1

Topic: Betydelsen av virke i locket?

Finns det någon osagd sanning om vad som låter "bäst"?

Gran är ju vanligt i olika former, vilka andra vanliga och ovanliga finns det?

Hör ett relativt otränat öra skillnad?

Hållbarhet?

2

Re: Betydelsen av virke i locket?

Oj du!

Det är helt och hållet personligt vad man tycker låter bäst. Om man ska generallisera grovt så "brukar" det vara så här... Gran tar längre tid på sig att mogna och få inspelad, det dröjer flera år och en gitarr kan till och med få nytt liv i nya händer, ceder tar oftast kortare tid att spela in och är "färdig" i tonen snabbare. Gran brukar låta ljusare och sprödare i tonen och förr sas det att gran gav längre sustain, det är knappast så längre, medans ceder ger mörkare och mulligare ton. (Bli inte arg på mig nu jag generalliserar å det grövsta).

Europeisk gran är väl vanligast även sitkagran och engelmanngran används. Ceder används lika flitigt som lockmaterial och finns från olika länder, kanadensisk röd ceder brukar användas tror jag. Sen finns ju redwood, jag har aldrig hört en sådan gitarr live så jag har ingen aning om hur en sån gitarr låter men det är ett fint trämaterial.

Hållbarheten är att ceder är lite sprödare än gran, därav är det lättare att få märken "dings" i cedergitarrer. Annars är det väl ingen skillnad, gelacken gör ju att klassiska gitarrer är ganska fragila.

Om en vanlig lyssnare skulle höra skillnad på ceder eller gran, absolut inte, en vanlig lyssnare hör inte skillnad mellan en gitarr på 5000 och 50 000, har man en god teknik och en vana vid sin gitarr gör det förvånansvärt liten skillnad för gemene man. Mycket sitter i huvudet. Däremot hör en tränad klassisk gitarrist i vis mån skillnad på gitarrer och prisklasser, om man hör skillnad på gran och ceder är mer esoteriskt, jag tror att man ändå får utgå från att alla gitarrer är oerhört fundamentalt olika, då blir karaktären på instrumenten något som inte kan kopplas samman med bara lock utan helheten.

3

Re: Betydelsen av virke i locket?

Tack för ett utförligt och bra svar smile