Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Rikskonserver

Jag antar att ni har hört att Rikskonserter ställer in turnéer och kompositionsbeställningar under 2009 pga att de får ett minskat anslag med 10 miljoner. Jag undrar hur en verksamhet som får 60 miljoner i statligt stöd (det är de pengar de fortfarande får) inte har möjlighet att genomföra sitt uppdrag. Detta innebär alltså att av de 70 miljoner de tidigare tagit emot så har endast 10 miljoner gått till musik, resten till administration. Detta är ju rent absurt! Vad skall de syssla med under 2009? Namnet Rikskonserter antyder ju att det borde vara just konserter man skall syssla med, annars är namnet Rikskontor kanske mer adekvat?

Läs om Rikskonserter här:

http://www.rikskonserter.se/(2pwi0k2dbh … ressId=698

Självklart är jag kritisk till att regeringen skär ner med 10 miljoner men det är ju ett tydligt incitament på att Rikskonserter skötts dåligt. Det som Rikskonserter alltid fått kritik för är att en oproportionelig del av pengarna används till administration, att man nu väljer att satsa på enbart administration som svar på den kritiken är ju rent mångalet!

Vilket otroligt slöseri på 60 miljoner, tänk så mycket fantastiskt som skulle kunna göras för dessa pengar om de istället användes till musik.

Mvh Mårten Falk

2

Re: Rikskonserver

Instämmer helt och fullt!
Det är skandal!

3

När staten ger pengar till musik borde ju det mesta gå till musiker. Som det är nu ligger rikskonserter ivägen som en stor byråkratisk betongsugga för musikerna. Slöseri!
Det är fördjävligt!

4 (edited by Mårten Falk 2008-11-13 11:30:15)

Eftersom detta nu drabbar HELA Sveriges musikliv; både konstmusik (nutida såväl som äldre), jazz, världsmusik samt musik för unga. Så borde hela det svenska musiklivet resa sig som en man (eller kvinna självklart) och säga att "nu är det nog"! Pengarna är till för att folket skall få konserter, inte till att trygga Rikskonservers inkompetenta lednings försörjning.
Jag uppmanar härmed alla till att gå till aktion, gör vad ni kan för att visa ert missnöje: insändare, arga brev, debattinlägg, skriv till kulturdepartementet, demonstrera, etc.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

5 (edited by Lucidor 2008-11-13 11:51:06)

Från Mårtens länk ovan:

Ett normalt år skulle Rikskonserter ha haft dryga 17 miljoner att satsa på programverksamhet – under 2009 stannar summan på 10,6 miljoner.

Att distribuera 17 miljoner av 70 miljoner känns ju onekligen rätt klent. Eftersom det inte framgick var uppgiften 70 miljoner kom ifrån googlade jag efter det och hittade det här:

... sanningen är att 70 miljoner utgörs av vårt statsanslag. Till detta kommer de intäkter vi genererar därutöver, nämligen cirka 30 miljoner. Sammanlagt gör vi alltså nytta med ungefär 100 miljoner.

http://www.whatsonstockholm.nu/Kulturde … kholm.html

Så de har totalt fått in 90 miljoner i stället för 100 miljoner, och på grund av det avskedar de en tredjedel av personalen (20 personer) och ställer in en massa konserter och kompositionsbeställningar?
Så av de 90 miljonerna går 10,6 till satsningar på musiken, och de kvarstående 40 anställda har 79,4 miljoner att dela på?

6

Rikskonserter ett hot mot musiklivet?

Rikskonserter har under många år använt enorma summor till sin administrativa personal. När de nu får ett sparförslag så kraschar hela deras kärnverksamhet. Inga mer konserter? Är det det som är det mest genomtänkta sparförslag som de kunde komma på. Om Rikskonserter inte har en konsertverksamhet, vad är de då till för. Björn Stålnes svar på detta är att satsa på några få stora projekt, något som knappast gagnar konsertbesökarna runt om i landet, då de måste ha tur att bo i rätt del av Sverige. Rikskonserter faller i fällan som många institutioner gör, de vill synas och då smäller de hellre till med ett stort projekt än hundratals små trots att de små kan nå ut till en större publik.

