1

Topic: Muskelinflammation

Har fått muskelinflammation i  höger skuldra, det har jag lyckats undgå hittills men nu gick det inte längre.
Har varit sjukskriven i många veckor nu, ca 2 månader, och börjar att bli lite bättre nu men är rädd att gå tillbaka till 100% undervisning för tidigt. Spelar vid sidan av.
Har fått Voltaren, men ska sluta med det nu.

Piller. Fysioterapi, blodcirkulations-övningar, värme, akkupunktur. Träning. Låta bli att spela...
Vad finns det av kärringråd som man kan prova ut?

Är det många som sliter med detta? Jag har alltid haft ont i skuldran av att spela..

The only difference between a caprice and a life-long passion is that a caprice last a little longer.

2

Re: Muskelinflammation

Det finns homeopatiska medikamenter som funkar. Sök upp en KUNNIG homeopat som som hittar din konstitution. Ej inflamationsdämpande preparat. Logiken och min erfarenhet sägar att om man dämpar smärtan så förvärras besvären, då dom aldrig får tid att läkas.
Se för övrigt tråden om sittställning för att kanske finna några hintar om förändrings ideer som kan hjälpa dig, för en förändring i maner och mönster är tyvärr oundvikligt.
Hoppas det ordnar sig.

Hälsningar Pellegrosso

3

Re: Muskelinflammation

Min erfarenhet tyder på att man lätt får ont i höger skuldra om man sitter med gitarren för rakt (dvs rakt: horisontalt parallellt med golvet). På detta sättet uppstår ofta små, oftast knappt märkbara, spänningar i höger axel. Ur ergonomisk synvinkel är det bättre att sänka "kropp-delen" av gitarren och följdaktligen höja "huvud-delen". Jag har ju inte sett dig spela sedan 1992 Jenny men jag minns att du då satt med gitarren väldigt horisontalt.
Jag fick ont i höger skuldra av gitarrspelet när jag var 16 och för mig hjälpte det att göra några styrkeövningar för axlarna strax innan jag spelade. Jag fann att om jag var trött i axlarna (pga av styrkeövning - inte av statisk spänning) när jag började öva så var det lättare att känna efter om jag verkligen slappnade av ordentligt när jag satt med gitarren.
En annan orsak till spänning strax nedanför höger skuldra kan vara att man håller höger handled för lågt (det vill säga för nära locket). Om man är helt avslappnad i skuldran och armen så kommer handleden lite högre.
Du kanske kan testa att ta med gitarren till en sjukgymnast och tillsammans med denne utarbeta en sittställning som passar dig optimalt.
Jag tror även att det är bra att röra sig när man spelar. Man skall nog inte allt för mycket sitta i en sittställning hela tiden utan gärna gunga med i musiken - det hjälper ofta inlevelsen i spelet också.
Hittar man "sin" sittställning så kan man lätt spela 9 timmar om dagen 7 dagar i veckan 12 månader om året. Det finns alltid en lösning, det är ibland ganska svårt att hitta den dock.
Jag önskar dig ett snart tillfrisknande! Lycka till, jag är säker på att du snart är tillbaka med fördubblad kraft och nya värdefulla insikter!
Mvh Mårten

4

Re: Muskelinflammation

Tack för all omtanke och goda råd!
Voltaren var bara en kur på två veckor, den är jag färdig med, skumt med för mycket piller...
Jag använder fotpall så lågt det går, sitter med gitarren riktigt avslappnat, tycker jag själv. Men har sökt och provat väldigt mycket olika sitteställningar genom åren och funnit ut att denna fungerar bra men kunde egentligen tänka mej att sitta ändå mera ner med gitarren, alltså med riktigt låg fotskammel. Har också använt vik-ut-stöd med sugkoppar (?heter?), men tycker inte riktigt om vridningen man lätt får på ryggen med det.
När jag undervisar sitter jag ofta med gitarren på höger ben för omväxling. I tillägg har jag gitarrställ/stativ så att jag inte blir sittande med gitarren i onödan när jag pratar, väntar, lyssnar på eleverna, etc.
Problemet ligger nog mycket i att jag inte är så lång, avståndet mellan ben och arm är ganska kort pluss att tjej-grejererna tar lite plats, att jag måste lyfta UPP och FRAM axelen/skulderbladet för att få plats med gitarren. Barockgitarr är nog byggd mera för mej wink.
Men jag är helt enig med dej, Mårten, att det är gunstigt att få kroppen ned och huvudet upp i tillägg till en viss rörelse. Frans Halaz sitter ju närmast som en cellist och det ser väldigt avslappat ut.
En frågeställning som jag funderat mycket på är varför jazz/rock/pop-gitarrister inte verkar ha samma problem och får inte ont på samma sätt. De har en mer avslappet holdning till ergonomi och spelar timmar i sträck i samma ställning.

