1 (edited by ramirezsucks 2009-05-02 15:03:37)

Topic: Dämpnings fundering

hallå alla en liten fundering kring en bas som jag vill dämpa....

Om man spelar ett E7 (utan ters är väl bästa att tillägga här inne, men tersen har dock varit med hundratals gånger innan man kommer hit...så ) följt av ett A  se ackord under...
E7
strängar  1               Band 7
              2                       5
              3                       7

              6                       0      (lös)...lol
A ackordet

               1                      5
               2                      5
              3                       6

               5                      0     

och sen knäpper man dom fram och tillbaks som snabba åttondelar....(ni vet typisk 1800 tals avslut....*S*)
hur tar man bort A basen lättast när man ska spela E7 ackordet.....
smartaste lösningen får vi väl belöna på något vis....


(Pelle Grosso......tjohooo....)
(Eko)

2

Re: Dämpnings fundering

Med vänsterhandens lillfinger eller ringfinger?

Vinner jag så vill jag ha en snickers

3

Re: Dämpnings fundering

Med P direkt efter A-ackordet och med P via ett stödanslag på sträng 6 strax efter E7.

Jag tar en Plopp - lakrits. smile

//Mattias

4

Re: Dämpnings fundering

Stödanslaget är bra, ploppmannen leder smile

5 (edited by Stefan W 2009-05-03 10:14:01)

Re: Dämpnings fundering

Stödanslag känns lite klumpigt för mig, eftersom Ramirezsucks vill ha SNABBA åttondelar. Det blir ett sorts halvstöd för mig = först fritt anslag (E7) och sedan landa så fort som möjligt på A-strängen. På detta sättet kan man behålla samma anslagsvinkel i "p" och samtidigt dämpa den lägre strängen...

Ungefär samma idé som Mattias Widéen, fast ändå inte? Jag vill ha Twix smile

//Stefan

6

Re: Dämpnings fundering

Hm..noterar förslagen och eventuella priser!

I en del stycken som "ungersk fantasi" känns det ju ganska omöjligt att dämpa basarna a e a e...i slutet, men här känns det som att det vore bra,  sen har min gitarr blivit helt tokig, det känns som att bas registret på nåt vis har tagit överhanden, bla.....är det något som en gitarrmakare kan påverka tror ni?
Helst vill man att A basen ska va tyst i samma stund som man spelar E..gamla Berta (67) hör ju inte  det men ni vet...det kan ju dyka upp någon annan gitarr tomte

7

Re: Dämpnings fundering

Man blir förvånad av hur mycket en gitarrbyggare kan göra, det går säkert att fixa något.

8 (edited by kastrullen 2009-05-27 06:06:22)

Re: Dämpnings fundering

Det är typiskt fall som stefan och mattias har föreslagit. Det är kanske lite missvisande att kalla det för "stöd" anslag; då man spelar ändå inte sexan med stöd. Man bara låter tummen naturligt och avslappnat falla från sjätte strängen mot femte och vila där tills man ska spela femman. De facto ganska typisk grej att göra. Då är tummen dessutom redo att spela A basen. Altså det går att spela ganska snabbt. Sedan dämpar man sjätte strängen genom att skjuta tummen in när man spelar A basen. Det hela går ganska fort och kan spelas glatt som 16 delar, men sånt är jo väl ändå relativt gentemot tempot.

Det är dessutom snabbaste sättet att spela det på. Spelar du helt "fritt" anslag; altså utan att stanna på femman, så kommer tummen falla längre än femte strängen och måste "tilbaka" för att spela femman. Altså mera jobb och spänning för musklerna. Sedan är jo handen stadigare när man vilar tummen på en sträng än om man har tummen i fria luften, och med stadig hand kan du spela snabbare med andra fingrar.

Glömde skriva att jag kan nog nöjja mej med en toblerone - kan inköpas billigt på Ikea - storpack snackar vi så klart om?

9

Re: Dämpnings fundering

Oki jag ska snart utse en vinnare.

"Tävling avslutad"


"Sommaren är på väg och stora priser ska snart delas ut, Härligt!"