Man ställer dessutom in det mesta av barnverksamheten, ett tydligt bevis på att det är prestige som ligger till grund för dessa beslut. Det får mig att fundera på om strategin från Björn Stålne är att ställa in det som gör att folk protesterar så att han ska få mer pengar till sin verksamhet, men jag hoppas att protesterna mer handlar om hur de faktiskt har skött sin verksamhet och att man nu kräver en förändring.

Det är kanske dags att börja dela ut pengarna till projekt som sedan kan genomföras av artisterna själva med hjälp av minimal administration och med högre krav på redovisningsplikt från artisterna. Det ska vara lättare att finansiera kreativa musikprojekt som gagnar folket än att finanisera administration.

Björn Stålne borde tacka nej till eventuella fallskärmar och ta det enda rätta beslutet, det är dags att lämna över facklan till en mer modern ledare som förstår att använda miljonerna på ett mer effektivt sätt. Ett sätt där administrationen inte tar en så stor del av kulturkakan. Mer kultur till folket!

Patrik Karlsson

7

Bra talat (eller skrivet), Patrik!

8

Med all respekt.

Men kultur är också att plocka svamp, driva getter, koka palt, göra barn, spela pingis, lägga räls till museijärnvägar, odla eterneller, trampa vindruvor, diskutera politik, diskutera kultur, röka röding, jojka, joddla, blockflöjtsspeleri, samla in pengar till halta, lytta, samer och homosexuella, baka halvsegmjukpickkebröd i Oviken, slipa knivar mm. Jag hoppas, som en vision, att när vi har definerat kulturen och vad det egentligen är som berättigar till bidrag, att kulturen kan, och ska, och bör,stå på egna ben.

Vi får på många sätt betala för demokratin. Denna form av kulturhantering, som trots alla ädla föresatser, skapar orättvisor därför att livet är orättvist.

I denna fråga säger jag: Lägg ned skiten (rikskonserter) och inse att världen är full av pengar. Vill du ha dom, så slit lite hårdare. Annars, gilla läget.
Den S.K. demokratin har ett pris. Detta pris stavas byråkrati.
Alla kulturyttringar och fler därtill av dem jag har räknat upp ovan, kräver sin rätt.

Men vad innebär denna rätt?

Vem ska bättre än Stålne kunna driva denna instutition?
Kan denne nya namnlösa, rättvist bedömma vilka som ska på ett eller annat sätt gynnas?
Vem är denna gigant som skall, för allas rättvisa, bedöma vilken del av kulturen, om så bara "scenkulturen", som är den rätta?

Pellegrosso

9

Tja, han var nog bara budbäraren, som på sätt och vis blev skjuten i en eller annan mening. De övriga som besatt denna kunskap vid denna tid var följsamma medborgare vars självbevarelsedrift höll dom från att kasta ut denna brandfackla.

Nädu, Kithara, det var Staffan Westerberg som fastslog att jorden var rund, fast platt, och denna version av Tellus var befolkad av strumpor och potäter, precis som det i den verkliga världen kan verka ibland.

Pellegrosso

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

10

pellegrosso skrev:

Med all respekt.
I denna fråga säger jag: Lägg ned skiten (rikskonserter) och inse att världen är full av pengar. Vill du ha dom, så slit lite hårdare. Annars, gilla läget.
Den S.K. demokratin har ett pris. Detta pris stavas byråkrati.
Alla kulturyttringar och fler därtill av dem jag har räknat upp ovan, kräver sin rätt.

Men vad innebär denna rätt?

Vem ska bättre än Stålne kunna driva denna instutition?
Kan denne nya namnlösa, rättvist bedömma vilka som ska på ett eller annat sätt gynnas?
Vem är denna gigant som skall, för allas rättvisa, bedöma vilken del av kulturen, om så bara "scenkulturen", som är den rätta?

Pellegrosso

Pengarna är inte till för arbetslösa musiker de är till för att bidra till ett rikare kulturliv i hela sverige. Så ingen ska vilja ha pengarna för sig själv, de ska omsättas till konserter, festivaler, känslor. Nu har det varit en enorm procent som gått till administration genom åren och det är det alla reagerar på.

Jag har aldrig sagt att vi ska ha rikskonserter, själv klarar jag mig utan dem. Men om man nu ska pumpa in 100 miljoner in i kulturlivet så ska det väl gå till kultur som folket har någon glädje av inte till att några sitter och arkiverar, administrerar, och reser jorden runt och slösar på pengarna .