Men, tusen tack för goda råd!

Jenny

The only difference between a caprice and a life-long passion is that a caprice last a little longer.

5

Re: Muskelinflammation

Muskelproblem beror inte på hur man sitter när man spelar gitarr. Det beror oftast på ens personliga status. Relationer, pengaproblem, allt sånt som hör livet till.

För att citera Chichester, senare med prefixet "Sir",

En kvinna som mitt ute i Atlantanten sitter o kvider i ångest o allt sånt som kan drabba en ensamseglare. Han säger käckt:

"Denna kvinna må välhända må dåligt, men vad mig anbelangar, lider hon antagligen av vitaminbrist".

Väldigt välformulerat.

6

Re: Muskelinflammation

Hoj,

så är det säkert också, att muskelproblem beror på ens "personliga status". Jag har ofta problem med nacke, axlar, domningar i händerna etc. Det beror på allt möjligt. Nu har jag kommit över Lars-Eric Uneståhls CD "Mental grundträning" och sysslar med muskulär avslappning så fort jag slipper till. Och det hjälper faktiskt en hel del. Jag har hört att bl a de svenska friidrottsstjärnorna tränats av Uneståhl. Där gäller väl samma sak: får du bort spänningarna i kroppen presterar du bättre.

Bara som ett tips.

Johan

7

Re: Muskelinflammation

"En frågeställning som jag funderat mycket på är varför jazz/rock/pop-gitarrister inte verkar ha samma problem och får inte ont på samma sätt. De har en mer avslappet holdning till ergonomi och spelar timmar i sträck i samma ställning."

Jag tror att om man rör sig mycket när man spelar, rör på armarna, axlarna, huvudet så får man ikke problemer.  Tvärtimot vad många får lära sig så är faktiskt stora "bevegelser" i händerna/kroppen bra när man spelar (anser jag).
Om man "deltar" i musiken  med hela kroppen så får man sällan problem. Rock gitarrister rör sig oftast massa när dom spelar , musklerna i kroppen är aktiva och rör sig i olika riktningar. belastar man muskler och leder i en riktning får man problem. Jag använder mig av flera olika sittställningar när jag spelar med fotpall, utan fotpall, det funkar bra . Jag står även och spelar , fick iden na¨r jag såg tommy emmanuel, varför st¨år inte fler klassika gitarrister och spelar?, det funkar ju väldigt bra.

Spelar gitarr snabbt och högt!!

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

8

Re: Muskelinflammation

Johan Comstedt skrev:

Jag står även och spelar , fick iden na¨r jag såg tommy emmanuel, varför st¨år inte fler klassika gitarrister och spelar?, det funkar ju väldigt bra.

Det har jag också funderat på, men har inte provat detta fullt ut för att jag inte vill borra hål i gitarren. Hur fäster du axelbandet?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

9

Re: Muskelinflammation

Det finns ju axelband med krokar som man sätter i ljudhålet, detta möjliggör då stående spel. Jag sökte runt lite grann och hittade denna sida http://www.ostmansmusik.se/default.aspx skriv axelband i sökrutan, sen kommer en bild och information om axelband med krok nästan längst ned.

Naturligtvis finns det säkert att köpa på övriga ställen.

10

Re: Muskelinflammation

Jo, en sådan med krok ("Frälsningsarmé-sele") har jag, den har man runt halsen, men det blir ganska påfrestande för nacken om man står och spelar med en sådan en lång stund. Jag tänkte mer något liknande det som elgitarrister har; man fäster axelbandet i två knoppar på gitarrens sarg... är det skadligt för ett dyrt konsertinstrument, Per Hallgren?

Själv trivs jag bäst med att sitta på det traditionella sättet: med fotpall. Jag skulle gärna stå upp och spela om det fanns något stabilt och säkert sätt att "hänga upp" gitarren på.

