1

Topic: Lösa strängar eller inte?

I en annan tråd kom toners olika lägen upp på tal... Min gitarrlärare skvätte nästan vigvatten på mig när jag använde lösa strängar i för stor utsträckning...  Är det verkligen så illa att spela och växla mellan lösa strängar och nedtryckta band när man spelar t.ex. skalor? Är inte detta en kvarleva från 1800 talet?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Lösa strängar eller inte?

I vissa lägen kan det ju låta rätt så illa om klangen skiljer för mycket, men rätt spelat kan det ju faktiskt gå att "dölja" till viss del. Använd ditt öra och ta till dig av de råd han har. Jag tror nämligen man lär sig mycket om man köper koncept under vissa delar av sitt studerande. Användning av lösa strängar är ju också ett bra sätt att kunna spela vissa fraser mycket mer legaterat också, det skulle vara intressant att veta vilken passage du talar om.

Jag flyttar för övrigt tråden till "Grundläggande frågor (teknik praxis etc.)"

3

Re: Lösa strängar eller inte?

Hoj Steflund.

Jag tänkte bara mer generellt och inte på något särskilt stycke. (det var över 10 år sedan jag hade lärare innan de gav upp mig).

Jag förstår vad du menar. Om man t.ex. spelar ett finstämt arpeggio kan det ju låta konstigt med tanke på hur olika tonerna klingar, medans i en skala kan det däremot till och med låta bra kanske. Ska köpa det du säger och lyssna själv till hur det låter.

4 (edited by mackan 2008-11-25 00:14:31)

Re: Lösa strängar eller inte?

Svårt att ge ett generellt svar.
Ibland kan det låta ordentligt illa, progressionen vibrerande meloditon på d-sträng
till lös meloditon på g-strängen brukar sticka lite kärvt i öronen, samtidigt som
det i exempelvis Bach (av mig iaf) används lösa strängar väldigt ofta för att t.ex.
förbättra legatospel.
Sen får man inte tro att alla noterade lösa strängar bara är stavfel från
kompositören som brådskande ska läggas upp i 8:e läget och ges ett yvigt vibrato.
En lös sträng kan ju låta även låta väldigt vackert i rätt sammanhang,och ibland
fult men på rätt sätt. I exempelvis engelsk 60-tals musik används lösa strängar
ibland fullt medvetet som en kontrasterande effekt.

Jag stötte på detta problem för en tid sedan i Giulianis Händel-variationer.
Temats melodi innehåller lösa strängar, vilka enkelt kan gripas istället vilket jag
till en början gjorde. Efter ett tag märkte jag dock att temat då inte klangmässigt
stämde överens med resten av stycket, där många lösa strängar inte kan (ska)
gripas så då fick det bli lösa strängar även i temat. Låter klart bättre.

5

Re: Lösa strängar eller inte?

Öppna strängar låter ofta snyggt och ger en möjlighet att spela sånt man annars inte kan. De kan ge ett väldigt fylligt sound. Jag tycker inte om att använda så mycket lösa strängar när jag spelar melodier men nog i ackordkomp, speciellt brutna ackord.

Ett av mina favoritackord är Am7add9 (A5, G4, C3, B2, G1). Vet inte hur jag skulle spela det ackordet utan öppen B-sträng. Prova det här ackordet i t.ex. Knocking On Heaven's Door, låter jättebra. smile

6 (edited by Stefan W 2008-12-03 00:41:48)

Re: Lösa strängar eller inte?

Musikteoripolisen ropar: "Ackordets namn ska vara Am9, inte Am7add9!"  wink