Rikskonserters uppdrag är musik. Det finns andra som håller på med pingis och lägga räls. Scenkulturer är ju mycket, det finns riksteatern som driver en stor bit och de lyckas bra med sitt uppdrag.
Joddla, blockflöjt och jojka ingår i rikskonserters verksamhet redan som det är nu. De har sameprojekt bland annat.

Bidrag finns inte bara i kultur, samerna får stora bidrag till sin verksamhet med renarna och annat för att det inte alltid lönar sig, kulturskolan får en stor summa kommunala pengar för att anställa lärare och ha lokaler. Alla som jobbar på en kulturskola är därför indirekt bidragstagare, ta bort bidragen och de får sparken.

Hela vår infrastruktur är baserad på skatter, sjukvården, you name it. Poängen med att betala skatt är att man får vissa saker tillbaka. Gillar man inte det så finns det andra länder där skatten är lägre och du får finansiera allt med privata sektorns medel.

Rikskonerter startade som en idé att var man än bodde så skulle man få ta del av musik i alla dess former, det är för dyrt för många arrangörer som har en förening där det bor 2000 personer och har hundra medlemmar att skrapa ihop pengar till vissa arangemang där skulle rikskonserter hjälpa till. Det finns en stark amatörverksamhet runt om i landet som alla behöver hjälp att anställa en professionell dirigent, körledare, konsertmästare eller solist. De får ofta statliga, läns och kommunala medel.

11

Ja du har förståss helt rätt.
Inget snack om dettta.
Kanske är du ute och snedseglar en aning när du påstås att samerna får stora bidrag till sin verksamhet. Så stora är dessa bidrag inte. Dessutom är väl samelivet med sin rennäring och andra kulturella aspekter just...kulturella.
Så vi ska vara väldigt ödmjuka inför den lilla "paybacken" vi ger samerna, med tanke på allt vi har tagit ifrån dom, både vad gäller naturtillgångar och obstruktionen mot deras kultur och tro.
Men det var egentligen inte det vi talade om.

Jag tycker likt förbannat att bidragsberoende inte är ett värdigt eller ens försvarbart demokratiskt rättesnöre eller företeelse.

Lägg ned skiten!

Ändra inte strukturen på ett sjunkande skepp eller ens hacka på en mer eller mindre kass chef eller administratör.
Vem kommer i stället?
Vem gör det bättre?
Och kan vi lita  på att det blir bättre.
Hur lång tid tar det att organisera administrationen på ett kontrollerbart och effektivt sätt?
Kanske flera år.

Jag tycker att alla kulturyttringar ska finansieras av sig själv. Detta är min grundståndpunkt. Att en stor del av "kultureliten" lever av bidragfinansierad verksamhet är inget nedsättande i sig. Men jag gillar helt enkelt inte principen.
Och verkligheten är den det är tills VI ändrar den.

Sedan att jag kanske sträcker mig lite långt i min argumentation, det får var och en värdera. Men jag tror att det finns andra vägar att gå även när det gäller den kultur som de flesta på detta forum vill framhålla.
Så även jag.
Men det finns flera sidor av en sten.

Ett exempel är dansbanden som i många decennier har levt på egen förmåga och för att citera Bert Karlsson: gett folk vad folk vill ha.
Är det fel eller är det till och med beundransvärt?

Pellegrosso

12 (edited by patrik 2008-11-14 13:35:36)

Jag vet inte vad samerna får så jag tar nog tillbaka det påståendet. Det jag ville visa på var att det är mycket som är finansierat med bidrag som ingen tycker är dåligt så varför ska en musiker skämmas för att den får 20 000kr två gånger i sitt liv.

Det där att ge folk vad de vill ha visar på en trångsynthet från Bert Karlsson. Dansbanden klarar sig inte alls så bra som många verkar tro, det är Bert som klarar sig bra. De flesta har ett jobb vid sidan av, precis som de flesta andra musiker. Jag har vänner som spelar i relativt kända dansband såsom Candela och mina vänner får mindre på sina gigs än vad jag gör. Hur är det då inte för de helt okända.  Alla musiker är vänner i min bok. Jag har spelat med Country-folk, Mats Bergström spelar med popartister, jag har aldrig stött på kultureliten bland musikerna. Dek kan finnas bland institutioner kanske, vad vet jag. Är det elitistiskt att gilla musik som få gillar så är alla klassiska gitarrister elitistiska, vi är inte så stora som vi kanske tror. För att inte snacka om dansbandsmusik, det är en liten genre det, mycket mindre är nutida musik.

