26

Re: Gitarrtävlingar?

Nu ar jag pa denna tavling (som jurymedlem) pa Sardinien.
Idag har forsta ronden varit. 6 gick vidare till semifinal, en ryss, en polack, en bulgar, en spanior, en italienska och en finne.
Det har varit en blandad niva men vi har redan nu nagra som verkligen ar vardiga vinnare.
Som vanligt frapperas man av hur otroligt hog nivan ar pa deltagana fran Ost-europa. Jag skrev i varas i en trad kallad "Solen ga upp i Ost" om detta nar jag var i Ryssland och jag kan bara bekrafta samma kansla denna gang.
En annan intressant sak ar att det ar halften kvinnor och halften man i semifinalen. De kvinnliga giterristerna ar otroligt skickliga, sa ar det i manga lander - jag har upplevt det i Frankrike, Ryssland och Japan ocksa. Undrar varfor det inte ar sa i Sverige.
Repertoaren har hittills inte varit sarskilt spannande: tva spelade Sor op. 9, en spelade tango en Skai, vi har aven fatt hora Rodrigo, Tarrega, mfl. Hittills inget stycke som jag inte hort forut ett flertal ganger. Det blir visserligen lattare att bedomma men gitarrepertoaren ar ju sa otroligt stor, varfor inte skrapa lite pa oversta lagret och se vad som gommer sig?

27

Re: Gitarrtävlingar?

Har du några videos/bilder/ljud/länkar från tävlingen?

"Guitarists spend 80 percent of their time tuning the guitar and 20 percent playing out of tune!" John Williams på skämtsamt humör i Uppsala 17/10-2009

28

Re: Gitarrtävlingar?

Mårten Falk skrev:

Repertoaren har hittills inte varit sarskilt spannande: tva spelade Sor op. 9, en spelade tango en Skai, vi har aven fatt hora Rodrigo, Tarrega, mfl. Hittills inget stycke som jag inte hort forut ett flertal ganger. Det blir visserligen lattare att bedomma men gitarrepertoaren ar ju sa otroligt stor, varfor inte skrapa lite pa oversta lagret och se vad som gommer sig?

Jag upplever att det lätt blir lite "repertoar-inavel" bland klassiska gitarrister. De flesta spelar sådant de redan har hört andra gitarrister spela på inspelningar och konserter. Det blir en sorts genväg till interpretationen, man har redan en klingande bild av hur stycket "ska" spelas.

29 (edited by Mårten Falk 2008-11-26 12:41:43)

Re: Gitarrtävlingar?

Jag har inga bilder eller nagot sadant. Jag har varken kamera eller en sadan dar modern mobil som man kan filma och fota och sadant, dessutom vet jag inte hur man far in bilder och sadant pa internet. Dock filmar organisatorerna allt och da menar jag ALLT! Alla privata diskussioner mellan jurymedlemmar filmas men detta material ar naturligtvis top secret eftersom de som inte spelat sa bra kanske inte skulle bli sa glada om andra far hora hur vi diskuterar deras tillkortakommanden. Jag skall fraga om de lagger upp tex finalen pa you tube eller nagot sadant.
Ett tips (som inte ar offentliggjort tidigare): nasta ar sa har denna tavling en valdans massa pengar sa forsta priset ar 6000 Euro. Forsta uttagningen kommer att vara i Tyskland, andra pa Sardinien och finalen i Paraguay. Alla som gar vidare till semifinal far resan betald till Sardinien och alla finalister far biljett till Paraguay. Vart ett forsok for nagra svenska gitarrister?
Idag var det nagra lite mer ovanliga stycken: en Fantasia av Sergio Assad och Django Reinhardtvariationerna av Brouwer - vilka jag inte hort pa mer an 10 ar! Dessutom Sonatina III op. 71 av Giuliani - ett bra stycke och inte ofta spelat.
De som gick vidare till final var: Tomas Campo Crespo fran Spanien, Pavel Klyushin fran Ryssland och Magdalena Kalcheva från Bulgarien. Tre gick inte vidare till final men alla dessa var utmarkta gitarrister, tva av dem ar enligt mig akta och sanna konstnarer och det var sorgligt att de inte gick vidare men man hoppas verkligen att de star pa sig, jag vill garna njuta mer av deras spel i framtiden - de hade lite otur idag. Detta ar ju det trakiga med tavlingar att sanna konstnarer ibland ocksa ar kansliga personer som inte riktigt klarar pressen i en tavling.

