1

Topic: Från gitarren till lutan

Hej! Jag har precis blivit medlem här och tänkte kolla lite grejer med er lite mer erfarna rävar.

Hur mycket av den klassisk gitarrtekniken i högerhanden har jag nytta av om jag skulle börja spela luta? Jag talar då om vad jag tror är renässansluta, som ser ut att ha väldigt många strängar, eller?
Jag har hört talas om att folk spelar luta utan naglar, men trycker ner strängen på samma sätt som en klassisk gitarrist. Mina frågor är följande-

Kan man spela luta med naglar?
Spelar man på samma sätt som klassisk gitarr, fast utan naglar?
Är lutorna stämde något så när som en gitarr, eller måste jag lära om mig hela halsen igen? För det var inte så kul till att börja med! smile

2

Re: Från gitarren till lutan

Hej!

Du ställer flera bra frågor, som jag kan försöka svara på så gott det går

Att gå från gitarr till luta ställer framförallt krav på högerhanden. Den största
skillnaden är att lillfingret placeras på locket. Beroende på epok och stil så
kan fingret placeras framför eller bakom stallet. Under renässansen kan man som "tumregel" säga att lillfingret placeras framför.

Strängarna ( för på lutor är alltid strängarna i körer ) trycks ned mot locket, eller slås mot locket ( enligt den tyska lutskolan ), det viktigaste är att båda
strängarnas vibrationer jämtemot locket får det att vibrera. På så sätt kan
det väldigt tunna locket på lutan sväva, och tonen blir fyllig och med ett stort
övertonsregister.

Detta går självklart att åstadkomma med eller utan naglar. Jag personligen
finner det betydligt lättare utan. Under 1500-talet finns egentligen inga
belägg om att lutenisterna spelade med naglar. Dock ska man komma ihåg att
avsaknad av bevis inte är detsamma som bevis för att det inte gjordes.

Saker ändrade sig på 1600-talet, då handens position ändrades från att
placeras parallellt med strängarna till en men vertikal position.

http://manassero.typepad.com/.a/6a00d834e7b0fa69e201053499565b970b-320wi

Typisk renässanshandposition

http://www.mystudios.com/art/bar/hals/hals-lute-player-1625-26.jpg

Vanlig handposition under 1600-talet


Under 1600- och 1700-talet finns fler belägg för att man spelade med naglar.
Alessandro Piccinini nämner det i sitt förord 1623, Thomas Mace 1671 påpekar att även om han själv inte förespråkar det så finns det lutenister som spelar med naglar, Silvius Weiss skriver på 1720-talet till Mattheson att italienarna spelar med naglar, även om han själv tycker det klingar för hårt.

Renässanslutan stäms som en gitarr men med 3:e kören ned en halvton.
Det fanns lutor stämda i D, E, F, G, A, d....

Hoppas det svarade på några av dina funderingar. Lycka till!

3

Re: Från gitarren till lutan

Tack för ett jättebra svar!
Angående lillfingret på locket, kan det vara för att få någon slags extra stöd för att kunna trycka ner fingrarna hårdare och få mer volym?
Jag har hört att de använde sig av sen-strängar på den tiden, jag vet inte, men kan det vara så att strängarna gick sönder lättare om man hade naglar? Att strängarna gick av?
När jag spelar gitarr nuförtiden försöker jag tänka att jag ska trycka ner strängen så mycket som möjligt,  för att eftersträva en varmare ton gentemot att "lyfta" strängarna med naglarna. Jag har någon slags föreställning om att det är bra träning och förberedelse för ett eventuellt lutköp i framtiden, men går det att jämföra med en luta med dubbla strängar, eller är tekniken helt annorlunda?
Tackar ödmjukast!

4

Re: Från gitarren till lutan

Ett alternativ till luta är 11-strängad altgitarr av Georg Bolins modell. Då kan man spela lutamusik med gitarrteknik. Jag har två altgitarrer (och två klassiska gitarrer) och trivs med dem.

Sten

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

5 (edited by xmagnusx 2013-02-22 09:15:48)

Re: Från gitarren till lutan

Jag skulle dock säga, att tekniken är väldigt annorlunda med dubbla körer. Strängtrycket är ju också betydligt lägre på en luta, och det tar ett tag att vänja sig vid det, och att undvika att strängarna slår i varandra.

