1

Topic: V. Lobos - Mazurka - Choro

Håller just nu på med tt bekanta mig med sagda låt ifrån Suite populaire Bresilienne.

Har en fråga och det kanske kommer mer..

I tredje takten så spelas ett giss som jag tar med lillfingret på andra strängen, men det känns hackigt när jag ska spela åttonderlarna som följer.

Det är ju svårt att beskriva hur man spelar i textform men jag börra med lös sträng, nästa e+d spelar jag på sträng 2 och 3 giss på sträng 2 osv..

Finns det något jag inte ser, eller måste jag bara öva mer på det?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: V. Lobos - Mazurka - Choro

Pröva att spela G# med finger 1, 1:a sträng istället för med finger 4, sträng 2. Du får då också ett smidigare slut på frasen.
Lös E sträng först. E och D på sträng 2 och 3 med fingrar 2 och 3. Ta sedan G# med finger 1 till B med finger 4, sträng 1. Nu kan du enkelt glida upp med finger 3 och 4 på sträng 3 samt 1 för att spela F och D. Glid sedan med finger 3 från F till E för att spela AEC, tonen C spelas med finger 2. Nu är finger 1 ledigt till ett barré över 3 strängar vid 7:e band för kommande toner. Glid sedan med barrégreppet till band 5 för att avsluta frasen.

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

3

Re: V. Lobos - Mazurka - Choro

Tack Johan! Mycket tillfredsställande sätt att spela frasen på. Jag var helt mentalt blockerad för att använda finger 2 och 3 eftersom det är ett band mellan E och D på sträng 2 och 3 men det funkar ju jättebra!

Jag gissar att fortsättning följer när jag har fixat till första biten. Jag har en jättegammal transkription av den helt utan fingersättning eller strängnotering så det blir lite klurigt. Men på något sätt så känns det som typiskt V.Lobos med snitsiga barré ackord och smart lagda toner.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: V. Lobos - Mazurka - Choro

Den utgåva jag har är också utan fingersättningar, men när jag läste ditt senaste inlägg kom jag på att jag för ett år sedan köpte en ny utgåva. Det är Frédéric Zigante som editerat den. Vad som är extra intressant med denna utgåva är att den utgår dels från det tidigare manuskript av "Suite populaire Brésilienne" från 1920. Detta manuskript innehåller även fingersättning. Sviten bestod då av 4 st, de 3 första från 1955 år manuskript samt ett tidigare okänt stycke. En Valse-Chôro. Eftersom denna utgåva baseras på flera olika manuskript finns alla stycken med så att man själv kan välja hur man vill spela sviten.
Jag såg för övrigt att min fingersättning stämde exakt med denna utgåva.

Köp den, jag köpte min för £9.95 hos

http://www.spanishguitar.com/index.html

En dryg hundring för en hel svit, ett givet köp. Och visst är det roligare att spela efter köpta noter!
Vill du inte handla på näten så har säkert Octavian den.
http://www.guitarissimo.com/

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)