1

Topic: Teknikövningar

Ja ja, jag vet. Det finns säkert någon tråd om teknikövningar någonstans på forumet, men jag är för lat för att leta upp den.
    Min fråga är alltså: Vad finns det för grundläggande teknikövningar för akustisk (klassisk) gitarr, för styrka och koordination i båda händerna?

2

Re: Teknikövningar

Scott Tennant pumping nylon, fina grejor

3

Re: Teknikövningar

Men finns det några teknikövningar som det står om någon annanstans på internet eller som är så enkla att de går att skriva upp här?

4

Re: Teknikövningar

På internet vet jag inte, men om du verkligen vill bli bättre på teknik så råder jag dig att skippa internet och köpa en teknikbok. Självklart kan man förklara massor av olika övningar, men bäst är det nog att köpa en riktig bok som förklara bra.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Re: Teknikövningar

Pumping nylon är värd pengarna, men du kan okcså beställa boken på biblan, lära dig övningar och lämna tillbaka om man ska nu snåla :-). Det finns också en snubbe som heter Evangelis Boudounis som har gett ut några teknik övningar:

http://www.panasmusic.com/catalog/produ … cts_id=283

http://www.panasmusic.com/catalog/produ … cts_id=282

Jag har hans "Vertical exercises" och "Arpeggios" och kan säga att "Vertical Exercies" är mycket bra. Arpeggios är bara skit; men vertical exercises har många övningar, typ en bok på 50+ sidor som innehåler säkert över hundra övningar att träna upp oeberoende mellan fingrarna. Dessutom kan man själv konstruera sina egna övrningar för det som anses svårt när man ser hur han har tänkts sig. Dock finns det inte mycket anvisningar än en inledadne text; men för det mesta behövs inga, man förstår ganska direkt vad han tänkt sig med någon övning. Jag har annars problem att sära på lilla finger och ring-finger - dem hänger altid ihop med varandra, därför letade jag efter lite övningar som kan hjälpa mot detta.

6

Re: Teknikövningar

Är lite nyfiken, har sett att det finns väldigt många "etablerade" gitarrister på detta forum och undrar om även ni håller på med teknikövningar eller sitter ni bara och nöter in nya reportuarer? 
Mvh

Lars