Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Noter eller inte.

Jag undrar, hur ni förhåller er till noter i gitarrundervisning på nybörjarnivå.

Jag själv har mer och mer börjat tycka att "visst ska ungarna lära sig noter på samma sätt som de måste lära sig alfabetet". Och därmed kommer så småningom strukturen i den "musikaliska grammatiken" in (vilken jag måste erkänna har svårt att förmedla).

Om jag fortsätter med paralellen till språket vi talar, och sedan förfinar genom undervisningen i skolan, så behörskar barnet talet 2-4 år innan de börjar läsa/skriva... ska man då låta eleverna lära sig spela ett instrument långt innan man tar in det teoretiska... eller är instrumentet och terorin bara ett verktyg för den musik de redan skolat sig i från "ugnen"?

Ytterligare en fråga... är det ngn som har ngn bra metod att rekommendera för att lära ut ackordens relation till varandra utifrån gitarren... steganalys och allt i den vägen tycker jag ser orimligt ut på gitarren (om man tittar på den och har den som utgångspunkt).

2

Re: Noter eller inte.

Hej igen!
All forskning visar att musikundervisning som utgår från gehöret är mycket mer effektiv är när man utgår från notbilden.

Däremot finns det inget som säger att man måste vänta en viss tid med noterna.Man behöver absolut inte vänta med noterna i flera år utan kan redan från början visa symbolerna och göra olika övningar med dem (tex rytmläsning) utan att blanda ihop detta med själva handhavandet av instrumentet.  Huvudsaken är att man ALLTID utgår från den klingande musiken och låter eleverna härma och automatisera rörelsemönstren innan man visar noterna. Om man sätter upp noterna på stället och riktar elevernas uppmärksamhet dit kommer man att FÖRSENA och FÖRSÄMRA deras möjligheter att lära sig en bra och funktionell gitarrteknik och ett välfungerande gehör!

Det finns inget att vinna på att lära sig tonerna en och en så som det ser ut i de flesta nybörjarböcker. Det är en tradition som inte bygger på forskning! Kanske är det bekvämt för läraren, men det är INTE den bästa vägen för eleverna. Detta kan jag säga helt entydigt med utgångspunkt i minst ett tiotal vetenskapliga långtidsstudier som dessutom visar att dem som är duktiga på att spela på gehör även blir bättre på att läsa prima vista.

Barn lär sig namnen på bokstäverna långt innan de kan läsa flytande, så kan man även göra med notsymbolerna. Att lära sig tonnamnnen innan man kan symbolerna blir en parallell. A  BC  D  EF  G  A etc är ett system som barnen mycket lätt förstår och kan tillämpa på hela gitarrhalsen långt innan de kan läsa noter.  Överhuduvtaget är det bättre att i alla lägen/nivåer förklara helheten/systemet och t.ex. inte ta en ton i taget. Tonträffningsövningar alla Lilla snigel upplevs som fullständigt meningslöst för många elever och många tror att det finns lika många toner som det finns band gånger strängar på gitarren.

Så fort man splittrar elevers uppmärksamhet på flera olika saker så försenas lärandet! Visa och härma, använd samma fingersättning varje gång, en fras i taget. Det räcker då i medeltal med tre genomspelningar innan eleven kan utantill. Sedan kan man visa noterna om man vill. Man kan även arra låtar med enkla stämmor på ackordtonerna (2-4 toner per stämma), som eleverna kan träna notläsnintg på samtidigt som man lär ut melodin på gehör. Då arbetar man parallellt både med notläsning, gehörsspel och samspel utan att splittra elevernas uppmärksamhet, det är mycket effektiv undervisning som dessutom inte blir tråkig för eleverna.

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

3

Re: Noter eller inte.

Om man då inte har låten i audio-format och eleven inte kommer ihåg den. Ska man då "splittra" elevens upppmärksamhet på ytterligare ett moment såsom tabulatur? Därmed så borde man välja bort ett system... vilket det blir vet jag inte.  För om man anser (för det lär väl vara en ståndpunkt och inte en sanning) att man ska lära sig noter så borde man kanske inte presentera tabulatur om för många moment distraherar.

