Topic: Använder ni metronom ?
När ni övar på era stycken, jag själv tappar helt känslan för musiken om jag kör med metronom utom när jag övar skalor såklart...
Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera ett nytt konto.
Hej kära medlemmar
Det är med stor sorg som jag meddelar att klassiskgitarr.se kommer att stänga inom kort!
Tid och energi saknas för att driva och utveckla den vidare.
Jag har sökt med ljus och lykta utan resultat efter någon eldsjäl som vill driva den vidare.
/Forumledningen (Joel)
klassiskgitarr.se → Klassisk gitarr → Använder ni metronom ?
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
När ni övar på era stycken, jag själv tappar helt känslan för musiken om jag kör med metronom utom när jag övar skalor såklart...
Övar inte stycken med metronom, men brukar ibland använda den för att kolla om jag kan ett stycke, rent tekniskt. Man brukar ju tappa i tempo när man kommer till svårare partier i ett stycke och det är inte alltid man lyckas höra det. Man kan ju även dra iväg i tempo under enklare partier, så metronomen är ett bra hjälpmedel om den används på rätt sätt, tycker jag.
Använder f ö ofta metronom när jag gör teknikövningar.
Ni kan direkt stämpla ett nej på mig om det för jag har inte ens köpt en!
Jag köpte en direkt när jag hade spelat in mej själv i min dator för då märkte jag att jag var otight som en nybörjare pga av att jag hade spelat ensam för länge antar jag.. sen upptäckte jag att det inte gick att spela svårare stycken med metronomen så jag har inte använt den alltför mycket...
Jeg kan heller ikke bruke metronom på mine vankligste stykker, har derfor begynt å gå gjennom Sagreras gitarskole fra starten av med metronom-.
Jag försöker se metronom som ett hjälpmedel att isolera vart man har svårt för sig i ett stycke för att sedan öva det mer koncentrerat.
Man kan ju även använda den för att hitta mellanlägen där man är ostabil. Upp till vissa hastigheter kan jag spela avslappnat... sedan kommer oftast ett läge där jag är lite spänd, efter ytterligare lite tempo kan det helt plötsligt kännas lättare... då måste man ju lösa det ostabila tempot. Det gör man nog bra pch koncentrerat med metronom.
Faran med metronom brukar dock ofta vara att man vänjer sig för mycket vid att bli ledd i tempo... så det är ju en balansgång hur mycket varje person skall använda det. Men det är ett ypperligt hjälpmedel tycker jag.
[...]. sen upptäckte jag att det inte gick att spela svårare stycken med metronomen så jag har inte använt den alltför mycket...
Testa att sätta metronomen på två tredjedelar av tempot du klarar hyfsat. Spela så igenopm stycket några gånger, då det är felfritt så drar du upp tempot två snäpp. Spela där tills du är stabil... gå sedan vidare.
När du kommer till tempot som du klarar "hyfsat" bra kan du göra som följer: Spela på det tempot ett tag, även om det känns lite skraltigt... dra sedan upp fyra snäpp (ja... det är lite mycket just nu) och spela där ett tag. När du sedan går tillbaka två eller fyra snäpp igen kommer detta att kännas lättare... hatta fram och tillbaka men försök att arbeta upp dig succesivt.
Detta är väldigt tidskrävande... men då det verkligen märks resultat då är det otroligt kul. Det man kan börja märka är att man måste ha exakt samma fingersättning och handställning då man spelar sakta som långsamt för att det verkligen skall funka optimalt... det är väldigt svårt tycker jag, men man måste ju försöka!
Eftersom vi klassiskagitarrister är ena enstörningar som ofta övar och spela själva, så spelar jag ofta till metronom för att få känslan för tempo och puls. Detta är något jag rekomenderar. Det är trist men det ger resultat.
Man får inte glömma (vilket jag inte så sällan gör) att stänga av metronomen och låta en själv styra tempo.
jag tycker att det förstör känslan allting känns bara datorstyrt med en.
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
klassiskgitarr.se → Klassisk gitarr → Använder ni metronom ?