26

Re: Stora presentationstråden

jo, utbildningen är bra.men jag tror att att det är en skola som många inte känner till.Kanske ingen statusskola direkt,men det ska man ju strunta i.Just på klassisk profil så har skolan haft en stark tradition och har bra lärare.David olsson som är gitarrlärare har gått ingesund för Gunnar Lif.Tycker det är helt underbart på folkis! mycket tid för övande och du får allt serverat på internatet.Men jag tycker att det kan vara lite väl mycket ämnen man ska läsa för att få ihop till csn(30 h i veckan).och för mig som övar som en dåre så blir det lite si och så i andra ämnen.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

27

Re: Stora presentationstråden

David Olson.. gick inte han massa år på Geijerskolan och gick ut för ngt år sedan?

Jag vet inte det där om prestige, men säkerligen finns all kunskap där man kan tänkas behöva. Kanske är bra vilket som att försöka se sig om i gitarrvärlden med jämna mellanrum så man inte går fast, men annars är det väl ypperligt att kunna fokusera sig.

Se till att du åtminstone inte blir underkänd på ngt ämne.. så du slipper framtida tjorv med csn.

28

Re: Stora presentationstråden

har för mig att han gick ut ingesund 99, jo då,han gick ett par år på geijerskolan dessförinnan.Du har helt rätt om att man ska hålla ögonen öppna för andra skolor.Funderar faktiskt på att söka musikhögskola utomlands.Verkar väldigt bra så som i spanien"malaga tex"men då ska man ju lära sig spanska o grejer! i usa verkar de finnas många bra lärare också.Har läst i nån tråd att du pluggar i spanien.Hur är undervisningen där?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

29

Re: Stora presentationstråden

Jo den är bra... helt otroligt stenhård undervisning, men det verkar vara mest första å andra året. Tycker du skall läsa spanska och söka hit... om du nu kan tänka dig vara borta från Sverige hela 4 år. Jag tycker skolan där jag studerar, www.musikene.net , är ypperlig... nog finns det ju saker jag kan klaga på, men det finsn det ju överallt.

Nu börjar denna tråd vara lite väl allmän! smile


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

30

Re: Stora presentationstråden

Välkommen till forumet Kalle! smile

31

Re: Stora presentationstråden

Kalle Skarin: Bra att någon tog tag i det smile

Jag heter Sebastian och har spelat gitarr i ungefär 3 1/2 år, tagit lektioner i ungefär 2  1/2. Nu till hösten ska jag börja mitt tredje år på Södra Latins Yrkesmusiker utbildning. Jag spelar nästan uteslutande klassisk gitarr men det händer i bland att jag dammar av elguran och lirar lite på den. Spelar även lite piano och sjunger lite i kör o så.

jag va lite lat när det gäller sökande av sommar jobb, så jag har bara spelat gitarr hela sommaren big_smile
det har blivit runt en 4-6 h/dag och jag hoppas att jag kommer kunna öva lika mycket sen när skolan börjar, så jag hoppas på många håltimmar big_smile

Jag jobbar just nu med J.S Bachs bwv 998 ( har dock ej börjat med Allegrot), Sevilla av I Albéniz, el Decameron Negro (jobbar mest med andra satsen) av L Brouwer, Campanas del Alba av E Sainz de la Maza och jag försöker även lägga en del tid till att hålla igång Elegi av J.K Mertz.
Jag jobbar även med två duetter som jag och en klasskamrat ska försöka spela lite när vi är på liten gitarrakademi som ju börjar snart. Dessa duetter är: Sonata (K.408, allegro) av
D Scarlatti och Evening dance av A York.

ps. Ursäkta stavningen jag har dyslexi tongue (men en ganska lätt sådan)

32

Re: Stora presentationstråden

ww.joselucas.net

33 (edited by onemin 2006-08-26 10:58:02)

