Topic: Modern notation
Nån som vet var man kan hitta förklaringar på modern notation på nätet?
Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera ett nytt konto.
Hej kära medlemmar
Det är med stor sorg som jag meddelar att klassiskgitarr.se kommer att stänga inom kort!
Tid och energi saknas för att driva och utveckla den vidare.
Jag har sökt med ljus och lykta utan resultat efter någon eldsjäl som vill driva den vidare.
/Forumledningen (Joel)
klassiskgitarr.se → Klassisk gitarr → Modern notation
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
Nån som vet var man kan hitta förklaringar på modern notation på nätet?
Angående modern notation så står den i de flesta fall förklarad i förordet till noterna. I de fall den inte står beskriven är det antingen för att tonsättaren glömt bort det (inte helt ovanligt faktiskt märkligt nog) eller för att tonsättaren anser att tecknet han använt är så pass inarbetat så att han tycker att alla bör känna till det.
Det finns faktiskt en bra bok på svenska: "Moderna effekter i notation för klassisk gitarr" av Eva-Lott Sellin (jag tror att föfattaren heter så, mitt ex har varit utlånat till en tonsättare i fyra år).
Denna sida är ganska bra också, klicka på Avant-garde och sedan på "writing for guitar": http://www.rafaelandia.com/8pageaccueil.htm
Annars är ju fördelen med modern musik att man ofta kan fråga tonsättaren direkt. Vad är det för tecken du undrar över och vad är det för tonsättare?
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
klassiskgitarr.se → Klassisk gitarr → Modern notation