Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

Här kommer resultat från en helt ny experimentell studie av hur det fungerar i musikundervisning när man använder olika typer av information på skilda sätt som: noter, noter och skriven text, noter och klingande musik etc.

Artikeln heter "Cognitive load theory and music instruction" och är skriven av
Paul Owens & John Sweller  vid University of New South Wales, Sydney, Australia i Educational Psychology, Volume 28, Issue 1 January 2008 , pages 29 - 45 

Abstract
In two experiments, the principles of cognitive load theory were applied to the design of alternatives to conventional music instruction hypothesised to facilitate learning. Experiment 1 demonstrated that spatial integration of visual text and musical notation, and dual-modal delivery of auditory text and musical notation, were superior to the spatially separated placement of the same visual materials, demonstrating the split-attention and modality effects respectively. In Experiment 2 there were four conditions differentiated by the presence or absence of musical notation and the simultaneous or successive presentation of auditory music, written explanations, and musical notation. Results indicated that the presence of music notation had no effects, but that the simultaneous presentation of either two or three information sources was superior to successive presentation. These results provide further empirical support for the need to consider cognitive load theory when designing instruction in any domain.

Om ni vill läsa mer om "cognitive load theory" dvs om hur arbetsminnet blir begränsat när det ställs inför alltför många uppgifter samtidigt, så läs vidare på

http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_load

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

2

Re: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

Kort kommentar.

Oavsett forskning, vetenskap och vad man nu än hänvisar till, så är det nog så att målet med undervisningen är nog så viktigt att beskriva för att ställa det i relation till hur man uppnår detta mål. Jag tror att den gyllene medelvägen är den generellt bästa, även i instrumentalundervisning. I detta fall så är jag övertygad om att man inte tvärt ska göra några val utan helt enkelt känna sig fram till den bästa metoden/metodiken. Lite noter, lite gehör, lite musicerande, och lite lyssnande på musik en salig blandning map att eleven/eleverna skall finna: glädje, inspiration,en egen, om än i begynnelsen, trevande egen metod som passar individen i fråga.

Pelle

3

Re: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

Snälla, ge inte en ursäkt till för att vi inte skall lära ut noter. Suzuki medodiken börjar med barn vid 3 års åldern och det är inte fallet för oss på kulturskolorna. vi måste få upp nivån på notläsningen där annars får det grava konsekvenser för eleven i avancerade stadier.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

Jag kanske missuppfattade hela texten Anna-Lena hade klistrat in, men det verkar inte som att den är negativ till noter som inlärning utan att den vill börja med något bekant och sedan bygga vidare på det.

5

Re: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

Anna-Lena, skulle inte du kunna förklara lite mera - gärna praktiskt -  hur dessa försök gått till och vilka slutsatser man kan dra.

Om jag förstått cognitive load-teorin rätt handlar den om att vi inte kan jobba med många olika saker samtidigt, dvs ju mer vi ska bearbeta samtidigt, ju trögare går det. Om jag förstod experimentet rätt tycktes det ju vara en fördel med flera olika nivåer av instruktion (om än "integrerade" på något sätt, samtidiga och/eller på samma ställe?). Då undrar jag: På vilket sätt stöder experimentet cognitive load-teorin.

Inom KBT (sista skriket inom psykoterapi) påstår man att den viktigaste faktorn för en framgångsrik terapi är att relationen mellan terapeut och klient är stark och nära. Relationen sägs bestämma utfallet av terapin till 65%. Det som händer mellan sessionerna lär avgöra till 20% men valet av metod bara till 15%. Det lär finnas forskning som stöder dessa påståenden.
Ja, ni förstår väl vart jag vill komma, att relationen mellan lärare och elev kan vara viktigare än metoden. Det som händer mellan lektionerna sannolikt också viktigt: kompisar, konserter osv. Vet du om det finns någon musikpedagogisk forskning kring detta, Anna-Lena?

Detta inlägg ska inte ses som negativ kritik mot ditt inlägg. Jag erkänner villigt att jag inte riktigt förstår hur experimenten gått till eller vilka slutsatser man kan dra. Sen tänker jag att även om man har en utmärkt relation finns det bättre och sämre sätt att förmedla musik.

Teo

Jag är medlem i SGLS.

6

Re: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

Ursäkta om jag lät lite pedant. Läste i wikipedia och der verkar vara en intressant teori. kanske är jag bara lite trött på att möta elever som spelat länge och inte kan läsa tre noter på gitarren i första läge. inte nog med det så läggs för lite vikt på grund teknik.

7 (edited by Anna-Lena 2008-03-26 20:33:41)

Re: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

En "metod"  är ett system för hur man "bör undervisa" och  som lärare ofta talar om när de medvetet diskuterar hur de bör göra. Den forskning som finns fokuserar på att observera de kommunikativa villkoren som formar eleverns möjligheter att lära i en verklig lektionssituation. Vad lärare själva säger om sin "metod" är alltså inte samma sak som det som forskare observerar, vilket kan kännas lite provocerande: Vad man säger att man gör är inte samma sak som det som kan observeras i en viss situation med hjälp av de redskap en forskare besitter (video + analysbegrepp etc). Självklart är relationen mellan lärare och elev viktig, men den tar gestalt i sättet att kommunicera, med känslor, blickar, ord och gester som vi vanligen inte har kontroll över. Metoden är en sorts "yta" som förklarar hur vi vill göra eller tror att vi gör. För eleven är metoden inte tydlig. De har alldeles för mycket att hålla reda på för att ens kunna observera vilken "metod" läraren använder.

