1

Topic: Hålla ut tonen....hur länge?

Jag kom nyligen på att jag låter alla noter jag spelar klinga ut så länge de vill smile D.v.s. jag dämpar aldrig noten efter det att den har ljudit så länge som den ska ljuda, förutsatt att jag inte spelar direkt efter på samma sträng. Men t.ex. på en Vals av Aguado, där takten är 3/8 och det i tre takter på rad finns en fjärdedels mörk E-not i början av varje takt. Då ska ju dessa egentligen ljuda under 2/3 av varje takt, men jag låter de klinga hela takterna. Är detta fel? Spelar det någon roll hur länge tonerna klingar (Förutsatt att det inte kommer in ett nytt ackord där den föregående noten låter riktigt illa)? Är det olika på olika instrument?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Hålla ut tonen....hur länge?

Du ställer en väldigt bra fråga. Det beror lite på notationen (i detta fall; vem som skrivit noterna, när de är skrivna, och i vilken stil) vad som menas med om en ton bara har ett exakt värde eller om det är tänkt att klinga längre än värdet säger. Är det mörka e-et du nämner noterat som en åttondel, och den är inte sammanbunden med nästkommande e?

Är det så att det måste dämpas så finns det ju olika sätt att göra det på: lägga tillbaka tummen precis då nästkommande 8:del ska spelas (eventuellt lite tidigare eller senare om det är för svårt), eller dämpa med baksidan av tummen, eller hitta ett sätt att göra det med vänsterhanden. Eller vara fräck och göra det med hakan! smile   (tokrolig musikhumor)

3

Re: Hålla ut tonen....hur länge?

Ja, just det. Jag skrev fel först. Det är noterat som en åttondel ja. Ej sammanbunden.

Hur brukar man göra i allmänhet då? Hur petiga är egentligen klassiska gitarrister inom det området?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Hålla ut tonen....hur länge?

Ja, just det. Jag skrev fel först. Det är noterat som en åttondel ja. Ej sammanbunden.

Hur brukar man göra i allmänhet då? Hur petiga är egentligen klassiska gitarrister inom det området?

Så petiga som instrumentet och människan tillåter gissar jag! smile Man får öva ngn takt riktigt nogrannt för att få det perfekt där, sedan brukar det vara lättare att tillämpa på resten av stycket/låten man spelar.

Du kanske kan försöka att öva tum-dämningen i de nämnda takterna genom att kolla igenom stämma för stämma och hitta ställen där du kan sätta på tummen utan att resten av musiken stör. Man hittar ofta mycket möjligheter om man gör på det sättet. Man lär sig också lyssna efter de olika stämmorna i det man spelar, och det blir lättare att identifiera möjligheterna.