1

Topic: Herman Hauser 1937?

Hej på er!

Jag är ny här. Spelat all form av gitarr sedan barnsben (ca 45 år). Mina klassiska gitarrkunskaper har hållit sig till "hemmanivå". Eftersom jag inte blev den stora gitarrist jag från början trodde så började jag intressera mig för gitarrbygge. Först i form av reparationer, men sedan mera åt bygghållet.
Jag har byggt både el och stålsträngat. Däremot ingen klassik gitarr. Allt är på hobbynivå.

Nu håller jag på att bygga min först klassiska gitarr.

Jag köpte en ritning på en Herman Hauser 1937.  Allt är klart så såsom hals, sarger, botten ljudhålsdekoration mm. Nu håller jag på med locket som är slipat till rätt nivå. Ribborna/flänsarna ska på plats.

Till saken är att ribborna är väldigt tunna. Dom yttersta är 3x3 mm. Dom näst yttersta är 3 x 3,5 mm osv. Den högsta ribban är 4 mm. Allt enligt ritningen. Plattan (eller vad den nu heter?) som sitter rakt under stallet - hur tjock ska den vara? Eftersom ribborna är så tunna - hur ska jag göra för att få in dom under ribborna? Tyvärr står det inte på ritningen hur tjock plattan ska vara.

Googlar man på det hela och tittar på bilder så finns det ingen klassisk gitarr, eller gitarrbyggare som har så tunna ribbor som denna gitarr har. Har jag missförstått det hela kan man ju fråga?

Är det någon som har något tips?

Med vänlig hälsning Magnus


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Herman Hauser 1937?

Trä är som du vet olika från träd till träd, från träbit till träbit. Alla mått är därför väldigt relativa inom allt gitarrbygge. Stallplattans mått som du frågar efter kan göras på så många sätt allt beroende på önskat resultat. Jag har ju ingen aning om hur du utformat resten av gitarren, locktjocklek etc. så ett mått är fullständigt meningslöst, eller rättare sagt, en ren gissning. Om du nu vill följa ritningens mått angående ribbornas utformning så sätter det ju vissa gränser så en rimlig gissning om plattans tjocklek blir i området 1-1,5 mm. Du limmar plattan först, gör sedan urtag i ribborna så att de går över men ansluter dikt an mot plattan.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

3

Re: Herman Hauser 1937?

Hej på er!

Det var kul att just du svarade Per!

Jag kanske uttryckte mig lite korkat när det gäller bottenplattan. Naturligtvis menade jag på att den skulle limmas först. Detta har jag förövrigt redan gjort och även slipat den tunn.

Denna ritning (gitarr) har otroligt tunna (låga) ribbor. Som jag nämnde tidigare så har jag googlat runt, men kan inte se någon annan gitarr med så tunna och låga ribbor.

Jag inbillar mig att dessa ribbor ger en tunnare klang och tunnare bas?

Hur mycket påverkar ribbornas utformning klangen?

Med vänlig hälsning Magnus

4

Re: Herman Hauser 1937?

Jag håller med om att ribbor på endast 3 mm bredd är smala och därigenom onödigt vingliga att limma men i övrigt är det inget anmärkningsvärt med dessa mått på en klassisk gitarr. Kanske är ditt öga kalibrerat efter stålsträngsmått och därför lite undrande över de små dimensionerna. Att små ribbor skulle ge tunnare bas generellt är fel tror jag. Snarare borde de ge mer bas eftersom lägre styvhet relativt högre ger mer bas i princip. Och om klangen blir tunn beror det inte på ribborna i sig utan snarare på helheten.

Om hur mycket tonribborna påverkar klangen är en alltför komplicerad fråga att försöka svara på här. Ribbornas utformning ger en viss vikt och styvhet och dessa storheter är ju en del av lockets totala vikt och styvhet så det är klart att ribborna är mycket viktiga för slutresultatet, men så mycket annat påverkar också att det är meningslöst att säga mer än att ribborna och locket är den viktigaste enskilda komponenten.

Följ ritningen och var glad. Du behöver en första referens för att kunna ha något att relatera till inför kommande byggen. För det blir väl fler misstänker jag... smile

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

5

Re: Herman Hauser 1937?

Tackar Per!

Precis vad jag behövde höra! Stålsträngarna sitter naturligtvis fast eftersom jag byggt några st.
Däremot så tycker jag en klassisk gitarr är den optimala gitarren och man vill ju inte misslyckas. Det senare lite kaxigt med tanke på att man lär behöva bygga några innan man får till så perfekt man kan i hobbyverkstan.

Mvh Magnus

6

Re: Herman Hauser 1937?

Hej på er!

Nu återkommer jag med lite tankar och ideer runt mitt bygge, eller rättare sagt, att bygga efter en ritning av en klassisk gitarrmodell.

Som jag tidigare nämnde så är barderna (fan bracen) väldigt låga och smala på denna gitarr. Tittar man på barderna längst ner på locket (som är placerade som ett V) så är dessa ännu mindre. Tittar man på lockets undersida så är dimensionen på vänstra sidan 3,5 mm bredd och 1,75 mm höjd på högsta stället. På den högra sidan så är den 3,5 mm bred och 2 mm hög som högst.

Med tanke på ovanstående så undrar man om dimensionerna egentligen var medvetna från den gode Herman? Att 1937 se skillnad på 1,75 mm kontra 2 mm. Jag tror inte det - det blev som det blev! Jag tror nog nog dom klassiska gitarrbyggarna mera tittade på form och material. Hur gitarren såg ut på insidan när det gällde bardernas utformning så hade man en tanke om placering av dessa, däremot så  tror jag millimetrar hit och dit inte spelade dom någon större roll. Vissa gitarrer blev bättre och andra sämre, eller rättare sagt här också, det blev något olika sound på dom olika gitarrerna. Vem bestämmer skillnaden på vad som är bra eller dåligt ljud? Ett sound kan ju passa en gitarrist, medan ett annat sound passar en annan. Så är det ju om inte annat i elgitarr världen.

