1

Topic: Synskadade elever

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av att undervisa synskadade elever?
Jag ska få en kille som går 4:an och har Lebers sjukdom. Han ser 10% när han tittar rakt fram men något mer i vidvinkelseende .
Har ni några tips eller erfarenheter av detta, skriv och berätta (det rimmade ju......)

Lena

2

Re: Synskadade elever

Har ingen erfarenhet av synskadade elever, men det första jag skulle göra är att kontakta den/de lärare som vanligtvis har honom som elev för att höra hur den "vanliga" undervisningen läggs upp.

Gissar annars på att det blir mkt spel på gehör.
Kanske använda en gitarrskola med tillhörande cd alternativt att han tar med sig kassettband till lektionerna så du kan spela in hans läxor i hel- och halvfart?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Synskadade elever

Hej Lena!

Jag har precis också fått en blind elev, dock är han vuxen. Har hittills bara haft en lektion med honom, och måste säga att det är lite tricksigt då man är så van med att både visa rent visuellt och på gehör.

Han tog med sig ett fickminne, som han själv använde mycket i sitt jobb och vardag, och spelade in de låtar vi kommmer att jobba med, så han kan lyssna in sig på det. Till nästa lektion skulle han sätta små blindskriftetiketter bakpå halsen som säger vilket band det är.

Jag tror att hans synskada är som din elevs... han ser lite i periferin åt höger.

Jag tycker det är ruskigt spännande att se hur det kommer att gå, man måste liksom hitta nya vägar. Jag ska även tala med en musiklärarinna som är blind och kolla om man kan få några intressanta tips.

Skulle vara kul om vi höll diskussionen igång, för jag tror att musicerande kan ge mycket till synskadade.

4

Re: Synskadade elever

Hej.
Jag har ingen som helst erfarenhet av att undervisa blinda elever, däremot fick jag för mig att blinda har avråtts att spela gitarr eftersom förhårdningar som kan uppstå på grepphanden kan hämma deras förmåga att läsa blindskrift. Om detta är ett faktum vet jag inte men det kan ju vara vettigt att kolla upp.
För övrigt finns det väl notskrift för blinda precis som allt annat skrivet?
Ha det fint
Svante

5

Re: Synskadade elever

Hej.
Jag har ingen synskadad elev att undervis, men däremot så undervisar jag på mellanstadiet för några elever och har en tjej där som innehar sex (6) fingrar på varje hand - med full rörlighet i alla fingrarna. Än så länge så är det inga problem eller så, men det blir lite klurigt senare när man ska börja med liter mer avancerade saker.
Jag är väldigt intresserad av att höra om någon av er pedagoer har varit med om något sådant tidigare.

6

Re: Synskadade elever

Har alltid önskat ett extra finger att ha slideröret på.
Tjejen får väl helt enkelt börja spela blues :-)