30

Re: Gitarrtävlingar?

Tävlingen vanns av Magdalena Kalcheva, tvåa blev Pavel Klyushin och trea Tomas Campo. Det var väldigt hög nivå på finalen. Kalcheva som vann var verkligen en värdig vinnare. En mycket energisk gitarrist som sätter publikens hjärtan i brand med sin intensivitet, fria icke-ortodoxa tolkningar och en teknik som är den mest imponerande jag sett - lite påminande om Yamashitas spelsätt...

31

Re: Gitarrtävlingar?

För er som kan italienska, här finns en artikel om finalen: http://www.cristianoporqueddu.com/FileA … Finale.png

32 (edited by Mårten Falk 2009-01-22 11:26:22)

Re: Gitarrtävlingar?

FOR IMMEDIATE RELEASE
January 21, 2009

APPLICATION DEADLINE APPROACHING FOR 2009 PARKENING INTERNATIONAL GUITAR COMPETITION

Malibu, CA -- The February 9 deadline for competitors to apply for the 2009 Parkening International Guitar Competition is approaching.

The competition, to be presented by Pepperdine University in Malibu, CA, will be held from Thursday, May 28, to Saturday, May 30, 2009. Applicants must have been born on or after January 1, 1979.

In addition to the Parkening International Guitar Competition, the Parkening Young Guitarist Competition will be held at Pepperdine on Tuesday and Wednesday, May 26 and 27, 2009. This two-day event will help to identify outstanding young guitarists and encourage them to continue their performance careers and studies. Applicants to the Parkening Young Guitarist Competition must have been born on or after May 28, 1991; however, young guitarists may elect to enter the Parkening International Guitar Competition at their discretion.

All applications must be received at the Pepperdine University Center for the Arts in Malibu by 5 p.m. on Monday, February 9, 2009.

Applications, more information about competition requirements and judging, and the competition schedule are available at http://arts.pepperdine.edu/parkening/.

Judging the competition are Nancy Allen, principal harpist with the New York Philharmonic; Manuel Barrueco, world-famous guitar virtuoso; Stephanie L. Challener, publisher of Musical America Worldwide; Thomas Frost, Grammy Award-winning record producer; and Costa Pilavachi, former president of EMI Classics.

The competition, which debuted in 2006, offers the largest prize purse of any classical guitar competition in the world, with competitors vying for cash awards in excess of US$65,000. The gold medalist wins the Stotsenberg Prize of US$30,000.

The panel will judge 15 competitors, three of whom will advance to the final round to perform a concerto before a live audience with the Los Angeles Chamber Orchestra. The gold, silver, and bronze medalists will be announced at the conclusion of the final round.

The Parkening Competition honors classical guitarist Christopher Parkening's lifetime commitment to fostering musical excellence in young artists as demonstrated by his mentor, the great Spanish guitarist Andres Segovia. Parkening serves as Distinguished Professor of Music at Pepperdine.

The 2009 Parkening Competition is made possible by generous grants from Howard and Roberta Ahmanson and Manny and Juanita Del Arroz.

33

Re: Gitarrtävlingar?

alltså vad är vitsen med gitarr tävlingar...?

Förutom att man har ett mål med sitt övande?...där man kanske  även blir tvungen att öva febrit på någon obligatorisk idiotisk komposition, eller ännu värre några gamla Tarrega, Albeniz, eller liknande som man kanske både hört 12-1300 gånger, och spelat 200 gånger själv...

Pengarna?....

Vilka pengar?... " Ah..jasså dom 10000 kronorna..ja de täcker  ju både resa och hotell, nästan i allafall...men jag får ju komma tillbaks nästa år! och spela en lunch konsert, då hinner man ju spara ihop till resa och allt!! "Jippie" 

Äran?...ehh...."alltså finns det gitarr tävlingar säger du?"

