Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Kan inte spela med plektrum, ge upp?

Tja, jag har övat och övat och övat på min akustiska gitarr på plektrumspel. Men jag kan bara inte.

* Jag känner mig handikappad med plektrum.

* Det blir fel hela tiden.

* Jag är mycket långsammare med plektrum än med fingrarna.

* Jag vet inte vad det finns för melodiska låtar (inte bara kompa upp och ner) som man kan spela med plektrum.

* Det känns väldigt obekvämt.

Finns det något man kan göra för att lära sig eller är det bara att ge upp?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Kan inte spela med plektrum, ge upp?

Kithara skrev:

Ge upp gör den som har motivationsbrist..Det finns tre väl beprövade sätt att lära sig det :
Öva...öva....och...öva..

Finns det något sätt att sitta som är bra med plektrum?

Vad kan man spela?

Vad ska man öva? Skalor fra mcoh tillbaka eller arpeggion, var ska man börja?

3

Re: Kan inte spela med plektrum, ge upp?

Jag har också börjat spela med plektrum, och tycker nog att det är ett klart lyft ljudmässigt. Framförallt om jag spelar stålsträngat, men jag tycker även att ljudet blir bättre på nylon.
Nu spelar jag utan naglar normalt, så det blir ett lite klarare ljud med plektrum. Skillnaden kanske inte blir lika stor för den som spelar med naglar.

Jag tycker det låter bäst med ett ganska tjockt (1,5 mm) plektrum som jag vänder på, så att jag knäpper med ena hörnan och inte spetsen. Håll inte allt för hårt i det, utan låt plektrumet flexa lite.

När det gäller vad man ska spela, så går det väl att spela i stort sätt vad som helst...
Något som jag övar mycket är "Hybrid Picking" där man spelar med både plektrum och fingrar (det bästa av två världar?). Plektrumet spelar tex. det tummen spelar medan lång- till lillfingret spelar det fingrarna spelar, eller man spelar allt med plektrum utom där man vill knäppa flera toner samtidigt då man knäpper med plektrum och fingrar tillsammans. Jag hoppas att du förstår hur jag menar. Det är bara att sitta och "leka" och se vad som fungerar för dig.

Ett annat hett tips är att spela med plektrum samtidigt som du dämpar strängarna något med högerhanden. Jag har aldrig lyckats få till det riktigt med bara fingrarna, men det låter urläckert. På stålsträngat låter det som rena Al Di Meola smile

4

Re: Kan inte spela med plektrum, ge upp?

Hej!

Jag har alltid spelat med naglar och gör det nu med, så rent ljudmässigt tycker jag det för min del är ett nedköp med plektrum, likt för baskat vill jag kunna det. Blandplock, alltså med plektrum och fingrar samtidigt ser jag ingen mening med eftersom jag då lika gärna, eller bättre rättare skrivet, enbart kan använda fingrarna.

Är det lättare att spela med plektrum på en elgitarr kanske?

5

Re: Kan inte spela med plektrum, ge upp?

Jo jag har sett det, men jag förstår inte alls vitsen med det.

6

Re: Kan inte spela med plektrum, ge upp?

Hmm...

Varför vill du lära dig att spela med plektrum då?

Det verkar ju som att du har "hittat din grej" med fingerspelet.
Det spelar väl inte så stor roll om man spelar med fingrar, plektrum eller både och, så länge man känner att det fungerar för en, och man får det att låta bra.

Är det något särskilt du är på jakt efter, eller är du nyfiken på att lära dig nya saker?

7

Re: Kan inte spela med plektrum, ge upp?

Man kan spela akustiska Yngwie-Malmsteen-stycken och dylikt med gitarr, samt en del andra stycken som bör spelas med peltrum. Vissa moment går även snabbare med plektrum och det hade varit roligt att lära sig spela akustiska gitarr med plektrum, som Malmsteen. Men det kan jag inte.