Varför ska just kulturen vara det enda i samhället som ska klara sig själv, varför inte alla skolor. Privatskolor fungerar väldigt bra i större städer, men det gör faktiskt det mesta.
Jag växte dock upp i ett samhälle med 2000 personer, min mamma försörjde mig och min bror på att städa och passa barn. När jag fick i vuxen ålder höra vad hon tjänade på sina jobb trodde jag att det var ett skämt, hon har alltid varit för stolt för att ta emot bidrag som hon har rätt till, men de indirekta bidragen som gjorde att jag fick spela gitarr, gå på konserter, studera vid högre utbildningar. Om allt detta skulle stå på egna ben så hade jag inte haft mycket kvar.  Mitt liv har blivit bra mycket bättre genom dessa skattefinansierade kulturpengar.
Det är trots allt en droppe i havet mot mycket annat. Kulturrådet som delar ut många miljoner i stöd har börja propagera för att riksförbunden ska dela ut pengarna, för det är ju ändå bara småpengar sammanhanget säger de.

Pengarna är inte till för eliten på något sätt, de är till för publiken och de svaga. De är till för att sådana som min mamma ska kunna ge sina barn en uppväxt som nästan matchar omgivningen. De är inte till för lärarna, musikerna eller någon annan som jobbar inom en sektor som är statligt finansierad.

'Detta forumet är i förlängningen statligt/kommunalt finansierat, Joel jobbar gratis, tror jag, här för att han får pengar från ett annat håll. Kanske från en musikskola. Vilket tycker jag gör detta forum ännu mer värt. De pengarna har gjort att vi alla kan skriva här, skulle Joel behöva tjäna de stora pengarna på forumet så hade han kanske inte kunnat starta upp det. Nu har han lyckats få lite banners vilket jag hoppas bidrar till att han orka fortsätta.

13

Ingen ska skämmas för att ta empt pengar för ett jobb, om inte pengarna kommer från narkotikahandel, människohandel eller dylikt.
Jag har inte ens med ett litet knyst sagt att någon skall skämmas överhuvudtaget i denna debatt.

Men jag hoppas ,och skall framledes börja be, för att systemet med bidrag och alla de ineffektiva vägar detta administreras på, verkligen försvinner och människor på riktigt kan leva på sina kunskaper, engagemang och i detta fall för att leverera något som folk kan och vill eller lär sig att uppskatta så att dessa betalare betalar vad det kosta bör och skall. Så enkelt är det.

Min retorik angånde dansbanden är formulerad i dåtid. Att situationen nu är annorlunda vet jag om. Men femton år tillbaka och tre decennium till på detta, så levde dessa musiker, artister, underhållare i ganska stort numerär anständigt bra om dom bara presenterade en bra produkt.
Men likväl begabbade och pekade på av "de andra" med finare utbildningar.
Det retar förståss mig att det är och var på detta sätt.
Dansbandens konsertverksamhet stöttades aldrig av rikskonserter!
I Östersund finns en fd dansbandsmusiker som heter Tommy Andersson. Han är inom sin "grej" absolut i världsklass!!! Han har levt på sin kundanpassande musik i många år. När den tiden var över så lever han på sin studio. Utan bidrag.
Han är i sanning en världsgitarrist, men har väl aldrig haft ambitionen att vara annat än just Tommy Andersson.
Nåja detta var väl ett sätt att äntligen få nämna denna gigant inom gitarrspeleri, men han hade hursomhelst som levebröd att spela dansmusik.
Att han och hans band spelade otroligt bra i förhållande till hur bra dom egentligen hade behövt är ju bara en liten parantes. Men många tusen människor har lyssnat och dansat till han och hans många gelikar genom åren.
Utan bidrag.

Jag bor i definitiv glesbygd (västra Ångermanland) bara i vårat närområde (med norrlandsmått mätt) finns två kommunala skolor och två friskolor.
Detta funkar överlag ganska bra för alla. Man kan ju tycka att detta är bidragsfinansierat, men icke, detta är skattefinansierat och pengarna är återvunnen skatt som dedikeras till skolverksamhet. Vad är nu det fina i detta. Jo att detta mångfald finns skapar valmöjligheter och sund konkurens och i slutändan gynnas alla som skall gynnas av detta. Vilka skall då gynnas enligt mig? Jo ungarna och i andra hand föräldrarna.