Re: Stora presentationstråden

namnet är oskar nilsson.
jobbar som gitarrtekniker hos en stor instrumentgrossist.
är nybörjare inom klassiskt och tänker ev.  anlita steflund till hösten som lärare(om det går bra? smile) ska till michael sandén om en månad och bygga en klassisk gitarr med honom eftersom jag bara har stålsträngade än så länge.
nämligen en tacoma bariton och en handbyggd av lars rasmussen.

förövrigt så är jag inte särskilt bra på att spela, men jag övar. lite. world of warcraft har tagit mina hjärnceller och fingrar i besättning och jag jobbar på att slita mig.
är även intresserad av teckning och fotografi. har studerat konst på fhsk 2 år och historia på södertörn.
bor med flickvän i centrala sthlm.
det var nog allt.
eller en sak till. tidigare byggde jag instrumentskulpturer. eller nåt sånt. som inte går att spela klassiskt på vad jag vet.

34

Re: Stora presentationstråden

Vill också presentera mig. Är jättegammal 57 år och heter Anders Rinnan, bott i Sthlm till för 20 år sen då jag flyttade till Lund. Gått på SMI och hade Jorgen Rörby och Rolf LaFleur som lärare i klassiskt. Tröttnade på det ensamma spelet och började spela akustisk jazz och var nog först i riket med att använda förstärkt akustisk gitarr i jazzsammanhang. Hade en Gurian som jag satte mick i ljudhålet på och höll på med folie hit o dit för att dämpa vissa strängar som var för starka. Spelade i en grupp som hette Pan Trio. Sen kom Ovation och Takamine och då blev livet lättare. Efter att ha gått Musikhöskolan i Malmö på jazzlinjen, jobbar jag sedan -96 som elgitarrlärare på Heleneholmsskolan i Malmö ( motsvarar Södra Latin här nere) men har tagit upp det klassiska igen på en riktigt bra Bolin (faktiskt både dynamisk och stark med en bra hals - han måste ha gjort nåt fel den dagen, dom flesta andra låter ju inget, eller?) och en svinbra Per Sonnerup. Jag hade gitarraffär i 2 1/2 år i Lund (grunderna fick jag som Martinimportör ihop med Mats Silfving för länge sen på Guitar Village) men det var jättetrist att ingen brydde sig om bra gitarrer, utan bara tjatade om billigt hit o dit så den lade jag ner.

35

Re: Stora presentationstråden

Mika Sjöman heter jag och bor i Piteå men är uppvuxen i Göteborg. Spelat gitarr sen jag va en liten grabb och under ungdomens tid så har det varit mest metall band jag lirat i förutom 3 år på kommunal musikskola där jag spela klassiskt gitarr och det var väl en lucka på en 12 år då jag inte spelat ett endasate stycke. Nu när jag e äldre (29år) och har klippt av det långa håret så behöver jag inte vara cool längre och kan vara mig själv och spela det som jag älskar allra mest nämligen den klassiska gitarren big_smile
Jag är faktiskt helt besatt och spelar oftast flera timmar om dagen och har haft ett par konserter på en skola här i Piteå. Det enda som känns lite jobbigt är att jag inte kan läsa noter=) men va fan det är väl inte det som gör mig till en bra gitarrist,,,elller??? men allting hade nog blivit mycket enklare om jag kunnat läsa noter, fast det är väl alldrig försent att lära en gammal und o sitta??=) Det här var lite om mig och ha en god jul allihopa.

36

Re: Stora presentationstråden

Det är absolut inte omöjligt att lära sig noter, det går med lite jävlaranamma och ett intresse!
God jul!

Christian

37

Re: Stora presentationstråden

Är detta en KONTAKTSIDA ?
...i så fall tack å lov !!!!!!!!
;-)) L

38

Re: Stora presentationstråden

Felåt...glömde PUSS! ... även om den enbart riktas till Lena !
:-)

39

Re: Stora presentationstråden

Var stod abstraktet skrivet egentligen? Jag såg bara en rad...
Och jazz? Vad då för jazz? Blir lite nyfiken...

