1

Topic: Förvaring av gitarr

God afton!

Jag undrar hur en gitarr som inte spelas på bör förvaras? Går det bra att ha den framme (kan vara kul att titta på) och uppstämd eller ska strängarna slakas? Är det bra/dåligt att ha gitarren hängandes på väggen (ej yttervägg eller vägg med stora temperaturvariationer)?
Dessutom undrar jag hurvida gitarrens konstruktion medför att den blir "bättre" med stigande ålder eller om den "slits"? Vilket typ av underhåll behövs?

2

Re: Förvaring av gitarr

Hittade själv en del svar på mina frågor. Det finns en del info på Gitarren i Göteborg's hemsida. Undrar dock fortfarande om strängspänning över lång tid samt åldrande.

3

Med risk för att Hallgren kommer och knäpper mig på näsan igen :-)

Är det en dyr/handgjord gitarr?
Locken på finare gitarrer tenderar ofta att ge med sig efter många år, så det vete fasen om det är nödvändigt att ha den helt uppstämd. Å andra sidan är ju halsen van vid en viss spänning och kanske rör på sig om den spänningen försvinner helt. Kanske lämna den liiite nerstämd kan vara vettigt?

Angående om gitarrer blir bättre, så blir ingen gitarr bättre genom att inte spelas på. En inspelad gitarr låter bättre än när den var ny och om en gitarr inte spelas på kan den bli
lite trög, men det är oftast rätt lätt att "få igång dem igen - genom att spela mycket."

Om en gitarr blir bättre och bättre hur många år som helst som fioler?
TROR jag inte. Det är få gitarrister som spelar på gitarrer äldre än 60-tal (undantag finns förstås). Nu kan det ju bero på att gitarrerna helt enkelt är bättre nuförtiden?

Nu Per - fram med röda pennan ;-):-)

4

Väggen... min gitar har stått vid datorn i ett hörn vid en yttervägg bredvid en ventil utan att bli krokig men det var en billig Yamaha med faner lock, jag skulle aldrig ställa min alvares med sollit lock på det viset..
Vad är det för gitar du har ?

5

Jag lägger alltid tillbaka min gitarr i gitarrcaset, lägger dit luftfuktaren och stänger. och medans jag spelar så låter jag luftfuktaren ligga i gitarrcaset som är stängt (inte helt fastlåst med alla ställen men iallafall så den fuktiga luften först har fyllt upp hela gitarrcasets volym). gitarrcaset ligger på golvet  :? , men det funkar bra, jag lägger bara upp hela kittet på en högre punkt då pappa ska vädra ur huset  smile .

6

Gitarren jag spelar på är en Alhambra 3F och den förvaras i knät mest hela tiden wink

Sedan har jag lyckats samla på mig en del billigare gitarrer som jag vill ha framme men som jag inte spelar så mycket på.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

7

:-)

Instämmer!

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

8

Fast å andra sidan finns det ju tillräckligt med bra exempel på äldre gitarrer som följeslagare till kräsna gitarrister för att regeln ska ha undantag. Eller hur, Håkan?

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

9