1

Topic: önskar tips

Hej, jag ska köpa en gitarr till min 11åriga son som blivit helt gitarrbiten. nu behöver jag tips på vad jag ska tänka på när jag köper hans första egna gitarr.
ska jag köpa en med metall strängar eller nylon, ja ni förstår vilken typ av tips jag menar. tar gärna emot tips på var jag kan inhandla den också (i stockholm).

2

Re: önskar tips

11 år, hm, kan man inte ha fullstorlek då? Nåja, jag vet inte så noga när det gäller den saken. Men angående nylon- eller stålsträngar så tycker jag väl det beror lite på vad för typ av musik han vill spela. Om det är klassiskt är väl nylon helt klart att föredra. Om det är mer pop/rock är det väl vanligare att man använder stålsträngat. Sen att det kanske gör en aning mer ont i fingrarna på stål än nylon tror jag väl att man pallar med även om man är 11 år? big_smile Och det är ju mest i början det gör ont, innan man vant sig (eller innan fingertopparna vant sig och fått hårdare hud).

3

Re: önskar tips

Jag använder min systerdotters (ca. 11 år) 3/4 gitarr nu för att hon föredrar en fullstor. Det är tydligen lättare med mer mellanrum mellan strängarna trots små händer.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: önskar tips

Jag rekommenderar alltid fullstor gitarr till nybörjaren om eleven i fråga inte är mycket liten till växten.

Jag upplever ofta att storleken på gitarrkroppen är ett större problem än själva greppen i sig. Då är det extra viktigt med en bra sittställning .Gitano-stöden är bra eftersom de kan sitta monterade på gitarren i fodralet och tillåter placering både på vänster och höger ben.

Jag har endel elever som spelat på "små gitarrer" men som i 12-års åldern plötsligt upplever det som skämmigt att ha en mindre gitarr än kompisarna. För att slippa byta instrument efter ett år så kan det vara bra att överväga saken noga.

Vi hade en dialog med musikaffärerna i Sundsvall för några år sedan om att de skulle erbjuda särskilda nybörjarpaket med gitarr, bok, stämapparat, gigbag och gitano-stöd. Det är så himla mycket roligare om utrustningen är bra redan från början.

Det är nog svårt att spela som det är... smile