1 (edited by Zapher 2008-06-19 21:09:59)

Topic: Nybörjare söker råd.

Hallå!

Kan väll börja med att säga att jag egentligen inte har någon erfarenheter av guror, förutom dom gånger man misshandlat skolans med att spela falska Deep Purple låtar smile

Intresset för att kunna lira lite covers på låtar har växt och jag plockade ner en gitarr från 1988 som legat på vinden i ett par hundra år så den ser och är lite sliten. smile

Dock så har vissa saker lossnat och tappats bort efter 20år och jag vill gärna ha tips vart jag kan köpa nya saker av dessa.

1: 'Den vita randen' saknas som sitter precis nedanför huvudet utav gitarren. (Sadel?)
2: En av stämmingskruvarna sitter löst då det fattas en bricka och något som liknar en mutter saknas.
3: Strängar, vad ska man köra med som nybörjare?

Hoppas ni förstår ungefär vad det är som strular smile

2 (edited by Stefan W 2008-06-19 21:29:35)

Re: Nybörjare söker råd.

Hej, Zapher och välkommen till forumet! Jag är inte riktigt säker på vilken sorts gitarr du pratar om, men det låter som om det är en elgitarr eller stålsträngad gitarr som du har haft på vinden?

1: Om "Den vita randen" sitter på samma sida av halsen som strängarna, då är det sadeln du menar.
2: Kolla med närmaste musikaffär eller järnaffär (!) om de har en liknande mutter. Det låter onekligen som om du äger en elgitarr eller en stålsträngad... jag har inte sett några nylonsträngade gitarrer som har muttrar eller brickor, om du inte menar själva mekaniken... hmm
3: Jag tycker att man ska använda bra strängar oavsett om man är nybörjare eller proffs. Billiga strängar stämmer dåligt, går sönder lätt och är inte alls att lita på...
Mitt strängtips: D´addario, de gör bra strängar både till nylonsträngad gitarr, stålsträngad och elgitarr.

(Nu låter mitt inlägg som en ganska billig reklamannons för D´addario... jag kanske borde be dem om sponsorpengar för att jag gör reklam för dem...)


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3 (edited by Zapher 2008-06-19 23:06:52)

Re: Nybörjare söker råd.

Då jag hittade gitarren så satt det trasiga stålsträngar på den.

2: Det är själva mekaniken jag menar, dom sitter fast med en ca 3cm lång ihålig mutter med bricka på gitarrens huvud.
På detta sätt:

|o o|
|o o|
|o o|
  ||
  ||

Hoppas ni förstår den primitiva skissen.

Slänger in en liten bild istället, som ni ser så är det den första uppifrån som saknar 'mutter'.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/20080619124.jpg <--- Skruvar
http://data.fuskbugg.se/skalman01/20080619126.jpg <--- Vita randen som saknas.

*OBS* Fuskbugg.se hostar bilder och filer så oroa er inte för virus dyl.

"Fuskbugg är en snabbt växande fil-hostningstjänst som drivs som fritidsprojekt."

Hoppas det hjälper, och tackar för välkommnandet.

4

Re: Nybörjare söker råd.

Hej och Välkommen

Det du behöver är en ny stämskruv och en ny sadel.
Ta med gitarren till en musikaffär, och hör om de kan hjälpa dig. Har du tur kan de kanske hitta en passande mutter eller byta hela stämskruven.
Sadeln ska monteras och justeras in efter strängarna. Vet man inte hur det ska vara är det nog bäst att be om hjälp.
Det blir mycket roligare att spela om gitarren är riktigt justerad.

/Niclas


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

5

Re: Nybörjare söker råd.

Hej,
Kolla om du det inte bara är en bussning trots att den ser ut som en mutter. Jag föreslår att du går in på t.ex. GMF:s hemsida på deras webshop under rubriken stämskruvar och kollar på tillbehör.
Att en järnaffär skulle ha "nåt" är minimal... Risken är väl att du inte får något som passar och då kan du titta på en ny sats stämskruvar och var GMF tar för dessa, går att få för några hundra kronor upp till flera tusen - Stuart Mc Donald i USA har också mycket grejor och levererar oerhört snabbt, sådär 3 dagar med DHL leverans (jo, det är sant att det går fortare från USA än från t.ex GMF!!). Både GMF och Stuart McDonald har sadelben, både som "råmaterial och formade för olika gitarrer av kändare märken.
Det är lite "kinkigt" att göra spåren för strängarna i sadelbenet, dels skall dom vara lika breda som strängen vilket kräver specialfilar eller en väldigt tunn nålfil och mycket nogrannhet. Dels skall ju spåren vara så djupa att du får rätt stränghöjd. Hur mycket är rätt stränghöjd då? Jo, om du tar en stållinjal och låter den vila på första bandet och stallet så kollar du höjden/måttet mellan breppbrädan och linjalen FRAMFÖR 2:a bandet. Då har du det MINIMALA måttet som gäller mellan sträng och greppbräda vid sadelbenet.
Ett annat enkelt sätt är att få höjden är att halvera en blyertspenna på längden så att blyertset oxå är halverat. Sedan låter man den flata sidan av pennan vila mot banden och ritar på sadelbenet som man håller ner i spåret. Sedan gäller det att inte spåra djupare än till strecket. När man väl har gjort spår kollar man stränghöjden till första bandet, trycker ner strängen vid första bandet och kollar stränghöjden till band nr 2 - det första måttet skall vara aningen större. Krångligt? Nä, bara säkerställa att man vet varför man gör på ett visst sätt.
Förhoppningsvis ligger alla strängar lika mycket för höjt efter första provet och då kan man fila av sadelbenet i botter istället för att justera det sista - lägg slippapper på plan yta som du slipar benet mot.
http://www.gmf.se/
http://www.stewmac.com/
http://www.stewmac.com/nuts

6

Re: Nybörjare söker råd.

Zaphers fråga är ett halvår gammal.. hoppas han läser här fortfarande så att han ser era fina inlägg. smile