Eftersom jag ju talat med dig (Anna-Lena) och många fler om det där med noter/TAB och helt gehörbaserat så har jag testat i omgångar att starta med elever bara på gehör, med TAB och helt gehörbaserat. Jag kan inte alls säga att jag tycker det ena systemet funkar bättre eller sämre än ngt annat, det beror så mycket personen och situationen. Jag kanske har för många elever som har förkunskaper på olika sätt så att det jag upplevt inte är representativt för ett statistiskt tvärsnitt.

Din paralell på min Alfabetsparalell var bra... ska testa det.

Hoppas folk lägger ut studieplaner på detta forum som man kan diskutera kring.

4

Re: Noter eller inte.

Om man då inte har låten i audio-format och eleven inte kommer ihåg den. Ska man då "splittra" elevens upppmärksamhet på ytterligare ett moment såsom tabulatur? Därmed så borde man välja bort ett system... vilket det blir vet jag inte.  För om man anser (för det lär väl vara en ståndpunkt och inte en sanning) att man ska lära sig noter så borde man kanske inte presentera tabulatur om för många moment distraherar.

Eftersom jag ju talat med dig (Anna-Lena) och många fler om det där med noter/TAB och helt gehörbaserat så har jag testat i omgångar att starta med elever bara på gehör, med TAB och helt gehörbaserat. Jag kan inte alls säga att jag tycker det ena systemet funkar bättre eller sämre än ngt annat, det beror så mycket personen och situationen. Jag kanske har för många elever som har förkunskaper på olika sätt så att det jag upplevt inte är representativt för ett statistiskt tvärsnitt.

Din paralell på min Alfabetsparalell var bra... ska testa det.

Hoppas folk lägger ut studieplaner på detta forum som man kan diskutera kring.

5

Re: Noter eller inte.

Mitt råd är att använda fingersättningstab som stöd för minnet, + band digitalfiler/cd etc.

Vanlig tab är som du säger ytterligare ett moment, medan fingersättningstab mer liknar det system av vanliga fingersättningar och bandmarkeringar som finns i noterna sedan. Men ett annat problem kan vara att man tar för svåra och långa låtar? Om man övar in lagom svåra grejer fras för fras, så brukar 90% av eleverna kunna lära sig det utantill direkt på lektionen, och då behövs inget annat stöd än kanske ett kompband!

Anna-Lena

Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se

6

Re: Noter eller inte.

Hej på er!
När vi diskuterar noter, tab och gehörsinlärning måste vi , tycker jag, vara noga med vad vi pratar om. Man lär sig, enligt min uppfattning, inte spela vare sig  med hjälp av noter eller tabulatur. Såväl noter som tab är ju olika typer av representationer för den klingande musiken. Sådana kan ju vara bra att begripa sig på om man inte vill vara beroende av en lärare eller inspelningar för att hitta ny spännande musik. Att lära sig spela gitarr är en helt annan sak och den lär man sig bäst utan att ha en massa papper ivägen. Alltså. 1: Lära sig spela på gehör 2. Lära sig noter och tab.

Klas W
Gitarrist
Gitarrpedagog
Biträdande musikskolechef
gitarrmusik@hotmail.com

7

Re: Noter eller inte.

Håller helt med monsieur Klas, har helt nyligen (tack vare ett väldigt mysigt Cubase) lyckats få igång att spela in många av låtarna som mina elever håller på med (i förenklade tappningar) och medger gärna att resultatet blir en hel del mycket trevligare för alla inblandade.

Själv lärde jag mig spela helt utan noter och tab i tre år innan jag började plugga klassisk gitarr, själv har jag dock alltid avundas de som lärt sig läsa väldigt tidigt och gör det mer naturligt. Och Anna-Lenas resonemang om att den alternativa Tabulaturen som minnesanteckning, eller vad man vill kalla det, kanske är en enkel och bra ingång till gitarrspelande.

