1

Topic: Zoran Dukic och Tedesco s 24 Caprichos De Goya

Hallå där gott folk!!

Några frågor bara...

Vad tycker ni om denna inspelning?

Vad finns det för inspelningar i övrigt som kan va njutbara?

Själv känner jag bara till Frank Bungartens inspelning som jag tycker är lite upp och ner men på det stora hela klart godkänd!!

Tedesco är ju inte den mest idiomatiska gitarrkompositör direkt, så det är ju alltid spännande med nya inspelningar!

Tack för ordet!!




(var tog Pelle Grosso vägen? )

2

Re: Zoran Dukic och Tedesco s 24 Caprichos De Goya

Men hallå är det ingen som spelar cd skivor här inne?

3

Re: Zoran Dukic och Tedesco s 24 Caprichos De Goya

Hej Ramirez,

Jag har faktiskt aldrig hört dessa stycken vare sig live eller på skiva.

Är det något du håller på med själv just nu?

//Mattias

4

Re: Zoran Dukic och Tedesco s 24 Caprichos De Goya

Hej Ramirezsucks,

Jag känner väl till Tedescos Capricer, har dem på noter och har spelat ett par av dem. Det var ett av Tedescos sista verk han skrev (1967 - han dog 1968), men musiken är väldigt romantisk, i Segovias anda... Musiken är stundtals riktigt bra, tycker jag, men det finns också mindre intressanta capricer i samlingen...
Jag har hört ganska många olika inspelningar av verket, bl. a. Bungarten och Yamashita. Bungarten spelar väldigt snyggt, men kanske lite stelt. Yamashitas är intressant därför att han verkar inte ha några gränser rent expressivt, tekniskt och dynamiskt, har extremt höga tempon på en del capricer. På det sättet får han också plats med samtliga 24 capricer på en CD-skiva....
För att återgå till Zoran Dukics inspelning så har jag ännu inte köpt CDn, men har hört korta ljudprov på Naxos hemsida och det låter väldigt bra!

5

Re: Zoran Dukic och Tedesco s 24 Caprichos De Goya

Tack ska ni ha!!

Då är det väl bara att beställa skivan då!  att shoryuken Yamashita spelat in det borde man ju ha förstått! Var kan man få tag på den mån tro??

Jag har dom där noterna och tänkte helt enkelt att jag ska kolla upp dom lite , en del capricer är ju väldigt läckra, dock är det ju väldigt svårt på väldigt många ställen och det vore kul att höra hur dom har "löst" vissa saker..

Tyvärr är det ju Mr Gilardino den då-en som står bakom min utgåvor så man undrar ju över en del saker..

Du Mattias får skaffa ett ex du också, som är en gammal "Boccherini Sonata" Mästare!

tack å bock Jazz rock


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

6

Re: Zoran Dukic och Tedesco s 24 Caprichos De Goya

ramirezsucks skrev:

Tack ska ni ha!!

Då är det väl bara att beställa skivan då!  att shoryuken Yamashita spelat in det borde man ju ha förstått! Var kan man få tag på den mån tro??

Jag har dom där noterna och tänkte helt enkelt att jag ska kolla upp dom lite , en del capricer är ju väldigt läckra, dock är det ju väldigt svårt på väldigt många ställen och det vore kul att höra hur dom har "löst" vissa saker..

Tyvärr är det ju Mr Gilardino den då-en som står bakom min utgåvor så man undrar ju över en del saker..

Du Mattias får skaffa ett ex du också, som är en gammal "Boccherini Sonata" Mästare!

tack å bock Jazz rock

Jag tycker inte alls att Gilardinos (den enda existerande av verket) utgåva är så tokig. Originalnotationen finns ju med och Gilardinos ändringar finns med i form av ossia-takter. Här kan man ju själv välja om man vill spela efter originalet (om det är spelbart), Gilardinos ändringar eller hitta på egna lösningar....

Lycka till!

7

Re: Zoran Dukic och Tedesco s 24 Caprichos De Goya

Bungarten har ju kritiserat en del av Gilardinos förslag till ändringar och därför är det många som leker följa John och upprepar hans kritik likt papegojor. Sanningen är ju precis den som Stefan skriver: Gilardino har redovisat alla ändringar och originalet finns hela tiden med så det är bara att kolla själv om man föredrar originalet eller om man kommer på några bättre lösningar.
Det var kul att höra att Zorans skiva redan finns ute, det var bara två år sedan han berättade för mig att Naxos hade bett honom att göra den inspelningen. Han hade då aldrig spelat musiken och hade just köpt noterna - han hade inte ens bestämt sig för om han ville göra inspelningen... Han jobbar ganska fort kan man konstatera.
Jag har både Yamashitas och Bungartens inspeningar och jag tycker om dom bägge två - Yamashita är väl i och för sig ett strå vassare. Extremt uttrycksfullt! Jag är tveksam till om jag behöver en tredje inspelning av samma verk så jag hoppar nog över Zorans version. Bra musik dock.

8 (edited by ramirezsucks 2009-05-16 09:28:02)

Re: Zoran Dukic och Tedesco s 24 Caprichos De Goya

Oki  nu har den trillar ner...och ja vad ska man säga...väldigt annorlunda mot Bungartens inspelning,
Ni som är nyfikna köp skivan, och ni som funderar på att spela nån av dessa Cappriciosas...Kan nog få en del tips,en hel del smarta lösningar gör denna man helt klart,( varianter som inte står i "Gilardino clownens förslag" och inte i orginalet heller)
Dock kan man ju tänka sig att det är omöjligt att spela in alla dom här verken och hinna "mogna in i dom till 100%"..
betyget blir 4 1/2  Bjärton gitarr av 5 möjliga Hallgren Guror!

Det är ett väldigt bra betyg!!