1

Topic: Fria anslag eller stödanslag

Hej på er. Jag försöker utveckla mitt gitarrspel och min teknik, så jag har några funderingar.
I hur stor utstäckning ska man spela med stödanslag? Är det något man alltid ska eftersträva (där det är möjligt)?
T ex Bach's Prelude BWV998, där funkar ju både fria anslag och lätta stödanslag.
Hur gör ni?

Amatör, hobbymusiker.

2

Re: Fria anslag eller stödanslag

Jag spelar aldrig med stödanslag förutom när jag ska betona en melodi eller en särskild fras. Men det är ju en smaksak, jag tycker att det blir bäst och smidigast om man blandar ett stödanslag och ett vanligt och gör en mellanvariant så att man riktar fingrets styrka ner mot locket.

3

Re: Fria anslag eller stödanslag

Det skulle vara intressant att höra era åsikter. Jag tycker det är en viktig fråga.
Som jag ser det finns det fördelar och nackdelar med båda anslagen.

Fria anslag är lätta att spela.
Tonerna kan bli längre och ringa i varandra.
Lättare att spela jämn ljudnivå.
Nackdelen är tunnare klang.

Stödanslag ger en djupare ton, högre volym.
Tonerna kortas av, då strängen dämpas av nästa anslagsfinger, tonerna ringer inte i varandra.
Svårare att spela stödanslag om man ska spela snabbt och med jämn ljudnivå.

Amatör, hobbymusiker.

4

Re: Fria anslag eller stödanslag

Det finns ju ett klang område någonstans  däremellan också.....
(konstigt ord  det där.."däremellan" )
Utforska det vet jag!!

5

Re: Fria anslag eller stödanslag

Klangområdet däremellan kan vara "lätta" stödanslag, utan någon styrka bakom. Det låter väldigt fint. Jag har provat det på Prelude BWV998, och det skulle kunna passa bra där, på den slingrande melodislingan stycket igenom. Lite djupare, men kortare ton. Kanske också kan vara en fördel att tonerna blir lite kortare och inte ringer i varandra.

På andra stycken , Cavatina och liknande, där använder jag ganska kraftiga stödanslag i melodistämman. Cavatina spelad med enbart fria anslag kan göra att melodin drunknar i ackompanjemanget och bli själslös.

Amatör, hobbymusiker.

6

Re: Fria anslag eller stödanslag

ja du den här frågan är ungefär lika lätt att svara på som varför Hitler existerade.....

Finns det bara "lätta" stöd anslag där emellan så kanske du ska fundera på om det inte är tonbildning  som du ska jobba med istället för att snurra in på vilket anslag du ska använda...

7

Re: Fria anslag eller stödanslag

Du borde kunna framhäva melodin på cavatina utan stödanslag, det handlar som ramirezkillen säger om tonbildning och framhävning.

8 (edited by Mazyoly 2009-04-27 05:57:05)

Re: Fria anslag eller stödanslag

visst kan man få cavatina att låta bra utan stödanslag, men tänk såhär: på orginalinspelningen är det två gitarrer. (En spelar solo stämman, en akompanjerar), och för att efterlikna den väldigt utstickande solostämman på skivan kör jag stödanlag på den stämman. Det sticker ut betydligt mer är fria anslag. (Det blir som en illussion att det är två gitarrer som spelar).

Jag vet, just nu har jag snöat in på stödanslag. Det är nog som ni säger en fråga om tycke och smak.

Amatör, hobbymusiker.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

9

Re: Fria anslag eller stödanslag

Mazyoly skrev:

visst kan man få cavatina att låta bra utan stödanslag, men tänk såhär: på orginalinspelningen är det två gitarrer. (En spelar solo stämman, en akompanjerar), och för att efterlikna den väldigt utstickande solostämman på skivan kör jag stödanlag på den stämman. Det sticker ut betydligt mer är fria anslag. (Det blir som en illussion att det är två gitarrer som spelar).

Jag vet, just nu har jag snöat in på stödanslag. Det är nog som ni säger en fråga om tycke och smak.

