1

Topic: Plywood

Intressant med ljud och hur folk tolkar det ena ljudet som bättre än det andra. Har man köpt en dyr gitarr måste den låta bättre än en billig massproducerad. Påminner om en som påstod att ljudet från stereon blev bättre via kablarna han köpt för 2500 kr/m jämfört med mina lampkablar. Jag kunde aldrig höra någon skillnad.
Jag blev nyfiken när jag läste om "netto" gitarrer här på forumet så jag var tvungen att inhandla en för 299kr "konsertgitarr" trots att jag redan hade 4 nylonsträngade gitarrer.
Efter att jag filat lite i sadelspåren så att F-dur ackordet gick att spela och bytt ut den döa g-strängen mot en DAddario klinkade jag mig igenom några Bach inventioner.
Även om ljudet var stumt jämfört med solida gitarrer var tonerna väldigt rena.
Precis som med min plywood basfiol lät denna kinesiska plywoodgitarr mjukt jazzigt, ungefär som en gibson335 med nedskruvad diskant på förstärkaren.

Halsen är dessutom platt och skön att spela på men set ser billig ut i så många delar. Avsaknad av riktig bindning kommer förmodligen göra att lacken spricker upp etc.
Sammanfattning: Lågmäldt ljud men ej dåligt.
Kul om någon har åsikter om "billigt" ljud!

2

Re: Plywood

Jag mår fysiskt och psykiskt illa av att spela på en laminatgitarr, det är det enda jag kan tillföra konversationen.

3

Re: Plywood

Jag tycker att plywood tar bort alla möjligheter till dynamik, du kan spela mp och mf, sedan tar det stopp. En gitarr med "riktigt" trä har (oftast!) mer volym, men du kan ändå spela svagt, och klangen i instrumentet består.
Visst kan det "platta" lite stumma ljudet ifrån plywood passa bra ibland, men jag tröttnar fort, då tonen är så statisk, den går liksom inte att påverka.
(givetvis mycket generalisering i detta inlägg wink )


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Plywood

En lite förtydligande kommentar.

Med plywood menas ett antal fanér som är krysslimmade. Detta innebär att fiberriktningen alterneras 90 grader från skikt till skikt.

Med laminat menas ett material som består av olika skikt som sitter ihop ovanpå varandra. Det kan även vara flera olika typer av material som sitter ihop. Ordet laminat säger inte mer än att flera materialskikt ingår.

Vad spelar detta för roll om man pratar om gitarrer? Jo, en plywoodgitarr är byggd av kryssfanér och låter förmodligen tämligen övertonsfattigt (om locket är av plywood) pga plywoodens dämpande egenskaper. En laminatgitarr däremot kan vara ett fantastiskt instrument om det är byggt så att materialet utnyttjas på rätt sätt. De senaste tio femton åren har många gitarrbyggare börjat använda sig av olika laminat-tekniker för att bygga konsertgitarrer. Den s.k. "doubletop"-tekniken  med trä/Nomex är en variant, men det finns andra varianter också som t.ex laminat av gran/ceder eller gran/balsa/ceder. Det finns snudd på oändliga möjligheter att modifiera lock, sarger och bottnar med laminat-teknik, så låt er inte luras av att tänka "plywood" då ni stöter på "laminat" i gitarrsammanhang.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/