1

Topic: Tremolo

Hej!

Ny på forumet och undrar om någon vet, hur man spelar tremolo på klassikern Recuerdos el alhambra. Har sett noter med det begynnande takten och tremolot på E-strängen medan de flesta gitarrister spelar den första takten på B-strängen femte bandet, eller något sådant. Vilket är bäst? Måste väl vara lättare att spela den på den lösa E-strängen?

Mvh

franky

2

Re: Tremolo

Man skall inte välja den lättaste fingersättningen utan den bästa. Dvs den som låter bäst, oavsett om den är svårare. Detta är en smaksak men de flesta tycker att klangen är lite vackrare på B-strängen jämfört med lös första sträng.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Tremolo

http://stanleyyates.com/scores/rdla.html

Denna version tycker jag funkar bra.

4

Re: Tremolo

Nej Usch!
Den versionen tyckte jag INTE om! Men så tycker oftast illa om Yates spel och utgåvor. Han är alltför fokuserad på att göra det lätt för sig tycker jag. För mig så handlar konst om helt andra saker men som sagt det är ju en smaksak men skall väja denna fingersättning därför att man (av någon för mig mystiskt anledning) tycker att det låter bäst och mest uttrycksfullt med denna fingersättning, inte därför att den är lättare.

5

Re: Tremolo

Tack!

6

Re: Tremolo

Förövrigt anses väl Recuerdos som en klassiker som är rätt lätt att lära sig. Jag har spelat gitarr riktigt länge, dock ej så mycket klassiskt, men tycker den är riktigt svår att få till snyggt. Har i och för sig kommit över detta med tremolo nyligen och inte hunnit öva tillräckligt på det. På nått vis känns det som man ska kunna denna, om man spelar klassisk gitarr..

Tack för grymt forum!

7

Re: Tremolo

Ja och nej.
Ja - det är en klassiker.
Nej - den räknas inte som lätt att lära sig.
Jag har i och för sig haft en hel del elever i 16-årsåldern som lyckats lära sig den men att få till den snyggt och musikaliskt tar många, många år.

8

Re: Tremolo

Jag har hört många som har lärt sig tonföljden och spelar den "slarvigt".. Aningen för snabbt och utan att riktigt betona varje not. Det kanske kan klassas som att kunna spela den, men jag har hört få som kan spela den bra.

Personligen tycker jag att tremolot känns sladdrigt på något sätt när det är på lösa strängar, men det kanske beror mer på gitarren jag spelar. Den traditionella fingersättningen (använder den nomenklaturen eftersom det är den jag har sett mest) utan lösa strängar har en schysst ackordföljd tycker jag när man väl sätter den sen tycker jag att spelet i de första takterna känns mer sammanhängande när melodin ligger kvar på H strängen. När melodin sen flyttas till E strängen och ändrar karaktär lite så känns det som att man får en bonus av att byta sträng där!

Men det är ju upp till var och en i slutändan vad som känns rätt... Gissar att om det känns rätt blir det rätt.