Vilken är originalinspelningen?

10

Re: Fria anslag eller stödanslag

Jag har en vinylsingel med John Williams där han spelar den med full orkester. Jag antar att det är orginalet. (Ledmotivet till filmen The Deer Hunter).

Amatör, hobbymusiker.

11

Re: Fria anslag eller stödanslag

Det kan nog stämma, men då spelar han enbart melodin väll?

12

Re: Fria anslag eller stödanslag

Nej, det är en gitarr till . Han dubbar nog sig själv.

Amatör, hobbymusiker.

13

Re: Fria anslag eller stödanslag

Okej, jag har filmen hemma men jag har inte orkat se den, liiite för lång och allvarlig wink

Men om du får ett bra tryck i a-fingret och trycker ner fingertoppen mot locket så kan du få en liknande klang utan stödanslag och då blir du friare, för att det finns ställen på cavatina där man kanske inte kan spela med stödanslag och då kommer just den biten urskilja sig från allt annat. Det är som Barrios La catedral första satsen, om man inte spelar stödanslag överallt på den melodistämmen så låter det väldigt lustigt.

14

Re: Fria anslag eller stödanslag

Du, det var svårt med ny teknik. Jag provade lite strängtryck mot locket...
Jo, det kan bli något bra av det om jag får träna ett tag.
Det kanske var det här jag var ute efter...en blandning av de två anslagen som du sa.
Tack, här ska tränas

Amatör, hobbymusiker.

15

Re: Fria anslag eller stödanslag

Jag tycker att det är enkelt. Man skall kunna allting, stödanslag och fria anslag är precis lika användbara och båda bör användas mycket för att skapa variation. Sedan är det inte sant att det går långsammare med stödanslag. Jag kan spela hur fort som helst med stöd, det är ingen skillnad (förutom att stöd oftast låter bättre om man skall spela snabba skalor). I BWV däremot brukar inte jag använda stöd, jag tycker inte att det passar i den musiken, men det är ju en smaksak.

16

Re: Fria anslag eller stödanslag

Hur eller hur ska man akta sig för att dämpa bort den lilla klang som finns i en gitarr....

17

Re: Fria anslag eller stödanslag

Kan du precisera din fråga?
Vill man inte dämpa någon sträng så kan man ju spela med fria anslag, vill man ha en tydlighet i t ex en snabb skala så är det ju väldigt enerverande med en massa fula övertoner som ligger och ringer i andra strängar, då kan det vara bra att spela med stödanslag. Vill man framhäva en stämma i tex ett arpeggio så är det även där en bra idé att använda stödanslag (jag gör det nästan alltid i romantisk musik som tex Mertz där det ofta finns en melodi på topp i en arpeggiodel). I vilket fall som helst så rekommenderar jag alltid att öva på både fritt och stöd, annars blir man ju handikappad och man kan omöjligen göra ett val. Kan man bara spela på det ena sättet så har man alltså inget val - detta gör det inte lätt att skapa konst.

18

Re: Fria anslag eller stödanslag

När jag började spela klassiskt på SMI på 70-talet rynkade alla på näsan åt stödanslag - alla rynkade på näsan åt Segovia också (och så fick man inte spela Bach hursomhelst heller) Ja det var väldigt strömlinjeformat och alla skulle spela med jämn och trevlig ton. Nu ångrar jag bittert att jag inte tog och tränade upp ett bra stödanslag, för det går inte att ignorera att stödanslag är ösigare än fritt. Det går att få hygglig volym och ton med ett fritt anslag men för det där extra räcker det inte. Och hur skulle flamencomusiken låta med bara fritt anslag? just det -trist!

19

Re: Fria anslag eller stödanslag

Flamenco gitarrister som bara spelar massor med picado precis vid stallet...vill man ju bara kräkas på efter en stund, oavsett hur smärtsamt eller dramatiskt det nu är....
Vicente Amigo spelar ju dock Kungen vad gäller klang (ton)i den genren.......