1

Topic: Behovet av noter.

Jag har spelat gitarr i två år snart, klassisk gitarr ett par månader och lärde mig flera stycken på tabulatur innan jag gav mig i kast med att lära mig noter. När jag kunde de styckena som jag hade lärt mig genom tabulatur så satt det bara i händerna, jag skulle inte kunna berätta för någon annan hur man spelar det om jag inte hade en gitarr i handen själv därför att stycket fanns inte i huvudet, bara i händerna. Så min fråga (frågor) är, när ni "kan" ett stycke sitter det i händerna då, bara i händerna eller kan ni det i huvudet också? Tittar ni på noterna efter det att ni har lärt er stycket, när ni redan kan det?
Det var ungefär det jag ville veta tror jag. Behöver reda ut lite frågetecken innan jag börjar hårdträna på klassisk gitarr.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Behovet av noter.

Händerna spelar det huvudet säger till dem att spela. Din musikalitet sitter i ditt huvud (och hela din kropp). Händerna är bara ett verktyg för att kunna uttrycka dina musikaliska idéer. 

Det finns också någonting som kallas för "muskelminne". Många av oss har suttit på konsert och spelat ett stycke utan att man egentligen tänkt på hur man gör det eller hur låten går. Fingrarna spelar åt dig per automatik. Om sedan någon i publiken råkar hosta eller harkla sig så blir det tvärstopp.
Roligare kan man ha det  wink

Ang. noter så brukar jag ofta använda det när jag övar och också på konsert. På detta vis kan jag hålla uppe en större repertoar än om jag skulle spela allting utantill. Dessutom slipper jag oroa mig för ovan beskrivna blackout's.

Det som enligt min mening är viktigt är att vara konsekvent. Om du vill spela med noter "live" så ska du också öva med noter så att du är van att spela stycket så innan konserten.   

Lycka till med hårdträningen. smile


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

3

Re: Behovet av noter.

Ett bra mantra man kan ha för sig själv då man spelar efter noter, i allt egentligen, är "repetition är kunskapens moder". Väldigt kitschigt uttryck, men det är nog ett av de få sätten att verkligen lära sig läsa noter. Och att exponera sig för så mycket olika notbilder som möjligt.

Om man jämför vanlig läsning... varje gång man läser ett ord man sällan utsatts för så stakar man sig till en början, men ju mer den bokstavskombinationen fästes på hornhinnan (eller är det iris den fästes på?) desto lättare är det för hjärnan att koppla vilka rörelser som skall utföras så att det kommer ljud.

Så sätt igång att med jämna mellanrum (ju tätare desto snabbare går det) spela igenom (försök inte få det så bra utan registrera bara felen du gör) spela igenom 10-20 väldigt enkla stycken. De ska vara så pass enkla/svåra att du ändå måste vara fokuserad. Då du kan spela efter noter i dessa stycken så ska du börja utöka din notläsningsbunt med fler och mer varierade stycken.

En sak jag tror kan hämma notläsningen är att skriva upp vad varje ton heter, då läser du ju inte noterna utan vad själva noten heter, detta kan ju självklart vara en hjälp, men jag tror (observera) att det hämmar inlärningen.

Ta det bara cool så kommer det i sinom tid.  8)


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Behovet av noter.

Det här kan bli en bra tråd, fler långa, personliga svar!

Först vill jag svara på Cassius frågor:
Jag kan (om jag gjort min hemläxa) stycket i huvudet, och ja, jag brukar ofta titta i noterna, ibland för att få nå´n ny ide om hur jag ska spela stycket men oftast för att se till så att det inte smugit sig in nå´t litet fel (vilket det ofta gör om man spelar stycket utantill på "autopilot").

Personliga erfarenheter av memorering

Jag föredrar att spela utantill vid konsert men undantag finns. För ett halvår sedan spelade jag ett mycket krävande stycke för gitarr och klarinett av Kent Olofsson, detta är i stort sett är omöjligt att memorera och noterna var då direkt nödvändiga.

