1 (edited by kastrullen 2009-06-01 14:29:19)

Topic: Preludio #2 av Tarrega

Hur spelar ni första 2 takter av den, ni som spelar/spelat den? Har lärt mig den för 2 dagar sedan och har inga problem med den förutom de allra första två takter där man ska hålla c på första strängen och spela f på 5:te strängen. Mitt lillfinger åker upp och av från strängen så fort jag lyfter upp ringfinger till f:et. Jag kan "haka upp" lillfingret på nåt vänster sätt så den stannar kvar, och sen relaxera hand så jag klarar f:et, men när jag sen spelar f:et på 2:a strängen så blir 5:te strängen böjd och låter högre än den ska. lBrukar ni hålla ut c:et på första strängen som det är noterat eller släpper ni den tidigare? Ba undrar om det är någon annan som har samma problem.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Preludio #2 av Tarrega

Jag skulle släppa det tidigare (så sent som möjligt).

3

Re: Preludio #2 av Tarrega

Det låter som att du skulle behöva lote teknikövningar av sorten "spindlar" eller liknande. Då övas just sådana saker. Det handlar främst om fingermuskler, koordination och kunskap om hur man skall tänka och slappna av på rätt sätt. Tyvärr omöjligt att beskriva i skrift. Fråga din lärare så kan hon eller han visa, det är enda sättet egentligen.

4 (edited by kastrullen 2009-06-02 16:09:37)

Re: Preludio #2 av Tarrega

Jo, jag vet, jag tränar på spindeln som uppvämrning varje dag, och en del diverse andra övningar; så kallade "vertical exercises". Har dessutom delat problemet nu i  preludion i två delar; den som är sträckning mellan ringfingret och mittfingret (f på 2 och f på 5 strängen) och sträckning mellan lillfingret och mittfingret (c på första och f på 5 strängen). Utifrån de har jag nu konstruerat några övningar att träna på de sträckningarna separat, var för sig, a lá spindel typ, krommatiskt från typ 12:te bandet uppåt. Men tyvärr så har jag problemet att jag inte kan böjja lill- och mittfinger oberoende av varandra så jag tror inte att det kommer bort. Jag har samma problem i lite andra låtar där det förekommer, typ El testamente är en som jag kommer ihåg på rak arm. Däremot sträckning mellan mitt- och ringfinger ska nog gå att öva in.

Jag försöker att hitta sätt att slappna av handen på vissa ställe, som du säger; vet ej om jag gör det rätt dock, har ingen lärare å fråga. Som en man så, jag är både min lärare och student smile. Näää, men jag ä nog lite förgammal för lektioner nu wink.

5 (edited by Stefan W 2009-06-02 21:25:19)

Re: Preludio #2 av Tarrega

Det är ett jättesnyggt stycke, ett av mina favorit-preludier av Tárrega. Den är inte helt enkel, greppsväxlingen som du beskriver. Det finns egentligen endast en fungerande fingersättning som inte involverar näsan tongue Jag är lite inne på Joels linje: om det inte funkar, släpp c:et ett uns tidigare, så får du kanske ett bättre flyt. Jag lovar: ingen kommer att märka något wink

Jag är ganska säker på att du kan öva upp förmågan att röra lill- och ringfinger oberoende av varandra. Det finns massvis med övningar för det, kolla t. ex. in Pumping Nylon, där det finns övningar där två fingrar växlar strängar med varandra samtidigt som två andra är placerade på en annan sträng.

Glöm ej det livslånga lärandet wink

6

Re: Preludio #2 av Tarrega

Jag tycker också 2:an är betydligt snyggare än 1:an, och absolut inte lika utjattad som andra Tarregas preludier. Har hört enbart två inspelningar, Russels och Breams hittils.

Iaf, jag har pumping nylong och gör de övningar som uppvärmning som Stefan nämner. Har även ngt som heter "Vertical exercises" av en som heter Boudounis, där det finns massa såna.

Jag tror dock också att jag får nog släppa c:et i början av andra takten. Tack för tipsen.