigt för ryggen, så jag funderar nog på det där hjälpmedlet du nämde.

16

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej boj!

Det låter som om du skulle ha nytta av att konsultera en gitarrpedagog för att kolla upp din ställning när du spelar. Det kan förebygga skador framöver. Avspänning och naturlighet är viktig för alla kroppsdelar - händer, armar, axlar, nacke, rygg, ben. Lite lätt gymnastik är också bra för kroppen - jag kör 20 minuters fysisk yoga varje morgon. En pedagog kan också ge dig impulser och råd om vad du kan spela, så att det blir roligt. Att blanda övningsstycken med sådant som man gärna vill spela är stimulerande.

För övrigt, om du köper en fin gitarr, oavsett från vilket land den kommer, så tänk på riskerna med vårt torra inneklimat på vintern. Det kan vara bra att förvara gitarren i sitt fodral, med en gitarrfuktare när det är låg relativ luftfuktighet (som kan mätas med en hygrometer).

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

17

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Oj 10000 timmar det blir med 1 timmes ovning varje dag aret runt (365 dagar) ca 27 ar och spelar man 2 timmar/dag ca 14 ar. Synd att man inte borjade tidigare med att spela gitarr....
Men man far val lagga ner ambitionsnivan en del.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

18

Re: Äldre Svenska Gitarrer

10 000 timmar kommer nog från Malcolm Gladwell. Läs gärna hans bok "Outliers", där han beskriver omständigheter som skapar möjlighet att bli extremt bra på någonting. Han lyckas beskriva vad som förenar Bill Gates, the Beatles, kanadensiska hockeyproffs och många andra. En av de saker som de alla delar är 10 000 timmars erfarenhet av det man ska blir superbra på (spela pop, programmera, lira hockey). Jäkligt bra bok. Finns nog på de flesta större bokaffärer. Många übermusiker har nog 10 000 timmars övning bakom sig. Med det inte sagt att man inte kan  bli bra på mindre. Men kanske inte bäst.
http://www.gladwell.com/outliers/index.html

19

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej igen Sten!

Tack för tipset. Jag visste inte ens att det fanns något som hette gitarrpedagog, så din uppmaning att konsultera en, skall jag följa vid första bästa tillfälle.

Jag sysslar också litet med yoga, särskilt den där ställningen när man står på skuldrorna, och sätter tårna i golvet bakom huvudet känns marig ( plogen kallas den visst ) jag blir lika förvånad varje gång jag lyckas.

Jag får väl se hur, när och var det blir en ny gitarr nästa år, tills dess får jag väl plinka vidare på min " gamla cigarrlåda ", som en vän kallar min gitarr. Jag kanske har 9000 timmar nånting kvar till målet och hoppas att det mesta sker på en litet bättre gitarr :-)

I allafall, tusen tack för en trevlig  " pratstund "


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

20

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej igen boj!

Här är Svenska Gitarr- och Lutasällskapets (SGLS') lista över lärare (gitarrpedagoger).
Hoppas att någon av dem passar dig.

http://www.sgls.nu/larare/lararlista_03.html

Tack själv för trevlig pratstund och lycka till med övningarna och med sökandet efter en ny gitarr!


smile Sten

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

21 (edited by kastrullen 2009-11-13 20:01:36)

Re: Äldre Svenska Gitarrer

hej boj,

det kan bli ett bra alternativ att köpa en begagnad gitarr, för då är priset ofta ordentligt nedsänkt. Ett annat alternativ är också att köpa på avbetalning på Gitarren i Göteborg. De annonserar det inte på sin hemsida, men prata med Juan (deras "gitarrdoktorn"), han sa till mig en gång att det är inga problem att fixa en avbetalning om man köper en dyrare gitarr.

Annars är Gittaren ett bra och trevligt ställe att besöka även om du inte handlar gitarr där. De har en hel del konsertgitarrer av olika byggare som du kan provspela och jämföra mellan varandra. Själv är jag inte så förtjust i Ramirez, jag tycker det är en väldigt speciell gitarr som är i sin egen klass och antigen gillar man den eller inte (och jag råkar inte gilla den). Iaf, har du tur så finns det en eller två ramirez i affären att testa. Dessutom är Juan gitarrbyggare själv och kan svara på i princip alla frågor om klassisk gitarr och vad man ska tänka på när man handlar en sådan. Såvitt jag har förstått honom så har han själv jobbat eller gått lära i Ramirez verkstad en gång.