Jag använder överhuvudtaget noter i större utsträckning vid ensemblesituationer eftersom det då finns något mindre utrymme för spontana infall och man ofta har begränsat med reptid.

Hur memorerar jag styckena? Bra fråga, tål att tänkas på!

En känd gitarrist (kan ha varit Barrueco) svarade i en intervju så här på frågan hur han undvek minnesluckor:

Genom att aldrig prata om memorering och minnesluckor! :mrgreen:

Personligen försöker jag använda så många sinnen och infallsvinklar som möjligt när jag studerar in ett nytt stycke.

Hörsel - jag lyssnar på andras tolkningar av stycket (nej, för mig innebär det inte att det blir svårt att spela stycket på mitt eget sätt). Jag lyssnar på annan musik av samma tonsättare och musik som liknar det aktuella stycket.

Syn - jag memorerar (delvis) notbilden, markerar svårigheter och kollar upp det musikaliska förloppet genom att göra en formanalys, skriva in fraseringsbågar, dynamik o dyl (jag försöker hitta så "autentiska" utgåvor som möjligt och gillar dessutom att läsa på om tonsättaren och tiden han levde och verkade i).
Jag tittar på konst från samma period, ibland arkitektur (går hyfsat hand i hand med musikens ideal t o m romantiken)

Känsel - jag "sätter musiken i kroppen" och aktiverar muskelminnet (inte bara de i underarmarna) genom upprepade rörelser - ofta korta segment som jag sedan sätter ihop till en större helhet.
Ang detta har jag under de senaste åren märkt att det blir lättare att komma ihåg musiken om man ser den som just musik istället för att bara tänka på teknik och var man sätter ner fingrarna. Mitt knep är att utnyttja det musikaliska förloppet maximalt när jag övar/ spelar (stämningsläge, dynamik, riktning, stämföring, klang osv).
Jag blir också mer och mer övertygad om vikten att göra musik av stycket från första stund istället för att "sätta stycket först och sedan göra musik av det" vilket ju innebär att man måste programmera "systemet" två gånger! Eftersom det är en helt annan fysisk känsla att spela dolcissimo än furioso och att olika fingersättningar känns på olika sätt är det - för mig - jätteviktigt att öva med den känsla/ uttryck det färdiga resultatet skall ha. Jag försöker även att komma upp i konserttempo så fort som möjligt (de svåra ställena punktövar jag i övningstempo). Sedan är det såklart en fråga om nötning, upprepning, fingersättningar, att öva upp fysisk och mental uthållighet genom att spela stycket från början till slut upprepade gånger o s v.

Min erfarenhet är att om jag är extremt väl förberedd och har tydliga ramar (vet hur jag vill att musiken skall låta) så känner jag mig tryggare i uppspelningssituationen, vilket ofta innebär att att jag vågar ta chanser och vara spontan i mitt musicerande. Det är som roligast när man kan släppa kontrollen och bara åka med, men detta har hittills bara hänt mig när jag har varit väl förberedd. Att misslyckas med att förbereda sig är att förbereda sig på att misslyckas, var det visst någon som sa!

Dessutom är det kul att vara påläst och kunna prata om musiken med publiken (det får mig att slappna av litet) och kanske, som bonus, få slå någon annan gitarrist på fingrarna i sakkunskap :twisted:

Känsel/ känslobiten och det mentala är det viktigaste för mig och det jag har tänkt på och utvecklat mest på senare år (har tidigare haft stora nervositetsproblem som blivit mindre påtagliga tack vare nå´n slags egen filosofi som funkar för mig). Jag är övertygad om att nyckeln till både musik och teknik sitter i det mentala!

Om nå´n har lukt och smakaspekter att tillföra är jag idel öra
lol

Bra fråga kräver långt svar, ha det gott!

Fredrik

5

Re: Behovet av noter.

Ok, tack allihop. Det redde ut mina frågetecken smile Har dock under tiden kommit på en ny fråga men den ställer jag i en annan tråd. Otroligt bra med den här sidan, särskilt med sådana bra (långa, och förklarande) råd, och dessutom på svenska. Tack igen .