Idag, med den teknik vi har, så kan vi kopiera klassiska modeller av vilket instrument vi vil. Vi kan ju analysera ett instrument i minsta limklick, men vi kommer aldrig att kunna kopiera en Torres, Hauser, Stradivarius, Amati m.fl. Däremot kan vi bygga så likadant som möjligt, men det kommer ändå inte vara "samma" instrument, med exakt samma ljud.

För att återgå till analysen så tror jag den är meningslös helt enkelt. Man ska nog bygga så gott det går efter eget huvud och tanke. Jag byggde nyligen en Parlour. Jag ändrade lite här och där och kompromissade. Bl.a så la jag barderna efter en trippel-o och inte efter ritningen. Gitarren blev toppen i mina ögon och öron. Nu är ju detta inte klassiska gitarrer, men ändå.

En journalist frågade en gång Frank Zappa om meningen med hans texter. Zappa svarade. " -du kan analysera mina texter hur mycket du vill, du kommer inte att hitta något, för det finns inget att analysera!"

Varför skriver jag då detta? Min slutsats är - bygg efter eget huvud! Visst, det kan vara kul att ha en gitarr som ser ut som Hermans, men den lär aldrig låta som Hermans.

Det ämne har nog stötts och blötts här på forumet en del misstänker jag? Man kan ju också läsa om det i Bolins gitarrbok som jag faktiskt just nu läser för femtielfte gången. Inte för att han var den bästa byggaren, utanför för att den ger inspiration. Jag vet att hans gitarrer diskuterats. Han började säkert med att göra kopior innan han hittade si egen väg.

Nu bygger jag min kopia på, fast mitt eget sätt.

Mvh Magnus

7

Re: Herman Hauser 1937?

Magnus, jag säger inte att du har fel, bara att jag ser på det på ett annat sätt. Om det är nånting jag ångrar i mitt eget byggande så är det att jag inte höll mig till en och samma beprövade modell/kopia tillräckligt länge innan jag började "tänka" själv. Precis som handen behöver vissa verktyg och metoder för att utföra de moment som skall bli en gitarr behöver intellektet en tankemodell för hur saker ska fungera akustiskt. Att utgå från någon annans arbete, slutsatser och beprövade metoder är att utgå från en bra plattform, oavsett om man förstår varför eller inte. Med tiden kommer erfarenhet och kunskap börja bilda ett mönster och då kanske man är redo att släppa taget om den plattform man utgick från. Detta tror jag utifrån egna erfarenheter är den snabbaste vägen till kunskap och bra instrument. Å andra sidan, vi gör detta för att det är roligt så att inte följa sin känsla är dumt och tråkigt.

Jag håller inte heller med dig om att millimetrarna inte spelade de gamla byggarna någon roll. Jag är övertygad om att de visste ganska bra vad de gjorde, även om de inte alltid ansåg att måtten i millimeter var betydelsefulla. Att man kan mäta en skillnad på de två ribbor du berättar om på Hauser-ritningen betyder något, även om skillnaden i mått inte är det viktiga. Fundera på vad Hermann hade för avsikt med detta!

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

8

Re: Herman Hauser 1937?

Detta är spännande. Det som de tidiga byggarna garanterat saknade var tillgång till den moderna modalanalysen, hur strukturer vibrerar. Men det spelade inte någon egentlig roll då gitarrerna blev galet bra ändå, de hade en känsla - som garanterat uppstått efter omfattande övning - för hur olika konstruktionsprinciper och dimensioneringar bidrog till olika kvaliteter i gitarren. En grundprincip i modalanalysen är att en struktur vibrerar med alla sina moder samtidigt fast ibland exciteras en eller två av dem extra mycket. Det är viktigt att komma ihåg om någon tar upp bas- och diskant-sida på en gitarr. Visst du kan bygga asymmetriskt och det kommer påverka ljudet, fast det är inte så enkelt som att göra ribborna tunnare på den del av locket där bassträngarna sitter.

Fast jag börjar luta åt att vetenskapen inte har något att bidra med till instrumentbyggeriet - jo, till blåsvärlden kanske. Vetenskapen skulle ändå bara komma fram till att om du bygger med en vettig konstruktion med vettig dimensionering så kommer gitarren låta jättebra. Jag kan tyvärr inte omsätta det jag kan teoretiskt till bra instrument men det är spännande att prata om ändå. :-)

9

Re: Herman Hauser 1937?

Ja, det är spännande! Men jag tror att det (som alltid) är farligt att generalisera om "de tidiga byggarna". Det är ett vagt begrepp och jag är osäker på var du drar tidsgränsen Daniel. Ernst Chladni, som var den som mig veterligen var först med att synliggöra modalmönster, dog 1827. Nu är det rimligt att anta att detta lite mer "vetenskapliga" sätt att se på gitarrens funktion var ganska lite utbrett bland byggare i allmänhet men jag tycker att man kan skönja tänk i linje med modalanalys redan för hundra år sedan i en del av Santos Hernandez instrument. Jose Ramirez II tänkte definitivt i sådana banor. Likaså Ignacio Fleta. Jag får erkänna att detta bara är antaganden från min sida, men studerar man deras instrument är detta ganska tydligt.

Daniel, jag håller med dig om att vetenskapen nog inte kan nå ända fram vad det gäller att beskriva vad som skiljer bra gitarrer från fantastiska. Vilken tur att nåt kan få vara delvis fördolt i en annars sönderanalyserad och uppmätt värld!

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/