Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

1

Topic: Justering, krokig hals(?)

Jag är en civilingenjörsstuderande pianist som lär mig att spela bas och gitarr på fritiden.

För några veckor sen köpte jag en ak. western "Indie: Tree of Life" (exempel: http://www.vendolin.se/annonce_detail.a … =4933872), som ska ha ett ordinarie pris på ca 6000, men jag betalade 1500 kr för ett helt ojusterat exemplar.   Enligt säljaren ska den inte ha något tillverkningsfel, utan helt enkelt bara vara ojusterad.

Den högsta (tunnaste, "ljusaste") E-strängen börjar skramla redan på 6e bandet, H-strängen på 8e, och den lägsta (tjockaste) E-strängen skramlar på 11e (G, D och A börjar skramla någonstans mellan 8e och 11e).

Jag har läst lite på forumet här, och kan konstatera att halsen ser ut att vara korrekt konkav hela vägen fram till det att halsen möter själva kroppen. Där, runt 14-15e bandet, ser halsen ut att ha någon sorts högsta punkt (se en lätt överdriven paint-modell: http://www.zaragon.se/prylar/gtrmodell.jpg ). Spelar man högre än på 15e bandet skramlar det inte på någon sträng.

Jag har provat att skruva på dragstången i halsen, men skruven är nu i ett motståndslöst läge, där det alltså inte känns alls att man drar i den - så mycket har jag lossat den. Jag har inte följt "skruva ett halvt varv och vänta en dag" så bra, men gitarren har under någon period legat orörd i flera dagar efter att jag skruvat på den, utan någon framgång med skramlandet)

Jag fått ner problemet till tre alternativ till lösningar:
1. Gitarren är kass, död, dålig, och går inte att få bra.
2. Jag kanske klarar av att höja stallet några millimeter själv och på det sättet få gitarren spelduglig för en pianist.
3. Jag behöver lämna in den nånstans, för att få stallet höjt, dragstången justerad och några band nedslipade (ca-pris?)

Vad tror ni?

Jag är ganska händig, men har aldrig fipplat med gitarrer innan. Så jag är rädd att jag förstör mer än jag fixar. Men om någon här bedömer att en stallhöjning är tillräckligt enkel, så kanske jag vågar mig på det.

Tack för uppmärksamheten!

2

Re: Justering, krokig hals(?)

Hej,
Med strängarna PÅ lägger du en stållinjal på banden och kollar om halsen är "Rak", både på bas och diskantsidan. Med rak menas allt som verkligen är rakt till en mjuk "svank" som är max 0,5 mm vid 5-6 bandet. En 30 cm stållinjal är perfekt då den i praktiken är ca 32 cm lång och då räcker till 12:e bandet. Din hals är säkerligen infäst vid 14:e bandet och efter 14:e bandet får gärna stränghöjden öka mer = så som du beskriver din gitarr gör.
Några få tillverkare inklusive Taylor marknadsför gitarrer med halsar som även är "raka" EFTER 14:e bandet. Om man nu skulle spela någon ton över 14:e bandet på en akustisk gitarr så är det givetvis lättare då....(jag skulle ignorera det om inte lutningen är åt fel håll dvs det börjar skorra efter 12:e bandet).

OM nu inte halsen är svagt konkav med den lilla "svanken" efter att du lossat på dragstången så den inte alls är spänd föresslår jag följande:
Först böjer du halsen väldigt försiktig genom att lägga den över knät och hålla över sadeln och vid infästningen. Halsen kan behöva lite "hjälp"......

Nästa steg är att lägga en ABSOLUT RAK guide som täcker minst 3 band, alltså sådär drygt 10 - 15 cm lång men helst inte längre och kolla om något band ligger högt vid någon punkt. Om nåt band ligger högt måste du slipa.
Slipa gör du med en RAK bit av en engradig fil som är 10-15 cm lång. Oftast är det så lite som behövs (om du inte bandat om) att filen, 400 slippapper och ooo stålull räcker för att få ett perfekt band. (Stewart McDonalds sliptrissor i gummi med slipmedel är dock helt underbara för att få en spegelblank yta).

OM nu halsen är helt OK med lätt "svank" och det fortfarande skorrar är stränghöjden för låg och stallbenet måste höjas. Enklaste "fusklösningen" är att lägga tunn plast som LIMMAS mot stallbenets underkant med Cyanolitlim. Annars byter du stallben och filar ner UNDERSIDAN till rätt stränghöjd nås.
Kolla Taylors hemsida, dom har verkligen instruktiva videos...har inte kollat på senaste året men förhoppningsvis finns bra instruktionsvideos kvar.

En liten kommentar om "svanken" på halsen. Vissa förespråkar ABSOLUT RAK HALS då bandens placering bygger teoretiskt på att halsen inte har en svank. Man skall då veta att bara det faktum att du belastar halsen fram och tillbaka när du spelar har större påverkan på intonationen än "svanken". Eller hör du några cent skillnader på enskild ton när du spelar.......och flyttar du stallet när du byter till andra strängar (fabrikat)?

janne

3

Re: Justering, krokig hals(?)

Tack, det var ett bra och instruktivt svar.

Återkommer om jag inte får rätt på det.