1

Topic: Oönskade ljudeffekter

Jag undrar om de finns några bra övningar för att minska ljuden av fingertopparna när de rör vid strängarna. Problemet är främst på d,a,e6. Skulle gärna bli av med gnisslandet.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Oönskade ljudeffekter

Hej GdA.

Problemet är i första hand hårdheten i fingertopparna.

Mycket av missljuden går att jobba bort. Ett tillvägagångssätt som jag kan rekommendera är att:

* Tag reda på vilka ställen i låten som "gnisslar". Markera i noterna.
* Analysera sedan exakt vad som händer i vänster hand vid varje gnissel. Ofta befinner sig vänster hand i ett spänt läge när något finger gnisslar.
* Se över fingersättningen och se om det finns alternativ som medför mindre spänning.

Vid lägeväxlingar och förflyttningar, kan du testa att "åka" på den "mjuka" delen av fingret - ungefär som om du hade en "slarvig" handställning.

3

Re: Oönskade ljudeffekter

Tackar för svar! Jag ska genast pröva detta.

4

Re: Oönskade ljudeffekter

Hur gick det?

5

Re: Oönskade ljudeffekter

Tackar som frågar!

Jag tycker att det har gått sådär. Försöker hålla fingrarna så stilla som det bara går och lyfta dem så lätt som det bara går men det låter lite väl mycket ändå. Kanske håller jag dem inte stilla nog? Jag tycker nog inte att det låtit såhär mycket förut. Är det bara jag eller kan det vara något med strängarna också?

6

Re: Oönskade ljudeffekter

Visst kan det bero lite på strängarna. Ju hårdare strängar desto mer gnissel.

Vilka strängar har du på?

Det finns ju slipade bassträngar att testa, men risken med dessa är att man spelar slarvigare.

Vissa gitarrister jobbar jättemycket med detta medan andra fullkomligt struntar i oljuden. "Det hör till gitarren", säger man.

Jag är väl någonstans mittemellan tror jag... smile

7

Re: Oönskade ljudeffekter

D'Addario EJ45 Pro-Arte Normal Tension så jag kan nog inte skylla på dem...

Jag får kämpa vidare eller koncentrera mig på musiken mellan gnisslen. Men det skulle vara gôtt att bli av med oljuden...


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

8

Re: Oönskade ljudeffekter

Det finns två sätt att slippa gnissel som jag använder mig av.
Det ena är att du ska lyfta fingret rakt upp, ibland känns det nästan som att man lyfter fingret i riktning mot ljudhålet istället för mot huvudet på gitarren. Det blir inga glissandon men väldigt rent och tyst. Om du på något sätt släpper strängen lite snett, så gnisslar det som små möss.

Det andra är att du tar tonen dåligt, med nästan platt finger, inte uppe på fingertoppen utan på den mjukare delen. Så som vissa bassister spelar, då kan du göra glissando hur mycket du vill.

Båda två har lite olika användningsområden och uttryck så det är bra att kunna växla mellan båda sätten

Sedan finns det en tredje fuskvariant som Williams körde med ett tag, Gamla eller putsade bassträngar. :-)

Lycka till
Patrik

9 (edited by kastrullen 2009-06-03 17:31:18)

Re: Oönskade ljudeffekter

Jag har upptäckt liknande sak som Patrik, helst skall man trycka ner och lyfta upp fingrar så rakt mot greppbrädan som det går (90 graders vinkel mellan fingertoppen och greppbrädan). Dock går det inte altid och då är det absolut viktigt att lyfta upp finger i samma vinkel som man tryckt den mot strängen. Gnissel uppstår när man lättat trycket på strängen vertikalt (man lyfter upp finger) och rör fingertoppen horizontellt över strängen, altså man har fortfarande lite kontakt med strängen. Det är så att om man trycker i en viss vinkel, sedan vrider lite på fingertopparna under tiden man lyfter bort finger från strängen så låter det mycket gnissel. Om man trycker strängen, håller finger still sedan lyfter i samma vinkel så blir det ingen gnissel. Det är för att man undviker den horizontella rörelsen över strängen. Det är inte altid möjligt dock, ibland måste man vrida hand för att ta ett annat grepp å så.

Jag försöker också glida så mycket det går på första 3 strängar, och spelar glisando på bassträngar bara där det är absolut nödvändigt för musiken.

En övning jag konstruerade för mig själv, var att ta lite grepp, helst barré och byta mellan de, utan att spela med höger hand. Bara trycka ner grepp, sedan lyfta upp fingrar utan att man producerar någon ljud alls. I börjar var det faktiskt svårt att få gitarren helt tyst, det var massa gnissel och andra ljud från konrakten med stängar och greppbrädan. Jag tror att det hjälpte mig lite grann också, men det är nog det att jag försöker undvika att vrida eller flytta på hand under tiden jag lyfter upp fringrar från strängen som är mest bidragande att gnissel minskat.

10

Re: Oönskade ljudeffekter

låter som en bra övning

11 (edited by ramirezsucks 2009-06-03 21:48:29)

Re: Oönskade ljudeffekter

Ett "trick" kan vara att man vrider vänsterhanden lite så att även fingrarna vrider sig lite....tja så det blir lite typisk elgitarr vinkel på vänsterhanden.....usch det var svårt att förklara  märker jag......hm...(typisk el gitarr vinkel lät ju också väldigt illa ..lol)
Får fundera lite....

I bland kan man ju dock använda något finger på 1,2 eller 3 strängen som led finger trots att dom kanske inte är med i greppet, ackordet eller vad det nu är...