Pengarna som delas ut till "de svaga" och behövande, lyssnare eller utövande, adresseras och dedikeras ut i kosmos, som i fallet rikskonserter. Finns det inget annat sätt att tänka och vrida denna "rättvisa" med att hantera återvunnen skatt?
I bästa fall, som systemena ser ut idag i all politisk korrekthet, så får en del ut mer av denna kultursponsring än andra beroende på kontakter, väloljade argument eller kanske för att man vet att det finns möjligheter som inte så många andra vet.
Ida, Siri, Niklas i Korpilombolo får nöja sig med vad de i bästa fall blir tillhandahållna med genom rikskonserter. Vad vill dom ha?

I förlängningen är vi en del av en stor fårskock som finansieras välvilligt av våra egna pengar. Inte bara via skattsedeln utan även via konsumtion mmm.
Frågan är för mig, åtminstonde filosofiskt betraktat, vill vi kontrollera eller kontrolleras?

Svaret blir för mig: Stäng skiten ( i detta fall rikskonserter)
Gräv där du står.
Går inte det så kanske det inte är meningen att det skall gå. Eller också kanske man måste göra som man ibland måste: justera sig efter den krassa verkligheten.
Men detta kan vara roligare än vad det låter.

Stackars dem som måste, för att överleva, vara beroende av en koloss, ofta på lerfötter. Då kan man ju inte känna sig riktigt fri.
Apropå Joels ekonomiska aspekter så vet jag inte ett dugg om hur det egentligen ser ut och är. Jag tycker han gör oss en tjänst som är svår att belöna och tacka för.
Men i min värld så skulle jag gladeligen skicka några hundringar om det skulle kännas bra för honom/dig Joel, men det tror jag inte skulle uppskattas.
Men de företag som är villig att betala en slant för att synas är väl OK?
Jag tycker det i alla fall.
Se där!!! Kultursponsring av företag med en eller annan aspekt på vinstgenerering.
Och detta accepteras? Bra där har vi ett av många stickspår att följa för att finna nya eller andra vägar för att finansiera kultur.

Eller????

Hälsar Pellegrosso

14

Vad ska i så fall hända med Rikskonserters anslag? Ska man stoppa dem i andra hål som sjukvården, eller skicka ut en kulturcheck på 100 kr till varje innevånare som var och en kan använda till det den tycker är kultur?
Gitarrkonsert eller nya navkapslar till PV'n. smile

15

Kithara skrev:

Kära vänner, har ni aldrig funderat varför detta elände dyker upp just nu?
Kan det ha att göra med den kommande Kulturpropositionen i februari ?
Att man vill förbereda en lagom mör dinosaurie ?

Har ni tänkt att medelåldern på RK är +53 ?
Har ni hört mottdraget att 10 miljoner egentligen innebär 19 miljoner avgångsvederlagen inräknade ?
Kanske RK vill att det ska bli rabalder så att stålarna fortsätter att rinna till den fina administrationen ?
Kan detta vara ett spel ?

Psst...och jag vet vem ligger bakom fågelinfluensan och galna-ko sjukan....
mvh
Konspirationsavdelningen

Jag hoppas att du förstår att ditt lilla inpass kan ha mer substans än vad du kanske tror.
Ja bortsett från fågel och ko konspirationsteorierna som du har svar på, ev.
Politiken och demokratin är av någon orsak enormt goda pudel-dressörer.
Ej heller att förringa dessa "företeelsers" förmåga att verkligen konspirera.
Vi är ganska lurade även om det är svårt att erkänna.
Låt pöbeln slåss om fläskbenet så går vi i brödraskapet in och trancherar ox-filèn.

Viva la vida!

Pellegrosso

16

pellegrosso skrev:

Men jag hoppas ,och skall framledes börja be, för att systemet med bidrag och alla de ineffektiva vägar detta administreras på, verkligen försvinner och människor på riktigt kan leva på sina kunskaper, engagemang och i detta fall för att leverera något som folk kan och vill eller lär sig att uppskatta så att dessa betalare betalar vad det kosta bör och skall. Så enkelt är det.

