1

Topic: Instudering

Hur går ni till väga när ni ska lära er ett nytt stycke?

Jag känner själv att jag kanske är aningen för ostrukturerad när jag ska lära mig ngt nytt. Ngn som har en bra metod?

2

Re: Instudering

Hej

Ostruktur är ett otyg!!!
Jag är ganska ostrukturerad till min politik och filosofi.
Allt som måste göras, gör jag däremot väldigt strukturerat.
Till detta "allt som måste göras" hör, eller eg. hörde, instudering av allehanda musik.
Jag har ägnat åtskillig tid till att lära mig den metod som passade mig gällande instudering. Jag har skrivit om detta i en tidigare tråd.
Till saken. DVS, så här gjorde och gör jag.

Läs noterna. Läs igenom noterna takt för takt och visualisera musiken genom att tänka dig hur det kanske låter. I detta moment hade jag ingen gitarr i närheten. Jag ansåg och anser att gitarren var i vägen i detta moment.
Vitsen med denna "läsning" är att placera in tänket om stycket och dess sruktur i hjärnan. Faktum är att detta "steg 1" funkar väldigt bra för att förbereda sig.
I mitt fall läste jag styckets noter som kvällslektyr, och lät hjärnan arbeta en natt eller mer.

Fingersätt ALLT, i princip. Gå igenom ALLA tänkbara lösningar på alternativa fingersättningar, lägen OSV. Denna "omgång" och ifrågasättande av kanske befintlig fingersättning o dyl, skall genom uppkäftighet och nyfikenhet leda fram till en arbetsmetod som passar just dig. Fingersättning-militär-kadaverdiciplin-efterföljsamhet är ett bedrövligt ställningstagande för oss människor. Finn din egen linje!!!!
Men var trots allt beredd på att revidera dig hela tiden, trots detta seriösa upplägg.

Hitta de sekvenser,strofer eller annat som bereder dig tekniska svårigheter.
Fram med metronomen!!!!!!! Stega dig liksom en utsvulten get skulle stega sig upp för det brantaste berg, tempo för tempo, tills du VET att du har en överkapacitet.

Nu kan det vara dags att börja tänka sammanfogning.
Fram med metronomen igen!!!!Pust!!!!!
Samma stegande från tempo till nästa tempo. SKIT I MUSIKEN!!!!!!!!!!!
Skaffa dig också här överkapacitet i tekniskt hänseende.

Interpretation. Kanske det lättaste:-)
Lyssna till ditt hjärta!!!!

Kanske stycket nu skall framföras offentligt.
Nu kommer vi då till det bästa tricket, tycker jag.
Öva i så torftlig ackustisk miljö som överhuvudtaget går att finna!!!!
Jajjamensan. Helst med en filt över både sig själv och instrumentet!!!!
Varför detta?  Jag lovar att när cirkeln ska slutas, korven skall stoppas och kokas eller vad ni vill jämföra detta ögonblick med, så blir man oändligt taggad av att finna att allt låter så mycket bättre än med filten, metronomen, alla blyertsanteckningar mm, till trots.

Naturligtvis kan man utveckla detta tänk i alla tänkbara vinklingar och pedagogiska
P.K´n (inte Patrik Karlsoon denna gång heller, utan politisk korrekthet) Jag har valt att med enklast möjliga beskrivning ge, en kanske lite udda syn på övandet och instuderigsmomentet.
Jag har, som jag tidigare skrivit, alltid förundras över hur musiker i vardande bränner sin tid på att GNIDA, TJATA eller ännu värre, TORTERA in musiken i sitt medvetande. Jag tror på att använda analys och mer tid till detta, är en effektivare väg att söka sig fram. Hur många timmar övar du varje dag??? Detta är en fråga man hörde och hör. Pellegrosso säger: Bla ha bla ha.
Hur övar du, är en bättre fråga. Löser man det lilla problemet så har man mer tid att lägga på andra väsenligheter.

Alla ni därute! Visst håller ni med???

Hälsningar Pellegrosso

3

Re: Instudering

haha, ja, det var både inspirerande och vettigt... man tackar!

4

Re: Instudering

Fingersätt allt????
Vilka funktioner har fingersättningarna.......???
det finns bara 2 svar.....