Att lillfingret placeras på locket hade nog flera förklaringar, varav en är den du nämner. När körerna blir fler så hjälper det också att ha en referens i lillfingret.

Hur lutenisterna som spelade med naglar förr i tiden kunda fila deras naglar så
pass lena är för mig ett mysterium, men jag antar att Piccinini hade någon slags
lösning för det. Sensträngar spelades det på, och de var oerhört dyra, och Piccinini var ständigt engagerad att uppträda för alla möjliga societeter, furstar och deras like, så för honom måste det ha fungerat!

6

Re: Från gitarren till lutan

Lattjo att jag såg det här inlägget just när jag lagt ut min luta till försäljning...

Jag håller med Sten, altgitarren är ett alternativ och jag har själv gett upp att få min högerhand att komma överens med lutan trots att jag mestadels spelar utan naglar. Altgitarren är ett lysande alternativ och skiftet mellan vanlig gitarr och altgitarr är visserligen inte helt enkelt men ändå klart enklare än hoppet mellan gitarr och luta. Men man kan få en enkel luta rätt billigt, var hittar man en billig altgitarr?

7

Re: Från gitarren till lutan

Kolla med heikki Rousu. Han bygger mycket fina instrument till bra priser.

Länk till hans hemsida finns på hans banner högst opp till höger på sidan.

8

Re: Från gitarren till lutan

lehndal skrev:

Lattjo att jag såg det här inlägget just när jag lagt ut min luta till försäljning...

Men man kan få en enkel luta rätt billigt, var hittar man en billig altgitarr?

Om man går med som medlem i sajten www.altoguitar.com (gratis) så hittar man ibland altgitarrer till salu. Det finns faktiskt ett par stycken där just nu. Gå in på Forum, Buy/Sell.

Sten

Jag är också medlem i SGLS.
www.sgls.nu

9

Re: Från gitarren till lutan

Missförstå mig inte, jag reder mig bra med min 11-strängade Bolin som jag köpte för 12 000:- för många år sedan smile

Nej, jag talade i allmänna termer. En altgitarr kan man nog sällan få för mindre än 20 000:-, jag ser att Heikki Rousu bygger från 22 000:-, men en ny luta av enklare tillverkning kan man få från 7500:- (EMS) eller rentav för 3000:- (Thomann). För den som är nyfiken och vill prova på är en sådan luta ett mer överkomligt steg. Finner man att man kan hantera instrumentet får man förstås acceptera att ett bra instrument kostar betydligt mer än sådana instegsmodeller.

10

Re: Från gitarren till lutan

xmagnusx skrev:

Jag skulle dock säga, att tekniken är väldigt annorlunda med dubbla körer. Strängtrycket är ju också betydligt lägre på en luta, och det tar ett tag att vänja sig vid det, och att undvika att strängarna slår i varandra.

Att lillfingret placeras på locket hade nog flera förklaringar, varav en är den du nämner. När körerna blir fler så hjälper det också att ha en referens i lillfingret.

Hur lutenisterna som spelade med naglar förr i tiden kunda fila deras naglar så
pass lena är för mig ett mysterium, men jag antar att Piccinini hade någon slags
lösning för det. Sensträngar spelades det på, och de var oerhört dyra, och Piccinini var ständigt engagerad att uppträda för alla möjliga societeter, furstar och deras like, så för honom måste det ha fungerat!

Hur ser spelandet hos dagens lutenister (heter det så?) ut? smile
Finns det nyskriven musik för lutan och spelas den isåfall med naglar?
Tack en än gång för bra svar!

11

Re: Från gitarren till lutan

lehndal skrev:

Lattjo att jag såg det här inlägget just när jag lagt ut min luta till försäljning...

Jag håller med Sten, altgitarren är ett alternativ och jag har själv gett upp att få min högerhand att komma överens med lutan trots att jag mestadels spelar utan naglar. Altgitarren är ett lysande alternativ och skiftet mellan vanlig gitarr och altgitarr är visserligen inte helt enkelt men ändå klart enklare än hoppet mellan gitarr och luta. Men man kan få en enkel luta rätt billigt, var hittar man en billig altgitarr?

Är lutan kvar? Har du länk till annonsen? smile