Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: 4 konserter nästa vecka ('Spelman')

Hej och varmt välkomna till mitt nya program 'Spelman'i sommar; svensk musik skriven av svenska kompositörer och arrangerad av svenska gitarrister.
I vanlig ordning utlovar jag, utöver förtjusande musik, historier ni aldrig hört och klädkombinationer ni aldrig sett!

Vi drar igång med 4 konserter nästa vecka lite runtom i landet:

26/6 - 19.00 - Huvudsta gamla slott, Solna
27/6 - 19.00 - Arlöv kyrka, Arlöv
30/6 - 18.00 - Lappkyrkan, Gällivare
3/7  - 19.00 - Ulrika kyrka, Ludvika


Program:

Trad. (Arr. Jakob Lindberg)
Lutsvit från Dalarna & Uppland
    I  Preludium
   II  Marsch
  III  Polska
  IV  Vallåt
   V  Dubbelpolska


Dag Wirén
Liten Serenad
    I  Marcia
   II  Preludium
  III  Solo
  IV  Intermezzo
   V  Marcia

Johan H. Roman (Arr. Marcus Strand)
Sonata no. IX
    I  Moderato
   II  Adagio
  III  Lento

Carl M. Bellman (Arr. Per O. Johnson)
Bellmaniana
    I  Introduction
   II  Marche, "Movitz blåste en konsert"
  III  Pastoral, "Liksom en Herdinna"
  IV  Menuetto, "Om Något som Passerade i Artellerilägret"
   V  Tema med Variationer, "Solen glimmar"


http://www.marcusstrand.se/bilder/spelmanbildtext.jpg

2

Re: 4 konserter nästa vecka ('Spelman')

Vilken bra reklam!

3

Re: 4 konserter nästa vecka ('Spelman')

Ja, mycket bra program och en fantastisk affisch. Önskar jag kunde komma ochlyssna men konserterna verkar vara en bit bort från där jag befinner mig... Jag hoppas att det kommer fler tillfällen.

4

Re: 4 konserter nästa vecka ('Spelman')

Hade det inte varit för att Sven-Bertil Taube stod på Grönans Stora scenen förra onsdagen hade jag varit i Solna och lyssnat på ”Spelmannen”
Dag Wiréns Op 39 är en av mina favoriter. Jag älskar Per-Olof Hedlunds inspelning. Letar efter den inspelad av Roland Bengtsson (som jag har hört talas om)
(resten av programmet är också lockande…)
Det var lite störande att missa en till konsert med dig när du är i Sthlm trakten (har för mig att du spelade på typ Frälsningsarmén för inte så länge sedan…?)

5

Re: 4 konserter nästa vecka ('Spelman')

Visst kommer det några fler tillfällen men inte än på ett tag, ska spela opera i Vadstena ett tag nu (postat om det ovanför), närmast är 24:e juli i Västerledskyrkan.

Jag har också hört att det finns en LP med Rolands version, men inte stött på den. Säkert ligger den i några entusiast-skivsamlingar runtom i landet. Även brittiska Jonathan Richards verkar ha spelat in den på 90-talet, har inte hört den heller.