Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Justering, krokig hals(?)

Jag är en civilingenjörsstuderande pianist som lär mig att spela bas och gitarr på fritiden.

För några veckor sen köpte jag en ak. western "Indie: Tree of Life" (exempel: http://www.vendolin.se/annonce_detail.a … =4933872), som ska ha ett ordinarie pris på ca 6000, men jag betalade 1500 kr för ett helt ojusterat exemplar.   Enligt säljaren ska den inte ha något tillverkningsfel, utan helt enkelt bara vara ojusterad.

Den högsta (tunnaste, "ljusaste") E-strängen börjar skramla redan på 6e bandet, H-strängen på 8e, och den lägsta (tjockaste) E-strängen skramlar på 11e (G, D och A börjar skramla någonstans mellan 8e och 11e).

Jag har läst lite på forumet här, och kan konstatera att halsen ser ut att vara korrekt konkav hela vägen fram till det att halsen möter själva kroppen. Där, runt 14-15e bandet, ser halsen ut att ha någon sorts högsta punkt (se en lätt överdriven paint-modell: http://www.zaragon.se/prylar/gtrmodell.jpg ). Spelar man högre än på 15e bandet skramlar det inte på någon sträng.

Jag har provat att skruva på dragstången i halsen, men skruven är nu i ett motståndslöst läge, där det alltså inte känns alls att man drar i den - så mycket har jag lossat den. Jag har inte följt "skruva ett halvt varv och vänta en dag" så bra, men gitarren har under någon period legat orörd i flera dagar efter att jag skruvat på den, utan någon framgång med skramlandet)

Jag fått ner problemet till tre alternativ till lösningar:
1. Gitarren är kass, död, dålig, och går inte att få bra.