1

Topic: Miguel de Fuenllana

Hej!
Är det någon som har boken "Miguel de Fuenllana, Libro de música para vihuela, intitulado Orphénica lyra, edited by Charles Jacobs (New York: Oxford University Press, 1978)" liggandes hemma och skräpar. I så fall vore jag eder evigt tacksam om jag finge köpa den. Om det är så att det är någon som har den men inte vill sälja den så kanske jag kan få låna den och titta lite på hur Jacobs löst transkriptionen och notationen av vissa saker.
Eder tillgivne Mårten Falk
svara till info@martenfalk.com eller 070-208 60 60

2

Re: Miguel de Fuenllana

Jag är förresten även mycket intresserad av att få tag på John Wards legendariska doktorsavhandling från 1953
samt
Maria Therese Anoni's "Tuning, Temperament and pedagogy for the Vihuela in Juan Bermudo's Declaration de instrumentos musicales (1555)" Doktorsavhandling från Ohio State University 1989
samt
John Griffiths "The vihuela fantasia: A comparative study of Frorms and Styles" Doktorsavhandling från Monash University 1983
Även andra texter om vihuela samt skivor med vihuela solo eller med sång (LP eller CD eller kassettband) är av stort intresse. Hör av er till adress eller telefon enligt ovan.

3

Re: Miguel de Fuenllana

Hej Mårten,

När det gäller avhandlingen: Har du försökt att kontakta vår vän Matanya! Han skulle kanske kunna hjälpa med det! Han bor dessutom i Ohio!

När det gäller Fuellana: Jag hjälpte Rolf att avveckla sin lut & vihuelabok samling och tror att den skulle kunnat finnas bland de böcker. Skulle kunna tro att någon av lutenisterna Dohyo eller Sven Åberg skulle kunna ha den! behöver du tel. nr. till dem ring mig!

MVH,
Octavian

4

Re: Miguel de Fuenllana

Jo, jag vet att Matanya har allt, han är dessutom god vän med John Ward (han var på hans 90-årskalas för ett tag sedan berättade han). Det är bara det att han bor så långt bort, jag hade hoppats på att hitta dessa böcker lite närmare... Tack för tipsen i alla fall.
Per-Olof Johnsson skrev ju en liten uppsats om vihuelan, han borde ha ägt John Wards avhandling (som aldrig trycktes men den gick att beställa på mikrofilm). Vet någon vem som har hand om P-O Johnssons bibliotek?