Hej boj!
Jag köpte min 1a år 1990 i Ramirez' butik i Madrid. Då gick det bra att välja och köpa direkt. Idag kanske väntetiden är en annan.
Jag var då i Madrid på ett jobbseminarium och tittade förstås på gitarrer. Då kostade en 1a egentligen ca 25.000 svenska kronor, vilket var alldeles för mycket för mig. Men så plockade butikspersonalen fram en gitarr som de sa att de egentligen skulle sälja till studenter, för ca 8.000 kronor. Det enda fel jag såg på den var en liten oregelbundenhet i ådringen i locket, knappt synlig och absolut inget som påverkade ljudkvalitén. Jag prövade den och den var fantastisk och med granlock precis som jag önskade. "De cámara" var också något som jag gillade hos den. Ett problem var att de ville ha betalt i kontanter för denna gitarr. Efter att ha funderat ett dygn, så lyckades jag fixa kontanter med ett American Express-kort, som jag hade på den tiden. Jag gick till American Express' kontor i centrala Madrid, köpte resecheckar med mitt kort, och löste in checkarna direkt, och sedan gick jag till butiken och köpte min dyrgrip, allt under en lunchrast från seminariet, en rast som jag förlängde för egen del.
Under resten av seminariet, några dagar framåt, så gick jag upp på mitt hotellrum under varje fikarast och lunchrast och spelade, liksom hela kvällarna. Det var tur att jag helgen innan hade hunnit se mig omkring i stan och gå på det underbara Pradomuséet med dess klassiska tavlor.
När jag kom tillbaka till Sverige och lite skuldmedvetet bar hem min gitarr, så log min fru mot mig som om det var den naturligaste sak i världen att jag hade köpt upp en ganska stor del av våra tillgångar.
Fortfarande är min Ramirez 1a det instrument som jag spelar mest på, och jag tycker ännu att den är helt fantastisk. 
Sten
Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu