Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Tips för barréackord ?

Jag har nu spelat några veckor och de vanliga enklare ackorden börjar flyta rätt ok. Likaså har jag börjat öva lite plock och det har varit toppenkul.

Något som håller mig tillbaka, hårt, är dock svårigheten för mina händer att lägga barréackord.
Därmed undviker jag gärna låtar som innehåller t ex F och B ackord.

Det gör ont, även när jag tar ackorden långsamt, och det skorrar etc.
Jag har nu övat på dem många dagar alltså men ändå...   det är deprimerande. Hehe.


Några tips från er som tagit er förbi denna tröskel? Vanliga fel man gör kanske?
Har inga problem att lägga an kraft på strängarna, utan problemet är snarare avstånden... man böjer fingrarna på ett sätt som inte känns naturligt.
Nån har konstruerat gitarren fel. Den är gjord för en bläckfisk... =o)

www.musiktorget.com
Hjälp oss bygga upp Sveriges trevligaste musikcommunity - Varmt välkommen!!

2

Re: Tips för barréackord ?

Fuska. wink Du behöver inte trycka ner de strängar med pekfingret som du trycker ner med andra fingrar, så oftast räcker det att trycka bara uppe och nere. En annan sak som kan hjälpa är att ge lite extra kraft med långfingret för att trycka ner barréfingret (pekfingret) över strängarna. Det funkar visserligen bara ibland, t.ex. på mollackord i "Em-formen" (t.ex. Gm med barré på 3e bandet), då bara två fingrar behövs utöver barréfingret.

I övrigt så är det förstås viktigt att ha handen i en bekväm position. Gör det ont har du inte hittat en bra position ännu och det kan också vara skadligt att tvinga handen att spela i fel position. Se också till att du trycker mer eller mindre med sidan av fingret och höj det böjt på ett sätt så det trycker på mest där det behövs.

Du kan också prova spela lite på andra gitarrer. Elgitarrer är generellt lättast att ta barréackord på, stålsträngade akustiska är svårast (i min mening).

Lycka till!

3

Re: Tips för barréackord ?

Se till att du trycker ner pekfingret i linje så nära bandet som möjligt, det brukar vara lättare. Prova också att rikta ner armbågen så att underarmen nästan är lodrätt uppåt när du tar ackordet. Ofta kan det bero på att armen är i fel vinkel så att det nästan är fysiskt omöjligt att ta ackordet.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Tips för barréackord ?

Ofta använder man mycket mer tryck med tummen än man behöver, försök ta det ackordet du skall utan att tummen vidrör bak på gitarrhalsen, sedan då du fått det att fungera så lägger du tummen som ett stöd bakom igen.

Tag istället och försök tänka att du drar/hänger in ackordet, detta tar ett tag att känna in på rätt sätt, och i början kommer du nog att uppleva detta som svårare, men efter ett tag så underlättar det väldigt mycket. En gammal studiekamrat till mig brukade ofta spela liggandes då en passage var svår.

De små musklerna i handen är huvudsakligen till för finmotoriken i handen samt föra tummen från och mot handen, spänner man denna för mycket fortplantar sig spänningen i övriga fingrar som som leder till spänningar i underarmen, här brukar rätt så många få problem. Ett resultat brukar vara att man får rätt dålig vinkel på handleden och att fingrarnas position i förhållande till hand och underarm blir lite underlig vilket kan leda till det man upplever som smärtsamt, [här följer en väl lekmannamässig slutledning av mig] möjligen använder man här de små musklerna/senorna i handen och fingrarna som bara har med finmotoriken att göra och de är inte särdeles uthålliga.  Nu är jag ingen anatomisk expert på något sätt, så lämnar tydligare förklaringar och rättelser till övriga.