1

Topic: Spänningar

Hej!

Jag hade nyss ett framförande då jag spelade ett solostycke av John Dowland. Det var inte mitt första soloframträdande, men jag är ännu inte helt bekväm med att spela solostycken för publik.
Det jag har börjat märka av mer och mer sedan kraven på mina framträdanden ökat är att både höger- och vänsterhand alltid blir otroligt skakiga efter en bit in i stycket. I synnerhet högerhanden verkar vilja skaka loss ganska rejält efter ett tag. Jag misstänker att detta beror på muskelanspänning.
Jag inser att jag inte är den ensam om detta problem då jag sett många andra darriga gitarrfingrar förr, men det hjälper inte att tänka så. Istället skulle jag vilja ha lite tips på hur man löser det här problemet på bästa sätt eftersom att skakningarna, som darret faktiskt övergår i ibland, påverkar framförandet så otroligt negativt. Det blir ofta så att jag börjar i ett ganska högt tempo men tvingas sänka det allt eftersom jag spelar eftersom skakningarna gör det omöjligt att spela lite högre notvärder och snabbare partier.
Tack på förhand smile

2

Re: Spänningar

Kithara, väldigt bra och riktig sagt om "kemikalier"!

Med psykofarmaka blir reaktionen av nerverna tydlig langsamare, det är det
vad en gitarrist i en konsertsituation absolut inte behöver!

Han skulle vara lugnt "som en skogsjö i månljuset" (det tränar man per exempel i karate) men samtidig måste nervreaktionerna (fingrar, armar, hjärnan osv) vara
blixtsnabb.

R.

3 (edited by johan_tokarskij 2009-03-08 02:30:21)

Re: Spänningar

Hej, Pe !
Problem med skakningar i samband med framträdande förekommer oftast inte pga spänningar utan pga nervösitet. Och det är ganska vanligt, så att du är absolut inte ensam. Till och med sådana "grander" som David Russel, Manuel Barrueco, Denis Azabagic mm. hade haft mer eller mindre problem med det.
Anledningen till att man börjar bli skakig är att man får för mycket adrenalin i blodet när man blir nervös och muskler "pallar inte" och kör igång okontrollerat.(dock "utsläpp" av adrenalin skärper alla våra sinnen och hjälper oss bland annat).
I alla fall det finns mängder av tricks och metoder för att minska nervösitet och skakningen. Här är några av de som kan hjälpa:
* Först och främst-"Face your fear !" så att säga-ju mer man framträder desto mindre man är rädd för det-försök göra det så ofta som det bara går!
*Det finns massa "tekniska tips och tricks" som höjer säkerhetsnivå på din teknik och man kan prestera lika bra(eller nästan åtminstone) även i stressande situationer.
*Man kan göra 20-30 sittups ca 10 minuter innan framträdanden-på så sätt ökar man blodcirkulation i benen och "avlastar" fingrar från hög adrenalinhalt som kan i sin tur minska skakningar.
*Se till att du är avslappnad i axlarna(att du inte drar upp de helt enkelt) innan framträdanden(och medan också)-fråga inte varför, men man känner sig mycket lugnare och avslapnade i tankar om man har avslapnade axlar.
*Det finns massa lugnande medicin som man kan få tag på i apoteket receptfritt(typ "valeriana forte" osv., kan inte alla tongue). Det finns till och med medicin som blockerar(eller snarare minskar) "utsläpp" av adrenalin-man känner sig "kall som kylskåp" i tankar och helt opåverkad av nervösitet-sådana piller är svårare att få tag på-man mäste ha recept.
*Det finns massa "mentala coacher" som kan hjälpa att ändra din insällning på publik framträdande och lära dig hantera nerver.
* Och den sista(och min favorit smile )-oftast när man spelar up för publik så tänker man att publiken är "den största och den heligaste"(mer eller mindre) och som spelare så måste prestera just nu och absolut inte spela fel och utföra stycket så bra som möjligt och bla bla bla..... Och man blir bara mer nervös pga sådana tankar. MEN-om man lyckas sänka "publikens status" i våra ögon då kan man minska pressen på sig(mer ller mindre). Prova göra såhär nån gång(bara för skoj skull)-precis innan du ska börja spela-tänk(bara tänk! du får inte utföra det på riktigt smile )-tänk att du reser på dig och efter stirrande blik säger du till publiken typ:" Va Fan !!! Idag spelar jag som jag kan och om det är någon som inte tycker om mitt spel-då får ni dra åt h*lvete, era j**lar !!!" .......  Publikens status är garanterad sänkt i dina ögon ! wink

Sorry för lång post. Hoppas att jag hjälpte smile
Ha det gott.