I varje lektionssituation måste elevern förhålla siga simultant till en mängd olika teckensystem såsom verbala instruktioner (som ofta är fragmentariska och motsägelsefulla), gester, annat kroppspråk såsom blickar,  positionering i rummet etc. samt den information som finns i notsystemet. Av all denna information måste de skapa någon form av "mening" för att kunna orientera sig och handla i relation till de krav som situationen ställer på dem.

Kommunikationen under lektionen påverkar således vad som är möjligt att lära sig i just denna situation. Om läraren i sitt sätt att kommunicera förutsätter att eleven gör samma associationer och skapar samma mening av noterna som läraren, kan det således leda till missförstånd. När läraren kommunicerar på ett för eleven inkonsekvent sätt försvåras elevens möjligheter till meningsskapade.

Om ni vill pröva den sk. cognitive loadteorin i praktiken så utsätt er för ett litet experiment: testa att diskutera/göra något för er svårt och nytt SAMTIDIGT som ni skriver in OCR-numren på datorn när ni betalar räkningar på nätet och SAMTIDIGIT som ni har tvn på i samma rum. Ungefär så är det för eleverna när ni pratar, pekar och visar samtidigt som de ska tolka allt som händer och handla såsom ni förväntar er.

Studien ovan visar att noterna inte tillför den infomation som läraren tror.
Noter är ett komplext system för representation av några få parametrar i det vi kallar för musik (tonhöjder och tonlängder). Trots detta visar  forskning att lärare i hög grad använder noter som om de innehöll all den information som eleverna behöver. Noterna visar inte hur man ska frasera eller hur man ska producera tonerna: tyvärr saknas just de parameterar som eleverna behöver få kontroll över för att det ska låta som musik och inte som buller eller enstaka toner som inte hänger ihop. Att försöka lista ut hur man får det att klinga som just musik är något eleverna får göra genom andra kanaler än notbilden, trots att det är denna som läraren hela tiden refererar till. Eleverna måste processena oerhört mycket information parallellt.

Perceptionen av tecken och meddelanden relateras alltid till våra minnen och erfarenheter från liknande situationer. Därför uppfattar människor med olika erfarenheter tecken på olika sätt och deras meningsskapande kommer därför att se olika ut. Tyvärr verkar lärare inte alltid tänka på det när de planerar sin undervisning.  Därför blir det ofta väldigt fel när vi inte låter elevern höra klingande musik innan vi slänger fram notbilden. Eleverna har vanligen inte tillräcklinga erfarenheter för att kunna skapa mening av en notbild utan att ha hört musiken klinga. När vi att associerar representationen till ett större system av erfarenheter bildar de enstaka tecknen en enhet, de får mening. Noterna är ett typiskt exempel på hur sådana associativa system fungerar. Noten i sig själv ger bär inte tillräckligt med information för att vi ska kunna veta hur vi ska spela. För att noten ska få mening måste vi kunna sätta in den i större system. Det kan inte nybörjaen som samtidigt kämpar med att få fram tonerna och lyssna hur det låter.

Möjligheterna till associationer i relation till tecken som noter kan relateras till varje individs erfarenheter och kunskaper om det större system som tecknen/noterna representerar. Eftersom lärare och elever inte delar samtliga erfarenheter kommer deras förståelse av olika aspekter att skilja sig åt. För en van musiker räcker det med ett snabbt ögonkast i en notbild för att få en överblick över en mängd parametrar i det kommande musicerandet. För den ovane eleven väcker noterna inte samma associationer och denne kommer att behöva transformera sin förståelse av notbilden i många fler steg än den vane musikern eller läraren behöver göra.

Mot bakgrund av denna och många andra studier vet vi idag att det för nybörjare är  mer effektivt att låta bli noterna och istället visa, låta elevern lyssna och pröva innan man visar fram noterna. Noter är just representationer av det klingande fenomenet. Om man fokuserar på det klingande och motoriken först så blir det så småningom möjligt att förstå och själv kunna använda representationer. Jfr läsa som man inte lär sig förrän man kan tala obehindrat.

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

8

Re: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

Pedagogiska metoder kommer och går. Om några år kommer något nytt som fördömer det som är aktuellt osv. Hårt arbete och framför allt motivation ger alltid resultat.  Karin Enekvist har skrivit en hel del om motivation och pedagogik.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

9

Re: Ny forskning om varför noter inte är det bästa alternativet från start

lennart skrev:

Pedagogiska metoder kommer och går. Om några år kommer något nytt som fördömer det som är aktuellt osv. Hårt arbete och framför allt motivation ger alltid resultat.  Karin Enekvist har skrivit en hel del om motivation och pedagogik.

Men Lennart, det Anna-Lena tar upp, som jag förstår det, är ju de byggstenar som olika metoder senare ska baseras på. Ingenstans sägs något om att utesluta "hårt arbete osv..".

Personligen tycker jag att det är trist när man raljant klipper till med en suck-klyscha i stil med "jaja, imorgon säger de något annat...", vilka nu DE är. Om en forskare tar sig tid att förklara forskningsresultat för oss utanför forskningssvängen så kan man visa lite respekt.

Jag har en 1-åring hemma som älskar att klappa på strängarna och göra ljud, jag tycker att det är mycket intressant att höra forskning kring den tidiga inlärningen.