1

Topic: .:"Bygga gitarr"-tråden:.

Jag har tänkt att bygga en gitarr, men då jag inte har någon erfarenhet av detta, så har jag många frågor. Om det finns fler som är i samma situation så kan denna tråd funka som ett ställe för frågor-svar i detta ämne. Förhoppningsvis så finns det även folk som kan svara på många dumma frågor smile.

2 (edited by 114201514 2008-07-21 20:03:54)

Re: .:"Bygga gitarr"-tråden:.

Jag börjar väl med en fråga om lim:
Använder man endast lim då man sammanfogar de olika delarna (förutom stämskruvar) eller används det någonsin typ plugg, skruv eller dyl.

Jag fortsätter med en till fråga om lim:
Måste man använda sånt där hudlim, jag tycker att det verkar krångligt och svårt att få tag i... går det bra med trälim? superlim?

3

Re: .:"Bygga gitarr"-tråden:.

Tjena!

Jag kan inte så mycket om gitarrbygge, mer än att det antagligen är mer att tänka på än vad man vill veta smile

Tror Per Hallgren tipsat om lite litteratur någon gång på forumet, kan tänka mig att det är en bra start att läsa allt man kan komma över. Testa söka lite om du inte redan gjort det!


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: .:"Bygga gitarr"-tråden:.

I klassiska och flamencogitarrer används traditionellt inga andra typer av förband än lim, men amerikanska byggare har på senare tid börjat anamma stålsträngsmetoden med "bolt on" halsar, dvs halsar som fästs med bultar och muttrar. Fördelarna med bultad hals är uppenbar. Halsen kan lätt demonteras från instrumentet, bytas ut eller ges en ny halsvinkel. Själv trivs jag bäst med den traditionella spanska infästningen och tror på att det är den bästa akustiska lösningen.

I övrigt gäller det lim överallt.

Det är inte alls svårt att få tag på hudlim om man bara känner till var man ska leta. Vissa musikhandlare som säljer instrumentvirke har också hudlim. Ernst P. i Göteborg säljer hudlim. På stewmac.com och lmii.com kan man hitta hudlim.

Jag håller med Jonas i det han säger. Den som är intresserad av gitarrbygge börjar lämpligen med att läsa böcker om det. Det är snabbaste sättet att börja. Har man inte vissa grundläggande kunskaper vet man inte vilka frågor man behöver ställa.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

5

Re: .:"Bygga gitarr"-tråden:.

Tack för svaren!
Jag förstår att man måste läsa en del böcker innan man kan gå in på detaljer, men jag väntar på en bok som biblioteket ska köpa in (jag är dock rädd att det inte räcker med EN bok för att ordentligt sätta sig in i ämnet :S förhopningsvis blir det en bra bok...). Så länge får jag väl kolla lite på nätet wink


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

6

Re: .:"Bygga gitarr"-tråden:.

En bok om gitarrbyggande som jag kan rekommendera är
"Guitarmaking", av Cumpiano/Natelson.
Den visar steg för steg, hur man bygger en gitarr.

Gitarrbyggaren David Schramm håller "virtuella" (över internet alltså) gitarrbyggarkurser (gratis!), där "eleverna" får bygga samtidigt samma typ av gitarr, vanligtvis en kopia av någon känd gitarr. http://onlineapprentice.com/, http://www.schrammguitars.com/.


Kurt