Hälsar Pellegrosso

Och där har vi hela kontentan av mina inlägg. Det är dit vi vill nå, men om du kommer på högre politiska nivåer och säger "lägg ner skiten" så tar de inte det seriöst. Lägg ner skiten är som du vet inte ett argument.  Därför måste man reagera mot ineffektivitet, vilket var anledningen till mina inlägg. En reaktion inte en klassfråga.

Det är ingen med "finare" utbildning som pekar på någon vad jag vet. Benny Andersson sitter i musikaliska Akademien och Janne Schaffer har konstnärslön. De har inga fina utbildningar i bagaget vad jag vet. Alla musiker vet att det inte är lättare att överleva som popgitarrist än att ge sig på hardcore noise, det är två olika saker.

Jag känner därför inte igen mig i din beskrivning om att vissa musiker tycker de är finare än andra och att några anses dåliga på grund av genre eller för att det tjänar pengar. Crossover är så jäkla i tiden som det kan bli.

17

Kithara skrev:

Kära vänner, har ni aldrig funderat varför detta elände dyker upp just nu?
Kan det ha att göra med den kommande Kulturpropositionen i februari ?
Att man vill förbereda en lagom mör dinosaurie ?

Har ni tänkt att medelåldern på RK är +53 ?
Har ni hört mottdraget att 10 miljoner egentligen innebär 19 miljoner avgångsvederlagen inräknade ?
Kanske RK vill att det ska bli rabalder så att stålarna fortsätter att rinna till den fina administrationen ?
Kan detta vara ett spel ?

Psst...och jag vet vem ligger bakom fågelinfluensan och galna-ko sjukan....
mvh
Konspirationsavdelningen

Japp

18

patrik skrev:
pellegrosso skrev:

Hälsar Pellegrosso

Och där har vi hela kontentan av mina inlägg. Det är dit vi vill nå, men om du kommer på högre politiska nivåer och säger "lägg ner skiten" så tar de inte det seriöst. Lägg ner skiten är som du vet inte ett argument.  Därför måste man reagera mot ineffektivitet, vilket var anledningen till mina inlägg. En reaktion inte en klassfråga.

Det är ingen med "finare" utbildning som pekar på någon vad jag vet. Benny Andersson sitter i musikaliska Akademien och Janne Schaffer har konstnärslön. De har inga fina utbildningar i bagaget vad jag vet. Alla musiker vet att det inte är lättare att överleva som popgitarrist än att ge sig på hardcore noise, det är två olika saker.

Jag känner därför inte igen mig i din beskrivning om att vissa musiker tycker de är finare än andra och att några anses dåliga på grund av genre eller för att det tjänar pengar. Crossover är så jäkla i tiden som det kan bli.

Många musiker tycker att dom är finare än andra. Många musiker har en mer uppåtriktad näsa än andra. Många musiker tar sig själv på alldeles för stort ansvar. Många musiker blir gärna en gyllene svans efter en mer eller mindre självskriven klanledare eller någonting dito. Liksom många andra människor med andra inriktningar och drömmar. Så nog tusan finns det substans i påståendet att vissa musiker tror sig vara bättre än andra inom många områden.
Är det så farligt att konstatera.

Och jag hoppas att vi inte behöver anpassa oss till högre politiska nivåer, just här.
Dessa politiska nivåer är inte så förbaskat finlirande som många tycks tro.
Ibland kan ett "jävlar anamma" få ett positivt reultat, ibland inte.

Pellegrosso

19

Harkel, harkel.

Jo, Pelle, tycker du att vi ska nedmontera hela det kulturella etablissemanget. Operan, Dramaten och en rad andra kulturella institutioner, med slagordet, all får bära sina egna kostnader.

Hörde med endast ett halvt öra på just den här diskussionen i P1 häromdagen. Och blev med förlovt sagt ganska upprörd över en person som just förfäktade dina ideer om att all verksamhet måste vara självbärande. Ja,ja sucka på du. Men, eftersom jag vet, att 95% av sveriges befolkning hatar jazz, opera och alla annan sk konstmusik. Så okej då. Lägg ner skiten, ingen som ids lyssna.

Men vad gör vi med dom återstående 5% utbölingar som inte fattar att man måste lyssna på p4 när man går på pris-Xtra. Får väl internera dom nånstans, och uppfostra dom att inte lyssna på p1.