Vem vann sist då?...." Jo hon var dotterbarn till...hm--hm...och hade spelat privat för nämd person i 6år, och nu är hon 18, perfekt på skivomslag tillika reklam affischer....skivor får hon redan spela in, och gitarrer har hon fått från alla möjliga håll, så hennes gammelmormor kan elda med dom i  bergen....

NÄMEN DE E JU SÅ ROLIGT!!!  De e ju därför!!!!!!  (vanlig charter är inget alternativ)
De e ju så trevligt, med alla  andra gitarrister som man kan små prata lite med innan man ska in och visa mästartakterna för en ja jag vet inte vad...en samling gitarr tomtar, kanske...

Näe de här börjar kännas lite negativt...så jag slutar nu! 
(Ta de inte för allvarligt, ni som bemödar er med att läsa detta!)
...men så funkar det...

34

Re: Gitarrtävlingar?

tävlingar är ett sätt att arbeta för en karriär inom musik för folk som inte har lyckats etabelera sig ännu. Många tävlingar har priser runt 100 000 kr så då kan man sitta och öva ett helt år och jobba med att skaffa sig konserter. Det är väl varken positivt eller negativt, det bara är.

Någon som har vunnit tävlingar och lyckats använda det är ju Göran Söllscher, hans liv hade varit annorlunda om han inte fick kontakt och kontrakt med sitt skivbolag så tidigt som han fick

35

Re: Gitarrtävlingar?

jo han vann en tävling......med ett skivkontrakt som en del av priset.....hade han inte gjort det hade han förmodligen varit lika anonym som alla andra gitarrister...oavsett hur duktig han än är......

Och den tävlingen existerar ju inte ens längre.......eller de kanske den gör.?....så anonymt är det liksom.......

36

Re: Gitarrtävlingar?

Jag är själv helt ointresserad i tävlingar och vem som vinner, men jag har flera vänner som vunnit stora tävlingar såsom GFA och Tárregatävlingen alla var helt eniga om att när de till sist vunnit de stora tävlingarna så kände de en stor lättnad. Nu var det över och de kunde gå vidare till sina projekt som de drömt om. Projekt som blev lättare att genomföra. Det är ju en snabb väg till respekt.

Ett annat effektivt sätt är att jobba och vara spännande under en längre period och på så sätt vinna respekt, vilket som är bäst är förmodligen väldigt individuellt. Det finns gitarrister som inte kan vinna tävlingar men ändå är intressanta för publiken, liksom det finns gitarrister som vinner tävlingar som blir legender. Tävlingar är i slutändan till för dem som ingen känner till men som spelar bra och vill försöka meddela till sin omgivning att de kan något även om de är unga och/eller oetablerade.

Jag tror att Söllscher hade klarat sig i alla fall, även utan tävlingen det hade bara sett annorlunda ut. Det är kärleken till instrumentet och musiken som gör om man klarar sig eller inte.

37

Re: Gitarrtävlingar?

Hej Patrik    (its me again)

Kan du inte nämna någon av dom som vunnit tävlingar och sedan blivit legender....? (har Zlatan spelat gitarr?)

En liten fråga vem är den gitarrist som har mest fina titlar i "bagaget" för tillfället

Och ett par av dina kompisar som har vunnit några stora tävlingar, vore intressant att höra vad de kan va för lirare, kanske nån man känner,..

och sedan gått vidare till sina projekt dom drömt om.....vad kan de ha varit för projekt nu blir jag nyfiken,
Kan de varit bygga hus?
Barn och familj?
Eller undervisa på kommunala?
Eller kanske lägga upp ett "klipp" på you tube när man spelar en Lauro vals?
Näe jag gissar verkligen vilt!!...ingen aning...

tack för ordet!

38

Re: Gitarrtävlingar?

Om du känner till dem eller inte har jag ingen aning om, det beror på hur uppdaterad du är då tävlingar görs först och främst av yngre gitarrister.

Ana Vidovic, Zoran Dukic kan räknas som legender redan nu, en som jag tror kommer att i längden bli en av de större är Lorenzo Micheli, gör mycket intressanta skivor och program. Dessa vann allt som fanns när de tävlade. Ana känner jag inte men Zoran och Micheli känner jag.