11

Re: Muskelinflammation

Man skulle kanske modda Frälsiskroken på nåt vis? smile


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

12

Re: Muskelinflammation

Kolla in detta klipp med Malmsteen http://www.youtube.com/watch?v=vCwEk6_-vAw
(Den laddar segt så ha tålamod) Mellan 30-40 sekunder ser man hur gitarren sitter fast. Inte så snyggt med ett stativ men man skulle kunna röra sej lite mer än om man sitter.

13

Re: Muskelinflammation

Ja, det funkar ju också, men om man vill gå omkring på scenen med sin gitarr? Det kanske skulle gå om man satte hjul på stativet big_smile Den här typen av gitarrstativ påminner om Dionisio Aguados uppfinning "tripodiumet"...


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

14

Re: Muskelinflammation

Chrilleandersson skrev:

Man skulle kanske modda Frälsiskroken på nåt vis? smile

Man kanske kan ha på sig specialgjorda hängslen som man fäster Frälsiskroken på?

En annan variant skulle kunna vara att använda kardborrband som klistras fast längs sargen....

15

Re: Muskelinflammation

En annan variant är ju att man helt enkelt ligger platt ner mot golvet (RYGGEN mot golvet) och har en stor spegel i taket vinklad mot publiken, då kan man ju även har reklam tryck un der skorna....plus att om publiken inte tittar i spegeln ser det väldigt roligt ut med gitarren som hoppar på magen...



(Försök spela en lutsvit ståendes med axelband så kan  ni ju tala om hur det gick sen)
Angående Inflammationer Spela inte!
Fysträna och när det känns bra börja prova väldigt korta pass, och skulle det kännas av igen....vila.....skit trist men sant...piller hjälper inte dugg mer än för stunden,
I undervisnings situationen är det faktiskt ofta fullt möjligt att man står upp en del och undervisar även om eleven/erna sitter
En grej som jag gör alldeles för mycket är ju att spela med eleverna hela tiden för att det är så trevligt att musicera tillsamans!
Det är ju dock inte nödvändigt !!
Lider själv av en gammal inflammations skada (sen drygt 10 år sedan)som har blivit bättre men absolut inte bra, och öva som förr i tiden är ju helt omöjligt...


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

16

Re: Muskelinflammation

chribban skrev:

I undervisnings situationen är det faktiskt ofta fullt möjligt att man står upp en del och undervisar även om eleven/erna sitter
En grej som jag gör alldeles för mycket är ju att spela med eleverna hela tiden för att det är så trevligt att musicera tillsamans!
Det är ju dock inte nödvändigt !!

Appropå att ligga och spela: Måste provas!  big_smile
Jag hade själv en lärare som nästan aldrig spelade själv, och det kändes lite frustreande till tider, men det fungerade ju. Han var väldigt duktig att "sjunga". Jag tycker också om att spela sammen med eleverna på timmen, kanske lite dumt att de blir vana vid det.
Ang. sitteställning så varierar jag mycket när jag undervisar. Undervisar både i klassist/ackustiskt och elgitarr och speciellt elgitarr är gunstigt vad gäller skuldror eftersom instrumentet är så pass slankt. Använder fotpall omväxlande på vänster och höger, och helt utan.
Prövar mej nu med att få en större vinkel på gitarren när jag övar själv (för det gör jag, lite och korta pass) och se om det gör nån skillnad. Kroppen mera neråt och locket mindre vertikalt men mer sluttande. Längesen jag arbetat aktivt med att analysera, men det är nog nyttigt. Men när halsen kommer längre upp märker jag att jag blir ganska fort sliten i vänsterarmen... tongue

The only difference between a caprice and a life-long passion is that a caprice last a little longer.

17

Re: Muskelinflammation

Jenny!! Hur går det med dina problem?

Jag tänkte lite på det här med storleken på instrumenten och även på hur mensuren påverkar förslitning och annan problematik inom samma problematik.
Gitarrerna tillverkas ju i princip i samma storlek. Jag är rätt lång (1.90cm) med normalstora händer och tycker väl att vissa gitarrer ändå är ett litet nummer för "trögjobbade". Jag tror att en aning mindre och därmed kanske,en aning mer kortmensurerade instrument kanske skulle passa en del bättre.
Jag är väl försiktig med att lägga in genus-tänk i detta inpass (jag är trots min storlek strykrädd:-)) men kanske man lite försiktigt kunde tänka tanken att kvinnor oftast är något mindre, men inte desto sämre på några som helst vis, än gubbskrällena.