Tycker bara det är synd att hela den västerländska kulturen skall kastat på sopbacken. Tycker den förtjänar ett bättre öde.

Gillar p1, klockspelet och dagens dikt. Skänker nån slags harmoni och kontinuitet i mitt liv.

20

Harkel harkel ,pust pust. Och suck,suck förståss.

Jag tycker inte att man ska nedmontera någonting av det du räknade upp.
Jag gillar både jazz och opera och har väl i en eller annan form sysslat även med dessa musikformer.

Men visst tycker jag att det finns vissa problem med att operan och dramaten, i dessas form av nationalscener, ligger för långt bort för att kunna serva fler människor än det gör.

Nej åter till ämnet,
Jag tycker att rikskonserter som långsiktigt instrument är för centraliserat, kolosslikt, svårformat och lite till. Jag harsjälv för hundra år jobbat inom rikskonserter i ett musikalisk projekt i obygden "back in the 70:s."

Alla dessa miljoner som bränns i denna form av kulturstöttning skulle troligen ge mer effekt om pengarna fördelades ut i landet på tillräckligt lokal nivå för att hantera det på ett vettigt sätt.
Därav skit i kolossen.
Om du och andra störs av denna formulering så tar jag ingen större hänsyn till detta men jag hoppas att du och andra kanske förstår vad jag menar lite bättre nu.
Men jag tycker ändå av princip, att denna typ av verksamhet borde kunna vara självbärande.
Detta är en utopi, som jag nämde tidigare. I väntan på att denna utopi blir verklighet så konstaterar jag bara att det finns ingen bra långsiktig kulturpolitik, som funkar till fullo. Och rikskonserter eller ett gnäll om rikskonserter öppnar inga dörrar till nytänkande och nya stickspår.
Därav: lägg ned skiten. Bygg upp något bättre. Och denna uppbyggnad göres nog bäst i samarbete med kulturarbetare i alla former MEN även i samarbete med slutkonsumenten som tillsammans med oss andra ändå betalar kalaset till syvende og sisdt.
Sopbacken är nog närmare från rikskonserters kontor än från någon annanstans nere på en nivå där människornar verkar och finns och lever. Det är nog där jag tror besluten skall tas.

Jag gillar också P1, klockspel kan vara för mig. Jag älskar också det som skänker harmoni och balans i kropp och själ.

Jag är inte för internering av oliktänkande, bara så du vet.
Hur du nu fått för dig detta.

21

pellegrosso skrev:

Många musiker tycker att dom är finare än andra.

Pellegrosso

Nämn några stycken, så jag förstår vilka du referar till

22 (edited by goph 2008-11-14 21:19:49)

Man skall nog inte skriva inlägg en fredagskväll

23

patrik skrev:
pellegrosso skrev:

Många musiker tycker att dom är finare än andra.

Pellegrosso

Nämn några stycken, så jag förstår vilka du referar till

Är du fritidspolitiker?
Du plockar ju ut en del ur ett helt resonemang. Det är onödigt tycker jag.
Läs hela det stycket så kanske du förstår vad jag menar

Självklart finns det musiker (och andra människor) som tror sig besitta större status eller vad du vill, som behärskar "the fine art of surfacing" och lever gott på det.
Och mer än lovligt korkad vore jag om jag namngav någon här och nu, inte bara för att det vore helt enkelt korkat av många skäl, utan för att detta faktum bara är en del av essensen i det jag diskuterar.

Man kan väl säga att jag anser följande, att: stora, svårkontrollerbara centralistiska byråkratier, liksom rikskonserter, ej äro tillräckligt effektiva vad gäller vare sig kosnadseffektivitet eller som resultagenererande enheter vare sig det , i sin tur,gäller ekonomisk eller konstnärlig framgång,ställt i relation de ohemula summor som rikskonserter administrerar, i tillräcklig utsträckning för att motivera sin existens. DVS. Lägg ner skiten, flytta pengarna dit dom gör BÄST nytta. Och till vad eller vart vete tusan, men i vilket fall borde det ske genom en demokratisk, sund process, hur nu det ska gå till.

Pellegrosso

24 (edited by pellegrosso 2008-11-14 21:25:55)

Trevlig helg

25

Visst är det härligt med ett riktigt fredagsbråk. Piggar upp, liksom