Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Plektrum, elgitarr och ensam?

Tjenare. Lite frågor.

Är det lättare att spela med plektrum på en elgitarr än på en nylonsträngad klassisk gitarr? Eller är skillnaderna försumbara?

Om man vill spela elgitarr ensam, soloelgitarr, är det då svårt att lära sig nyklassisk musik? Neo-classical på engelska. Malmsteen bland annat. Liknande sådant.

Är det dåligt att spela elgitarr ensam? Jag tycker det är roligt de gånger jag har testat att spela tyngre hårdrock som ofta är enklare. En trummaskin kanske också så är det ju kalasbra.

Effektpedaler? Ekopedal kanske kan vara roligt förutom distpedal? Vanlig elgitarr är att föredra framför minigitarrer som jag sett eller?

2

Re: Plektrum, elgitarr och ensam?

Strängarna är smalare på en elgitarr. Alltså behöver inte plektrumet färdas lika långt för att komma genom strängen (ca 0,1 mm, första strängen...). Vad som är lättast är upp till var och en att avgöra.

Det är bättre att spela tillsammans med andra, men det går väl att spela själv också. Elgitarr är ju inget solo-instrument på samma sätt som klassisk gitarr (eller akustisk) som har massvis med solorepertoar.

Även när man spelar tillsammans med andra krävs det att man övar en del på egen hand, att se till så att man lär sig låtarna tillräckligt bra, då blir det roligare att spela när man repar med bandet.

Du får väl testa själv, det är svårt för någon annan som inte har träffat dig att avgöra vad som är bäst för dig. En grej som jag tyckte var kul när jag var yngre (strulig tonåring...) var att låna en porta och spela in mina egna låtar. Då kunde man lägga trummaskinen på kanal 1, bas på kanal 2 kompgitarr på kanal 3, sologitarr kanal 4 osv. Idag har alla en portastudio på sitt skrivbord: nämligen datorn. Det finns massvis med programvara och prylar som är billiga och det blir riktigt hyfsad inspelning. Salem al Fakir spelade in hela sin debut-platta hemma i lägenheten på en gammal dator och Cubase. Han spelade alla instrumenten själv...

3

Re: Plektrum, elgitarr och ensam?

Oj, nu kommer det säkert en drös svar som säger att visst finns det solorepertoar för elgitarr.... smile


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Plektrum, elgitarr och ensam?

Stefan W skrev:

Strängarna är smalare på en elgitarr. Alltså behöver inte plektrumet färdas lika långt för att komma genom strängen (ca 0,1 mm, första strängen...). Vad som är lättast är upp till var och en att avgöra.

Hej du! I och för sig, smalare strängar innebär ju kortare anslag, men jag testade nyss faktiskt på den akustiska gtarren med nylonsträngar och det gick rätt hyfsat så då tror jag att det ska gå bra på elgitarr med, som har smalare hals dessutom.

Stefan W skrev:

Det är bättre att spela tillsammans med andra, men det går väl att spela själv också. Elgitarr är ju inget solo-instrument på samma sätt som klassisk gitarr (eller akustisk) som har massvis med solorepertoar.

Förvisso, men det är just det som gör det lite spännande! Att göra något som inte så många andra gör. Att spela elgitarrsolon ensam tillexmepel.

Stefan W skrev:

Även när man spelar tillsammans med andra krävs det att man övar en del på egen hand, att se till så att man lär sig låtarna tillräckligt bra, då blir det roligare att spela när man repar med bandet.

Så sant. Kan man själv spela flytande och bra är ju det ju lättare att spela bra med andra också.

Stefan W skrev:

Du får väl testa själv, det är svårt för någon annan som inte har träffat dig att avgöra vad som är bäst för dig. En grej som jag tyckte var kul när jag var yngre (strulig tonåring...) var att låna en porta och spela in mina egna låtar. Då kunde man lägga trummaskinen på kanal 1, bas på kanal 2 kompgitarr på kanal 3, sologitarr kanal 4 osv. Idag har alla en portastudio på sitt skrivbord: nämligen datorn. Det finns massvis med programvara och prylar som är billiga och det blir riktigt hyfsad inspelning. Salem al Fakir spelade in hela sin debut-platta hemma i lägenheten på en gammal dator och Cubase. Han spelade alla instrumenten själv...

Verkar roligt! Något sådant hade jag också kunnat tänka mig. Fördelen med att vara ensam, med utrustning, är att man kan bestämma helt och hållet själv hur det ska låta! Som du påpekade så finns det ju ett stort utbud idag av olika program och så vidare för inspelning. Jag tror jag ska testa lite grand och börja med att spela in någonting som är för två akustiska gitarrer för att känna mig fram lite. När jag tänker på det kanske det är ännu roligare. Jag får prova.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Re: Plektrum, elgitarr och ensam?

Stefan W skrev:

Oj, nu kommer det säkert en drös svar som säger att visst finns det solorepertoar för elgitarr.... smile

Hade varit spännande att veta vilka stycken som finns smile

6

Re: Plektrum, elgitarr och ensam?

Hej, ville bara uppdatera att jag har gjort lite enkla experiment idag. Jag satte mig helt enkelt och började spela lite enkla grejer, ackordplock och liknande, och spelade in det på en enkel digitaldiktafon, sedan förde jag över det till datorn och spelade upp det via inkopplade högtalare. Jag satte mig framför högtalarna, tog gitarren och hörde vad jag hade spelat och kom ihåg på ett ungefär och improviserade fram lite.

Det var väldigt roligt och jag testade flera gånger och det blev rätt hyfsat till slut! Sitter man ännu längre kan det nog bli riktiga låtar! Jag minns för länge sedan när jag brukade planka låtar eller delar av låtar och spela med också, det var roligt!

I vilket fall som helst känns det utvecklande och jag tror jag ska försöka få ihop något. Jag vet bara inte vad jag behöver för program och för utrustning för att det ska låta hyfsat. Jag ska kolla upp det i alla fall.