1

Topic: Gehör och hitta på gitarren

Stefan W skrev i någon annan tråd om några tips för att utveckla sitt gehör, t.ex. att planka låtar, sjunga efter noter m.m. Men det finns ju också såna här gehörsträningsprogram på dator, hur är det med dom, någon som vet/tror om de är något att ha? Är det värt att skaffa ett sånt och lägga lite tid på? Och finns det ännu fler tips...? Finns det kanske t.o.m. några bra böcker/övningsmaterial eller forskning om saken (alltså ungefär om träning av gehör)?

Det jag mest skulle vilja bli bättre på är ju egentligen att "hitta" på gitarren, dvs. att kunna spela "fritt", eller att kunna spela det jag tänker så att säga. Jag menar jag kan t.ex. improvisera "i huvudet" (och när jag sjunger), men att direkt hitta på gitarren de toner jag tänker tycker jag är jättesvårt...

/Tomas

2

Re: Gehör och hitta på gitarren

Ha som vana att sitta en stund varje dag och improvisera lite melodier och samtidigt sjunga med. Det är svårt från början men så småningom går det bättre och bättre. Väldigt effektivt enligt min erfarenhet.

/Josef

3

Re: Gehör och hitta på gitarren

Tack för tips, ja det kanske inte behöver vara så mycket svårare än så. Har själv annars funderat över om det t.ex. skulle hjälpa att lära sig en massa skalor, för att lättare träffa rätt toner på gitarren. (Fast min erfarenhet hittills är väl att det egentligen inte i praktiken verkar hjälpa så mycket...) Har även haft andra teoretiska funderingar, om intervall och tonarter m.m., men det är kanske egentligen bäst att helt enkelt sätta sig och öva med gitarren i stället för att teoretisera så mycket big_smile

4

Re: Gehör och hitta på gitarren

jag har ett program som heter "earmaster" på datan å de e rätt kul att hålla på med, å visst lär man sig lite mer å mer, allt finns i programmet de e både intervaller i alla former  t.o.m. sjunga intervaller å sen är det massa not övningar typ vilken ton fattas och vilka notvärden är fel och tonarter... osv.

hare gött


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Re: Gehör och hitta på gitarren

Visst önskar vi nog alla ett bättre gehör, och sätten att få det varierar nog från person till person.
Vad jag har tyckt mig förstå när jag läst om gehörsträning är att det är få människor förunnat att ha ett perfekt gehör, så att de kan lyssna på en ton och berätta vilken det är.
Däremot kan de flesta träna upp sitt gehör att höra intervaller, och det är väl inte fy skam det heller.

Jag har tränat intervaller med mera med programmet Solfege, som är ett gratisprogram för gehörsträning. Du hittar det på:

http://www.solfege.org/

Med handen på hjärtat kan jag väl inte påstå att det är särskilt kul att sitta med ett dataprogram och öva.
Betydligt roligare tycker jag att det är att planka låtar i så fall. Skriv sen ner det du har klurat ut i ett notskrivningsprogram, som kan spela upp din "plankning" så får du även en utmärkt övning i notläsning och rytmik. Det kan ofta vara minst lika marigt att lura ut ett riff rytmiskt som vilka toner som spelas, men kul är det. Om man sen lyckas kan man sitta och mysa av stolthet över att man faktiskt fick till det...

Ett alldeles utmärkt program för att hjålpa till att planka är trancribe!, som kan hjälpa till att analysera vilka toner som spelas och sakta ner tempot på en låt utan att ändra tonhöjden. Du hittar det på:

http://www.seventhstring.com/xscribe/overview.html

Det finns som 30 dagars testversion, och är helt klart värt de slantar det kostar.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

6

Re: Gehör och hitta på gitarren

Hej,

Ja, att sjunga enkla melodier eller bara "random notes" och spela dem samtidigt är nyttigt för att lära sig spela det man hör i huvudet.

Det är också viktigt att kunna kadenser. Genom att lära sig hur ett ackord låter efter ett annat (eller ett ackordsteg efter ett annat) och i förhållande till grundtonen är det mycket enklare att kompa till låtar man aldrig spelat förut. Vanliga ii-V-I och I-IV-V-kadenser kommer man redan ganska långt med.


Här är förresten en bra intervalltränare:

http://www.teoria.com/exercises/ie.htm

Själv höll jag på med den här i fem minuter med alla intervall på, utan fel (svarstid kanske 2-3 sekunder per intervall). Det var dock inte första gången jag tränat med en sån här och första gången var verkligen nyttig. Då gick det inte riktigt lika bra...

7

Re: Gehör och hitta på gitarren

Tack för alla tipsen om program! Det dumma är ju bara att jag aldrig verkar lyckas hitta tiden till att prova dem. Fast om man ska vara ärlig är det kanske inte bara tidsbristen som är problemet. Någon skrev att det inte är särskilt kul att sitta och öva med såna här program, och jag har faktiskt provat lite med earmaster, och ja, det var ju faktiskt ganska tråkigt... roll

Fast det verkade samtidigt nyttigt och bra egentligen och skam den som ger sig osv. så jag SKA börja öva gehör med dator snart... Och dom andra metoderna med att sjunga osv. kan jag ju i ofs också göra.

8

Re: Gehör och hitta på gitarren

Förlåt en yngling på blott 73 år men hvad är "Planka en melodi"

Skall man banka i golvet med en planka?

Skall man gunga å ett gungbräde?

Skall man sitta i regnet å ett plank?

Jag har spelat guitarr sen 50-60 talet förra årtusendet men aldrig behövt plankor!

Vänligen

9

Re: Gehör och hitta på gitarren

"Planka" är helt enkelt ett slanguttryck för "plagiera", dvs. spela en melodi man har hört på radio eller tv eller någon annan stans.

Att dunka en planka i golvet kan nog vara ett bra sätt att hålla rytmen. smile

10

Re: Gehör och hitta på gitarren

Det vore väl då enklare att stampa med den fot som inte enligt reglerna borde vara på pallen.

Tack för beskedet i alla fall. Även om jag är ssmått rädd för att vi hfva kommit smått utanför rubriken

11

Re: Gehör och hitta på gitarren

Foten har inte riktigt samma pondus som en planka på 20 kilo. smile
(men man får ha högt till taket)

Att halka en bit utanför ämnet i slutet av en insomnad diskussionstråd tror jag inte någon har särskilt mycket emot.