Dock vill jag lämna in ett litet veto mot diverse helhetslösningar, vissa kanske kan få en bra ingång till musiken via den mer teoretiska vinkeln? "What you say" (citat från japanskt tv-spel)

Trots att jag startade som gehörsmusiker så är jag ibland kanske lite notbunden nu, försöker lösa de knutarna och använda andra medel.

Är det ngn som kan visa på och förklara ngn trevlig metod?

8

Re: Noter eller inte.

Håller helt med monsieur Klas, har helt nyligen (tack vare ett väldigt mysigt Cubase) lyckats få igång att spela in många av låtarna som mina elever håller på med (i förenklade tappningar) och medger gärna att resultatet blir en hel del mycket trevligare för alla inblandade.

Själv lärde jag mig spela helt utan noter och tab i tre år innan jag började plugga klassisk gitarr, själv har jag dock alltid avundas de som lärt sig läsa väldigt tidigt och gör det mer naturligt. Och Anna-Lenas resonemang om att den alternativa Tabulaturen som minnesanteckning, eller vad man vill kalla det, kanske är en enkel och bra ingång till gitarrspelande.

Dock vill jag lämna in ett litet veto mot diverse helhetslösningar, vissa kanske kan få en bra ingång till musiken via den mer teoretiska vinkeln? "What you say" (citat från japanskt tv-spel)

Trots att jag startade som gehörsmusiker så är jag ibland kanske lite notbunden nu, försöker lösa de knutarna och använda andra medel.

Är det ngn som kan visa på och förklara ngn trevlig metod?

9

Re: Noter eller inte.

Jag tycker generellt sett att det enklaste är att börja med noter från början. Jag har märkt att det kan vara svårt med motivationen att börja spela små lätta tretonslåtar när man redan kan spela mycket svårare saker. Första gången man håller i en gitarr är ju vanligtvis den tekniska och teoretiska delen  på ungefär samma nivå.
Men egentligen tycker jag inte om att generalisera när det gäller pedagogik eftersom varje elev är unik. Jag har tillexempel haft elever som haft väldigt lätt för sig tekniskt, då passar det kanske inte att stanna på en låg teknisk nivå i undervisningen bara för att de inte kan så mycket noter. Jag har haft en elev som spelat både Capricho Arabe, Recuerdos de la Alhambra och Asturias utan att kunna läsa dem efter noter, jag fick spela före och så härmade han. Nackdelen med detta är ju att han inte själv kunde ta initiativ till fingersättning och tolkning utan det blev ju som jag visade. Eleven blir mer självständig om han själv kan studera notbilden. Detta gäller naturligtvis klassisk gitarr eftersom det här är ett forum för detta. Jag vet inte tillräckligt om andra genrer för att uttala mig om det är likadant där. Västerländsk konstmusik är traditionellt skriftbaserad (liksom det mesta inom västerländskt tänkande).
Mvh Mårten Falk

10

Re: Noter eller inte.

Förresten, jag håller med Anna-Lena om att de böcker som introducerar en not i taget inte är något vidare. Jag gillar systemet som Gunnar Lif använder i sin gitarrskola. Här lär man sig spela en a-mollskala på 5-3 strängarna i en oktav på första lektionen, det är väldigt lätt att memorera eftersom det är likadant på alla strängar (0-2-3-0-2-3-0). Nästa lektion får de spela samma sak men man ber dem att läsa alfabetet medan de gör det. Vips så kan de notnamnen i en oktav efter en vecka. Sedan introduceras noter men med tonnamn i stället för nothuvuden. Fördelen med detta är att ögat följer noterna, skriver man tonnamnen under noterna så tittar man ju inte på noterna utan lär sig att titta under notsystemet när man spelar och det kanske inte är någon värdefull kunskap?
I de flesta skolor där man lär sig en ny not/ton varje lektion infinner sig ibland känslan att man aldrig riktigt behärskar någonting, det kommer hela tiden något nytt. Om man lär sig en hel oktav direkt så kan man spela låtar i denna oktav i en hel termin med större självsäkerhet inför sitt kunnande som följd.
Än en gång vill jag dock säga att man inte kan generalisera vilket jag tycker att Anna-Lena gör ganska mycket.