6

Re: Behovet av noter.

Intressanta inlägg! Håller med om mycket i föregående poster (så någon upprepning kan det bli...)

Personligen tycker jag ofta att för att göra ett stycke helt till sitt "eget", att det man spelar inte bara är det som noterna säger utan något mer, så underlättar det att släppa notbilden (så klart förutsatt att man kan stycket ordentligt). Att läsa noterna blir ju i så fall bara en onödig "transportväg" som tar koncentration. Men så klart som Joel skrev så kan man säkert hålla igång en större repertoar om man spelar med noter.

Håller med om att man skall vara konsekvent ang. "notanvändandet", öva med noter om du tänker ha det vid uppspelningen. Fick lära mig den läxan på ett mycket otrevligt sätt förra året när jag på skulle spela en Bach-fuga på en elevkonsert.  Spelade utan noter fram till någon vecka innan konserten, var nervös för att få blackout och tappa bort mig på konserten och inte komma in igen, så jag tänkte att jag spelar med noter. Skulle jag inte gjort smile Det blev kortslutning i hjärnan vid uppspelningen. Den tillagda nervositeten gjorde att notbilden bara förvirrade mig och det blev några riktigt jobbiga minuter på scen.

Första inlägget gjort! smile

7

Re: Behovet av noter.

Har hört talas om en memoreringsteknik som kallas för "visualisering". Den innebär att man studerar/memorerar noterna utan gitarr. I stället läser man och fingersätter dem mentalt (och memorerar samtidigt). De som använder den säger att den minskar risken for konsert-blackout:er.

Jag är bara en amatör, så mina memoreringsbehov är begränsade, men finns det någon deltagare som använder denna teknik? Det vore i alla fall ett sätt att utnyttja tiden man sitter i tunnelbanan (bara man inte börjar spela luftgitarrer :-) )

8

Re: Behovet av noter.

Saxat ur "Ergonomisk gitarrteknik": 

"Genom att alltid spela ett stycke på liknande sätt skapas ett slags beroende av de specifika förutsättningar som i sin tur skapats under övningen. Under de förändrade yttre omständigheter som råder vid en konsert är det vanligt att man som musiker rycks med och att man i högre grad känner sig motiverad att visa ”det bästa” av sig själv och sitt spel. Detta kan leda till att man istället för att framföra musiken på det sätt man har gjort under övningen spelar musiken annorlunda under framförandet. Genom att plötsligt förändra sitt sätt att spela ökar ofta riskerna för missar, eftersom man inte längre kan återskapa de förutsättningar som stycket kräver och som man genom övningen har gjort sig beroende av. En annan aspekt är att detta innebär att den möda man har lagt ned på övningen av musiken till viss del har varit bortkastad tid, eftersom man ändå spelar en annan version av musiken än den version man har preparerat för. Det säkraste är att alltid hålla sig till en version, oavsett vilka yttre omständigheter som råder och att alltid uppföra musiken offentligt på samma sätt som under övningen. "

Ang. lukt och smakaspekter: Det finns något som kallas "limbiska effekten" och som sägs påverka minnet. Om man t ex tuggar tuggummi med en viss smak under studier och sedan använder samma tuggummismak under ett prov så kan en större del av det inlärda framkallas. Det blir en slags accosiation mellan smak och minne. Kritisk forskning menar istället att tuggrörelserna har positiva effekter på syreupptagningen, vilket får oss att minnas bättre.

Ang. visualisering: Enligt mig är noter inte detsamma som musik. Noter är och förblir ett sätt att nedteckna ett musikaliskt förlopp. Att visualisera noterna kan lätt bli litegrann som att t ex visualisera tangentbordet istället för att visualisera vad man ska skriva. Att däremot visualisera rent motoriska svårigheter i ett stycke genom att "tänka sig" de fysiska greppen kan ha vissa positiva effekter.