Vem som har mest titlar har jag ingen aning om, men det kan vara bra för dig och ta reda på det, det kanske kan bevisa någon tes du vill föra fram.

Micheli håller på att spela in allt med Tedesco, det var så vi träffades genom ett gemensamt intresse i denna tonsättare. Zoran har pratat om att börja göra skivor som är gratis som man bara kan ladda ner, ganska rolig idé tycker jag. Zorans andra orsak till att vilja tävla tänker jag inte berätta offentligt, det berör bara honom. Kevin Gallagher som vann stora tävlingar har helt snöat in på elgitarr och uruppför musik för detta instrument.

Göran får faktiskt räknas som vår svenska legend tycker jag.

Jag kan även ge exempel på folk som har tävlat men aldrig vunnit något och ändå lyckats bra. Elliot Fisk, han kanske vann en men ställde upp i åtskilliga.

De gamla gitarristerna såsom segovia, romeros, williams slog igenom stort på grund av TV. Även Russel minns sitt genomslag, han har vunnit tävlingar men det stora genombrottet kom när han spelade en konsert som sändes av BBC. Jag upptäckte honom för att han spelade in en fet skiva med dåtidens samlade Tárrega. Detta för att han vann Tárregatävlingen. Allt man gör som musiker leder till något nytt, därför kan man tävla, spela in skivor, göra konserter, uruppföra musik, leta bortglömd musik eller vad man nu brinner för och detta leder till något nytt.

Jag har alltid avskytt tävlingar, jag har bara tävlat om plats på musikhögskolan. Men att förneka att det finns ett sätt att utvecklas på och träffa nya intressanta musiker på inom tävlingsformen är något som är helt upp till dig Bolinsucks. Jag respekterar inte en musiker mindre för att de tävlar, dock ser jag dem som studenter som kämpar på och försöker finna sin plats.

39

Re: Gitarrtävlingar?

LoL
"Bolinsucks"...skojjigt, men det tycker faktiskt jag också, den där alt gitarr epidemien som bröt ut efter Söllschers framgång....är nått av det otäckaste som hänt i gitarr historien......

Men de här med legender de är väl faktiskt bara Segovia som är en legend....spelar du Asturias så händer de ju att folk tror att man spelar Segovia......
Men de händer ju aldrig att nån tror man spelar Dukic, Yang, Barrueco, Escarpa, Wester.....osv......

40

Re: Gitarrtävlingar?

sant. Legender växer inte på träd, jag breddade begreppet något för att få mina argument att passa in.

41

Re: Gitarrtävlingar?

Hej!
Intressant det här med tävlingar.
Jag har aldrig varit publik (eller deltager smile på en gitarrtävling, men jag funderar på en sak, och det är om de som ställer upp på tävlingar tillhör enn viss kategori musiker. Och då tänker jag på den kategorin (generaliserat) som verkar fokusera mycket på teknisk perfekta framföranden. Är det så? Eller händer det ofta att en tekniskt under ställs mot en mer "uttrycksfokuserad" musiker? Eller är det så att alla som tävlar spelar mer eller mindre likadant?

För övrigt: Vadan denna (fräna?) ton Ramirezsucks?

42

Re: Gitarrtävlingar?

Oj ursäkta mig menade inte va "frän" på något vis..!

43

Re: Gitarrtävlingar?

ramirezsucks skrev:

LoL
"Bolinsucks"...skojjigt, men det tycker faktiskt jag också, den där alt gitarr epidemien som bröt ut efter Söllschers framgång....är nått av det otäckaste som hänt i gitarr historien......

Men de här med legender de är väl faktiskt bara Segovia som är en legend....spelar du Asturias så händer de ju att folk tror att man spelar Segovia......
Men de händer ju aldrig att nån tror man spelar Dukic, Yang, Barrueco, Escarpa, Wester.....osv......

big_smile big_smile big_smile  .....vänta bara... big_smile

44

Re: Gitarrtävlingar?

big_smile big_smile big_smile  .....vänta bara... big_smile

haha jag gissar att du blev imponerad av Dukics insats under masterclassen när du skrev sådär wink Eller ska det tolkas på annat sätt?