1

Topic: Extra repris i Lagrima

Hej Jag har en not pa Lagrima med en extra repris efter forsta reprisen. Alltsa totalt 3 repriser. Nagon som kanner till om denna ar original eller tillagd av nagon annan eller nagon som har sett denna versionen? Givetvis svart att veta om man inte skickar med noten, men kanske nagon som vet? En kompis visade den for sin gitarrlarare som ar ganska erfaren , men han visste inte.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Extra repris i Lagrima

Om jag förstår dig rätt menar du att formen är (A, A, B, B, A) vilket är så som den brukar spelas. Så är den noterad i Zen-ons Tárrega bok. På 90-talet kom Melchor Rodriguez utgåva baserad på manuskript och original utgåvor. Där dyker Lagrima upp med tre delar i form av ett rondo (A, B, A, C, A). Där B-delen är 8 helt nya takter, C-delen motsvarar den B-del vi är vana vid.

Någon som känner till mer om versionen i form av ett rondo?
Varför hör vi aldrig den versionen spelas?

Själv kan jag bara spekulera. Tárrega publicerade endast nio av hans preludier och Lagrima hör till de preludier som förblev opublicerade under hans tid. Jag tror att någon gitarrist ganska tidigt plockade bort B-delen och formen blev så småningom dagens (A, A, C, C, A). Kanske var det till och med Tárrega själv som gjorde detta.

Det vore intressant att höra om någon känner till Lagrima's historia.

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

3

Re: Extra repris i Lagrima

Tjaaa!

jag har en kopia som jag fått av min kära lärare eric lammers, det är en asgammal version av lagrima som Daniel fortea har noterat, och han skulle väll vart en elev av tarrega eller va det va, å han sägs ha noterat den så som tarrega spelade den å där i mina noter på den så står det att man ska spela del; A,A,B,B,C,A
det är iallafall vad jag hört (= sen spelar man A,A,B,B,A antar jag för att C är inte så fin... tongue