Skulle det gå med bibehållen ton-sound-spelbarhets mm kvalitet, att tillverka och finna avsättning för högklassiska gitarr utifrån dessa premisser.

Undrar Pelle

18 (edited by Jenny*caprice 2008-06-26 22:26:17)

Re: Muskelinflammation

Hej Pelle!
Det går faktiskt mycket bättre (hurra!). Har egentligen bara använt mycket rörelse för att öka blodcirkulationen och försökt skärpa mej vad gäller längd på övningspassena. Har också ökt höjden ett hack på fotpallen till näst-lägsta och har anti-skli matta på båda benen. I tillägg så försöker jag att hålla gitarren mindre horisontalt och mer vertikalt. Problemet är att ryggen säger i från om den  ställningen som blir mera framåtböjd.
Men jag har blivit så pass bra att jag tror att det kommer att försvinna (nästan helt, helt bra tror jag nog inte att jag blir) om jag kan hitta ett bättre sätt att sitta på och få en bättre rutin på övelser.
Jag ska köpa mej ett gitarrstöd, det i silver med "pinne" och "skål" med sammet i att ha på benet. (Vad heter det? Det som man skruvar fast?)
Lånade ett som jag prövade lite och jag tror det har potensial. Jag måste ha en tillräckligt låg stol och jag måste korta av "pinnen" lite, då hoppas jag att jag sitter som en prinsessa wink.

Angående gitarrens storlek så tror jag att du har helt rätt. Jag är 160 cm. Min gitarr är dock 65, men är i stället ganska djup, 10,5 cm, och det känner jag ganska bra... Men jag hoppas att med en annan vinkel på instrumentet att det ska kunna lösas, måste bara hitta det ultimata stödet. (Vilket himla pussel!)
Jag har varit inne på tanken om att beställa en som är mindre djup, och kanske ändå lite mindre mensur än den jag har, och med smalare höfter i tillägg. Det viktigaste måste ju vara ATT man KAN spela...?

Jenny
(Sommar i Oslo  dag!)

The only difference between a caprice and a life-long passion is that a caprice last a little longer.

19

Re: Muskelinflammation

Hej Jenny!

Det glädjer mig att höra att du är på bättringvägen! Vi ses i Piteå!

/Stefan W


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

20

Re: Muskelinflammation

Yes, det gör vi. Ska bli trevligt att spela för Zoran.

Jenny, är det "klämman" du menar? http://gitarren.e-line.nu/servlet/us_py … st&p=H

21

Re: Muskelinflammation

Ska du också vara med? Kul att ses! Har inte helt översikten.
Ja, det är "Klämman" jag menar, beställt den på nätet. Knepigt namn.. Hinner inte få den för jag åker men då har jag något att se fram emot:).

The only difference between a caprice and a life-long passion is that a caprice last a little longer.

22

Re: Muskelinflammation

Jag har klämman, bara att prova och så om du är intresserad. Ses inom kort!

23

Re: Muskelinflammation

Hej på er!
En gammal tråd men vad gör det.
Oavsätt om man väljer att spela med pall eller kudde eller gitarr stöd så måste man frigöra sig så att man inte blir låst i en position. I dagliga rutinen så bör man även ställa sig upp med korta intervaller och skaka loss plus stretcha underarmens muskler och fingrar regelbundet. Därtill är det att rekomendera att fysträna t.ex på gym eller simning. Under min tid som elev till Per Skareng så gick vi ofta på gym tillsammans. David Russell började varje dag med 50 armhävningar och string workout för att väcka systemet. Många glömmer bort denna viktiga del att hålla hela kroppen i god form. Jag känner allt för många som fått lägga ner gitarr spelet helt eller delvis för de dragit på sig inflamationer och utslitna senor och leder.
Använd örat, spela i varierade positioner och hitta den tonbildning du vill ha, hur du än sitter.
Prova att sitta i en låst position utan gitarr. Hur länge kan du sitta så? Ganska snart börjar du skruva på dig. Samma sak gäller ju med gura.
Lycka till!
Rolle

Studerat klassisk gitarr i 4 år på Agder musikkonservatorium i Norge med Jan-Erik Petterssen, Per Kjetil Farstad och Per Skareng som lärare. Studerade även på Bollnäs FHSK 2år med Calle Gunnarsson och Bernt Lindström som lärare och Kapellsberg FHSK 2 år med Ronny Carlsson som lärare.
Master Class med David Russell, Göran Söllscher, Sven Lundestad