1 (edited by Nicholas 2008-05-12 13:34:08)

Topic: Gitarr Teori

Hej,

Någon som kan rekommendera några bra framför allt pedagogiska böcker i Gitarr teori?

Mvh


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Gitarr Teori

Hej Nicholas!

Specificera gärna vad du önskar lära dig samt vilken kunskap du har idag.

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

3

Re: Gitarr Teori

Hej Johan!

Grundläggande kunskaper kanske mer i musik teori än den tekniska biten i gitarrspel te.x scalor hur akord är uppbyggda osv.

Mvh
Nicholas

4

Re: Gitarr Teori

Hej Nicholas!

Här följer en del förslag på böcker som jag brukar använda mig av i min undervisning.

På svenska finns Mikael Lindkvists bok "Grundteori för gitarr". Den fokuserar på hur teorin fungerar visuellt på gitarren. Ingen notbild här utan uteslutande tabs och boxar. Den är riktad mot elgitarrister men det finns mycket nyttigt att lära som klassisk gitarrist. Fördelen är att du lär dig praktiskt teorin till gitarren utan behöva kunna noter. Ganska grundläggande.

Kan du tänka dig att läsa på engelska och vill ha en bok som ger dig lite mer djup men ändå börjar från grunden. Vill jag rekommendera "Harmony & Theory" av Keith Wyatt & Carl Schroeder, boken ingår i MI's serie av böcker. Denna bok visar hur teorin fungerar i notbild, inga tabs här. Du lär dig grunderna för hur notsystemet fungerar i bokens inledning. Denna bok är mycket bra och jag kan stark rekommendera den.

Jag såg att Fretsonly.com nu hade fått in "Melody & Harmony for Guitarists"  av John Duarte. Jag tror den kom ut på 80-talet och upplagan sålde slut, men nu är den tydligen i nytryck. Den verkar innehålla alla grunder som man behöver som gitarrist enligt förhandstexten. Kanske någon här på forumet sitter på ett ex och kan ge en kommentar till boken. Jag tänkte beställa ett ex för att se om det är något att använda i undervisningen.

MVH Johan

Inspirerar mig just nu:
Moraíto Chico

Jag är medlem i SGLS (www.sgls.nu)

5

Re: Gitarr Teori

Hej Johan!

Tack för att du tog dig tid och ge ett sånt utförligt svar skall ta och kika på båda böckerna har du lust så skriv gärna ett par rader vad du tycket om "Melody & Harmony for Guitarists" om och när du får den så får man se om den är någt och ha.

Mvh
Nicholas