Annars om du vill komma undan billigt är en alhambra 5p, som rekommenderat ovan, utmärkt val. Har själv haft en sådan i många år. Men nu är jag inte så värst duktig och håller fortfarande på att avverka mina 10000 timmar, och jag förmodar att jag är fortfarande på de första 1000 :-).

22

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej Sten,

Tack för länken med gitarrpedagoger, en av dom bor ganska nära mig så honom skall jag kontakta när andan faller på.

Jag lånade en hygrometer från en kompis och förvånande nog visar mätaren 39% -43% fuktighet, det är väl inte så torrt eller ? Behövs en gitarrfuktare ändå ?

Hej Kastrullen,

Jag håller ögonen öppna efter begagnat, och jag tänker absolut besöka gitarren och kolla där, och kommer nog att försöka tala med Juan " Gitarrdoktorn ", kan ju vara bra att få reda på litet om dom tekniska aspekterna om gitarrer också.

Jag är nog ganska medioker på gitarr , och om man tar hänsyn till det blir jag knappast bättre på att spela för jag skaffar en dyrare gitarr, kanske en smula habegär inblandat också förstås.

Får väl bli så att jag provar olika gitarrer, och ser vilka, vilken jag fastnar för och sedan tar det därifrån.

23

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Juan på Gitarren i Göteborg är supersjysst, och Gitarren är dessutom en av alldeles för få butiker som har ett rum (med stängbar dörr) för provspelning av gitarrer, där man kan sitta och prova sig igenom allt man orkar. De har hela spannet av gitarrer från ett par tusen kronor upp till runt 100 000 tror jag det var för de allra dyraste. En del begagnat (men inte jättemycket), men många hyggliga till fina instrument. Om du ska dit, ring och prata lite med Juan, och försök höra dig för när det brukar vara lite lugnare/mindre folk i butiken, så du kan få gitarrrummet och alla gitarrer för dig själv wink

24 (edited by Sten 2009-11-19 16:31:42)

Re: Äldre Svenska Gitarrer

Hej igen boj,

När det gäller relativ luftfuktighet så är den just nu ganska hög, runt 40% som du skriver, vilket är OK för gitarrernas del. Denna höga relativa luftfuktighet beror på att vädret är milt och fuktigt för årstiden.
När det blir under noll grader ute så blir det lägre relativ luftfuktighet inomhus.
Oftast är det som torrast inomhus i januari - mars. Men man kan inte vara säker - det kan ju bli kallt tidigare än så.
Jag har en hygrometer och den visar just nu 41% (i Stockholm). Jag har också beställt en liten hygrometer från Sweadguitar, och den tänker jag ha i fodralet till en av mina gitarrer, så att jag kan se vilken effekt som jag får av gitarrfuktare - jag kan då jämföra mätvärdena i den stora repektive lilla hygrometern.

Du skriver om habegär - det är nog en sjuka som drabbar många av oss, inte minst mig. Men det är också stimulerande att få en ny fin gitarr, som låter bra. Det gör att man har roligt och njuter mer av att spela, och det kan man unna sig, tycker jag. smile

Sten

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

25

Re: Äldre Svenska Gitarrer

GuitarPeople har 41 års erfarenhet av gitarrer, som importör av handbyggda instrument och som utvecklare av egna varumärket TheTool. Vi har tillbehör som är under ständig utveckling, allt från strängar, stämaparater, straps till case och sladdar. Alla med GP Tools egen kvalitetsstämpel,

http://www.guitarpeople.se
Webshop: theToolguitars.com
Musik: guitarpeoplesprize.com
Instagram: guitarpeoplesweden
Facebook: guitarpeoplesweden
Twitter: @GuitarPeopleSwe

Subscribe Youtube Channel
channel/UC6n768ZesxUUM1RMuv08c4w