1 (edited by David_ 2008-10-13 21:01:35)

Topic: En fråga angående klassisk gitarr

Tjena, jag är ny här. jag är 15 år och har spelat hårdrocks elgitarr i sisådär 4 år, men för ett år sen kom jag till en position där jag insåg att jag inte utvecklades något och någonstans där upptäckte jag klassisk gitarr, blev helt tagen av  Andrés Segovia direkt och började spela klassisk gitarr själv. Grejen är att jag inte kan läsa noter något vidare, jag kan en del musikteori men inte såpass så jag kan spela direkt från ett papper, så jag har för det mesta kollat in lite tabs och försökt räkna ut det mesta själv. Och då blir "problemet"  att fingesättningen för plockhanden (högerhanden för mig som är högerhänt) inte blir "korrekt", eller finns det nåt som är korrekt? jag använder tummen, pek, lång och ringfingret så att det aldrig blir liksom samma finger på 2 toner i rad. utan varannan hela tiden liksom. Min fråga är, är det bara att köra så det känns bäst för mig på plockhanden, eller bör jag lära mig noter och lära mig "riktiga" plockfinger-sättningen? Jag är självlärd, men är jag fel-lärd? Jag anser inte att det är ett problem när det kommer till att lära in låtarna, för jag klarar mig bra på att räkna ut det själv igenom att kolla på videos av folk som spelar etc. Men vad tycker ni??

Tack för svar!


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: En fråga angående klassisk gitarr

Hej David_ och välkommen till klassiskgitarr.com

Kul att du upptäckt den klassiska gitarren med allt vad den innebär. smile

Vitsen med att använda flera fingrar i höger hand är att få ett mer avslappnat och flexibelt spel. Jobba med att egalisera din ton, dvs få alla fingrar att låta likadant. Att säga "rätt eller fel" är svårt utan att ha sett och hört dig spela. En tumregel är att "känns det bra så är det bra".

Här följer några andra bra tips...

* Försök att sträva efter en sittposition som låter dig sitta bekvämt när du spelar.
* Undvik ansträngande " "böjar" i båda handlederna.
* Tänk också på att undvika onödiga spänningar i händer, axlar och nacke.

Visst går det bra att lära sig spela på egen hand!

Om du vill lära dig mer och känner dig osäker kan du alltid leta upp en lärare som visar dig grunderna lite mer utförligt. Testa att annonsera här på forumet, här "dräller" det nämligen av gitarrpedagoger smile

Att kunna läsa noter är ett bra verktyg för att lära sig ny repertoar. Nödvändigt eller inte? Det beror helt och hållet på dina ambitioner och mål.

Lycka till! smile

3

Re: En fråga angående klassisk gitarr

Hur fungerar notläsning till gitarr egentligen?

Det var illa nog på piano, men på en gitarr kan ju samma ton finnas på fem eller sex olika ställen. :^)


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4 (edited by Lucidor 2008-11-22 18:41:58)

Re: En fråga angående klassisk gitarr

Kithara skrev:

Bättre svara sent än aldrig..

Tack för det! smile

Men jag förstår fortfarande inte riktigt hur man ska veta vilken av alla identiska toner som är bäst att använda.


Som alla stränginstrument har både piano och gitarr något som kallas "inharmonicitet". Det hävdas också att man aldrig kan stämma till 100% en gitarr efter ett piano och vv. Kanske är detta anledningen att vi ytterst sällan hör piano/gitarrmusik (Några kommer nu att hävda att det finns krillioner verk skrivna för gitarr/piano)
Pianomakarna anklagar gitarrerna för att dessa intonerar dåligt. Gitarristerna å andra sidan så kreativa som vi är använder dessa som uttrycksmöjligheter.

Jag såg ett reportage på Landet runt för en eller två veckor sen, om en kille som gör krokiga band till elgitarrer eftersom gitarrer med raka band inte går att stämma så att alla strängarna stämmer med varann på alla band.
Är det något sådant du menar?

5 (edited by Mattiass 2008-11-22 21:50:36)

Re: En fråga angående klassisk gitarr

Hej David.

Jag började också som hårdrocksgitarrist och gick över till klassisk gitarr. Jag är även som du från början självlärd.

Jag tror att man kan komma långt som självlärd om du köper bra böcker att läsa. Kan direkt rekomendera Gitarrskola av Per Olof Johansson. De två delarna som finns täcker mycket. Dock tror jag att man bara kan ta sig till en viss nivå innan man behöver någon som kommer med andra synvinklar, och annat som man inte tänker på själv. När jag började med lärare gav det mig väldigt mycket.

Angående noter så tycker jag definitivt att du borde försöka lära dig det istället för tabulatur. Dels så kommer du inte hitta lika många stycken på tabulatur som på noter. Dels brukar tabulaturen enligt min mening ofta vara halvtaskigt upplagd.

Noter är en ren djävulskap att lära sig men du kommer att ha enorm nytta av det. Notvärden, ornamentik, olika anslag, fingersättningar allt blir mycket tydligare.

Jag lärde mig läsa noter själv och är ingen hjärnkirurg, kan berätta hur jag gjorde här om du vill ha tips på hur man kan gå till väga. Lärda må dock titta åt annat håll  smile

Jag använder mig ofta av tabulatur som hjälpmedel när jag har lärt mig ett stycke, för att jag har minne som en guldfisk.

Angående att kunna spela samma ton på olika ställen är ju en välsignelse och en förbannelse då det ger oss valmöjligheter! Usch!


Ps, Att vara till viss del oskolad kan ge en fin råborstad charm till spelandet tycker jag ibland. Man minskar risken att fastna i fakulteternas konformitet tror jag. (Öppen för kritik avseende det)