Hej igen!
All forskning visar att musikundervisning som utgår från gehöret är mycket mer effektiv är när man utgår från notbilden.
Däremot finns det inget som säger att man måste vänta en viss tid med noterna.Man behöver absolut inte vänta med noterna i flera år utan kan redan från början visa symbolerna och göra olika övningar med dem (tex rytmläsning) utan att blanda ihop detta med själva handhavandet av instrumentet. Huvudsaken är att man ALLTID utgår från den klingande musiken och låter eleverna härma och automatisera rörelsemönstren innan man visar noterna. Om man sätter upp noterna på stället och riktar elevernas uppmärksamhet dit kommer man att FÖRSENA och FÖRSÄMRA deras möjligheter att lära sig en bra och funktionell gitarrteknik och ett välfungerande gehör!
Det finns inget att vinna på att lära sig tonerna en och en så som det ser ut i de flesta nybörjarböcker. Det är en tradition som inte bygger på forskning! Kanske är det bekvämt för läraren, men det är INTE den bästa vägen för eleverna. Detta kan jag säga helt entydigt med utgångspunkt i minst ett tiotal vetenskapliga långtidsstudier som dessutom visar att dem som är duktiga på att spela på gehör även blir bättre på att läsa prima vista.
Barn lär sig namnen på bokstäverna långt innan de kan läsa flytande, så kan man även göra med notsymbolerna. Att lära sig tonnamnnen innan man kan symbolerna blir en parallell. A BC D EF G A etc är ett system som barnen mycket lätt förstår och kan tillämpa på hela gitarrhalsen långt innan de kan läsa noter. Överhuduvtaget är det bättre att i alla lägen/nivåer förklara helheten/systemet och t.ex. inte ta en ton i taget. Tonträffningsövningar alla Lilla snigel upplevs som fullständigt meningslöst för många elever och många tror att det finns lika många toner som det finns band gånger strängar på gitarren.
Så fort man splittrar elevers uppmärksamhet på flera olika saker så försenas lärandet! Visa och härma, använd samma fingersättning varje gång, en fras i taget. Det räcker då i medeltal med tre genomspelningar innan eleven kan utantill. Sedan kan man visa noterna om man vill. Man kan även arra låtar med enkla stämmor på ackordtonerna (2-4 toner per stämma), som eleverna kan träna notläsnintg på samtidigt som man lär ut melodin på gehör. Då arbetar man parallellt både med notläsning, gehörsspel och samspel utan att splittra elevernas uppmärksamhet, det är mycket effektiv undervisning som dessutom inte blir tråkig för eleverna.
Anna-Lena
Fil dr & gitarrpedagog Anna-Lena Rostvall
Lektor i pedagogik, forskare
e-mail anna-lena.rostvall@lhs.se