1

Topic: Mindre lyckat da Milano-köp

Är det någon som har bra koll på Francesco da Milano här? Jag skickade efter ett häfte "14 Fantasie Per Chitarra" från Sheetmusicplus i förhoppningen att det skulle innehålla det som jag trodde var det da Milano-stycke som oftast spelades på gitarr (har sett det kallas Fantasie IV, la Campagna, la Compagna, Ricercare LVII). Men det var inte med, vilket var lite irriterande... Men är det någon som vet om man kan få tag på det här stycket någon annanstans?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Nej du Kithara, lutmusik är inte din starka sida...
Fantasia och Ricercare kan vara precis samma sak, särskilt i fallet med da Milano. Under 1500-talet så var både Ricercar och Fantasia namnet på fria kontrapunktiska stycken, ofta imiterande och påminnande om fuga-formen. Faktum är att Fugan kan sägas ha utvecklats ur just Ricercaren. Angående numreringen så är den gjord av sentida utgivare, da Milano numrerade inte sina fantasior, förutom inom enskilda böcker. Det finns för övrigt ingen lutenist som heter Rumsey Wilson, skivan du syftar på är med Christopher Wilson, på vissa spår hänger även Shirley Rumsey med som duo-partner (spår nr 5,6 12, 13, 19, 20, 24, 25). Om du är registrerad låntagare på Statens Musikbibliotek så kan du gå in här: http://www.muslib.se/naxos.html och lyssna gratis på alla Naxos-skivor. Sedan kan du berätta för mig vilken Fantasia/Ricercar du menar så fixar jag noterna till dig.

3

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Jag tycker att det är lite dåligt med kunskap här på forumet *ironi*

Jäklar vilka svar man får ibland smile

4

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Ok! Jo, det är det stycke som finns t.ex. på Jérémy Jouves Guitar Recital på Naxos, alltså spåret Ricercare LVII.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Kithara skrev:

Tomas, följande kan vara av nytta för dig hoppas jag :
www.yatesguitar.com/damilano/damilano.html
Här kan du hitta noterna till Fantasia 40.

Tack för tipset, häftig sida. Fast Fantasia 40 var dock inte "rätt" stycke... Men det har ju Mårten lovat att fixa fram nu smile

6

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Francesco da Milano. En gudomlig skapelse. Jag rekommenderar Minkoffs utgåva av hans tryck från 1536, innan de korrupta versionerna i Venedig förenklade och förvanskade hans musik. Arthur Ness samlade utgåva av Francescos verk hänvisar ofta till "the Siena Lute book", men denna skrevs 20-30 år efter Francescos död, och innehåller versioner som, helt enligt naturens gång, men samtidigt en bra bit iväg från Francescos ursprungliga( eller slutgiltiga (om han nu hade en sådan ) )versioner av styckena. Därför skulle jag rekommendera att gå på hans egna böcker. "La compagna", nr 34, som är no 33:s (Ness utgåva) kompanjon ( i Siena-manuskriptet) vet man ej heller med säkerhet om det är ett verk av Francesco. Spelar iofs mindre roll, månne det vara en hyllning till honom så är den mästerlig, även om jag gillar n.33 än mer!Francesco inledde ofta sina framträdanden med att spela ett par recercari, för att därefter spela sånger. De recercari han framförde hade förmodligen flera ändamål för lyssnaren, dels skulle de underlätta för densamme att förstå vilket modus "il Divino" befann sig i, dels för att visa Francescos genialitet som improvisatör, samt hans tekniska fallenhet och fullkomliga behärskning av instrumentet och dess idiom. Hans intabulationer är fantastiska mästerverk, i mina ögon kanske ännu större än hans recercari. Dock spelas de väldigt sällan. Visst, "de mon triste plaisir" finns med på en del cd, men Josquins Stabat Mater, eller hans Ave Maria, varför spelas de ej?

7

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Visst är da Milano en genial kompositör, en av de största instrumentaltonsättarna genom tiderna. Men han verkade i en generation med många andra genier (vilken underbar tid!) både Alberto da Ripa och Miguel de Fuenllana tycker jag håller minst lika (eller kanske högre) klass, dessutom har vi ju de underbara dall'Aquila och Narvaez och då talar vi ju bara knäppinstrumentmusik, om man dessutom tänker på vokalmusiken och annan instrumentalmusik så är det överväldigande. Min favorit är Cristobal de Morales...
Tomas har förresten fått noterna av mig.

8 (edited by xmagnusx 2009-03-31 09:39:34)

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Ska vi gå in på personliga favoriter så blir listan lång. (Har spelat en hel del Giovanni da Crema förra hösten, en mkt trevlig upptäckt!) Perino Fiorentino, som med stor sannolikhet var Francescos elev, är en utmärkt arvtagare till honom. Hans musik är väldigt virtuos, högstämd och mkt kvalitativ- noterna finns hos det italienska lutsällskapet, med tabulatur och noter under varann, en mkt trevlig utgåva för övrigt. Vi kan konstatera dock att dessa kompositörer vi nämnt endast utgör en del av den enorma corpus av tonsättare som skrev för "vårt" instrument. Personligen skulle jag gärna se att fler vågade sig på lite mer okända fält, tyvärr ligger musiken "dold" i tabulatur för den stora massan(de gitarrister som ej läser tabulatur), samt musikvetarna ( även i mitt fall- läser ej tysk tabulatur och har därmed inte spelat någon tysk musik alls, förutom Melchior Neusidler- som i sin tur kanske är den mest virtuosa lutkompositören någonsin). Nåväl. Det har blivit dags att öva lite Giulio Abundante...

9

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Nja, da Crema är inte riktigt min påse. Lite väl endimensionellt för min smak. Inte mycket polyfoni, mest en dansant melodi med lite harmonier till, men det kanske finns stycken av honom som jag missat - jag har väl hört 15-20 stycken skulle jag tippa. Fiorentino känner jag inte till, jag får väl kolla upp honom. Apropå okända fält så är ju 90% av Fuenllanas musik inte spelad i modern tid (åtminstone inte på fonogram) så jag har fullt upp med att studera den. Helt otroligt komplex och underbar musik, ibland upp till 5 eller 6 självstämmiga stämmor med imitationer som pågår samtidigt. Man blir helt fängslad och glömmer helt omvärlden när man sitter och jobbar med det och försöker ha koll på allting som händer i alla stämmor, det får Bachs fugor att verka enkla i jämförelse...

10

Re: Mindre lyckat da Milano-köp

Intressant. Men den där Minkoff-utgåvan, var hittar man den, det var inte den som fanns där i Uppsala eller? (Mårten nämnde att det var någonting som fanns i Uppsala, men jag kommer inte ihåg längre precis vad det var.)

Och de här andra killarna förresten (Fuenllana, Fiorentino...) finns det möjligen några bra CD-skivor med lite exempel på deras musik? Gärna på gitarr, men luta går väl också bra.