40

Re: Stora presentationstråden

Verkar som min presentation blir första för året. Synd att jag inte knep inlägg #42 också, men man kan inte få allt i livet.

Hittade det här till synes trevliga forumet idag när jag sökte efter nya strängar på google (tänkte testa att beställa online). Verkar finnas mycket läsvärt här, att jag aldrig tänkt på att söka efter ett gitarrforum!

Hans heter jag förresten, för tillfället bosatt i Stockholm där jag studerar Fysik på Stockholms Universitet. Är 19 år, och har spelat gitarr sedan jag gick 4an. Alltså i 8-9 år om jag räknat rätt. Gick i musikskolan i Mölndal, där jag även var med i en gitarrorkester.

Som ni kanske redan märkt är jag en person med stämpeln "nörd", och stolt över det också. Förutom gitarren har jag en del andra intressen, de flesta mer eller mindre udda; lika bra att inte dra på mig fler stämplar direkt kanske. wink

Min gitarrhistoria? Blev förtjust i att spela gitarr direkt. Det verkar nästan sitta i generna: min farsa spelar gitarr, och min lillebror (jättesöt 9-åring) har precis börjat. Själv spelar jag helt och hållet för "nöjes skull". Jag var tvungen att sätta dit citationstecknen, för det är inte riktigt sant. Det är som att säga att jag bara träffar en kompis för nöjets skull. Nej, för mig är min gitarr viktigare än så, min gitarr är min vän. En som jag delar väldigt mycket med.

Tyvärr har det blivit mindre tid att spela ju äldre man blivit, speciellt nu när jag inte har någon lärare längre. Men jag har beställt nya strängar till min Alhambra 5p nu, då ska jag minsann satsa ordentligt på tremolo igen.

41

Re: Stora presentationstråden

Hejsan,

Jag heter Alexandra och har hittat hit till detta eminenta forum trots att jag i första hand är blockflöjtist. Jag spelar även lite gitarr, men där är jag helt självlärd och hör nog till kategorin som spelar hellre än bra. Gitarren åker hursomhelst fram från sitt fodral med ojämna mellanrum. Är här i första hand för att hitta nån att spela med, mer om detta under postningen "blockflöjtist söker gitarrist eller lutenist". Hoppas att detta går bra!

Hälsningar Alexandra

42

Re: Stora presentationstråden

Tja allesammans!!

Får passa på att presentera mig tycker jag.
Mitt namn är Daniel och är 31 år gammal och bosatt i Göteborg.
Har mest spelat vanlig gitarr och gjort en hel del pop låtar men är numera intresserad av klassisk gitarr.

Fastnade för detta när jag hörde min favorit gitarrist Ana Vidovic spela den fantastiskt vackra Cavatina , då fullkomligt smälte jag.

Så nu är det bara till att lära mig massa klassiska stycken och spela,det är ju underbart rogivande.

I grunden är jag Gym instruktör,bartender samt häktes och arrestvakt så ni kanske förstår att man vill komma ifrån vardagen då hehe.

Får verkligen tacka för en riktigt bra sida för klassisk gitarr , ni gör ett jättebra jobb allesammans.

Önskar er alla en riktigt skön sommar som nu ligger framför oss och önskar er även lycka till med ert spelande.

Med Bästa Hälsningar
//Daniel

43

Re: Stora presentationstråden

Hej Daniel och välkommen till forumet!

Hoppas du skall trivas i gemenskapen med oss alla! Kul också att du upptäckt glädjen med den klassiska gitarren!

Kom ihåg att inga frågor är för enkla eller för "dumma" för att ställas. smile

44

Re: Stora presentationstråden

Tja Joel!!

Tackar tackar för välkomnandet.

Tittade på några klipp med dig från Youtube och får ju i ärlghetens namn säga att du är otroligt duktig på att hantera gitarren,du har verkligen känsla för det klassiska.

//Daniel

45

Re: Stora presentationstråden

Halloj alla!

Mitt namn är Henrik och jag har varit reggad här ett tag men inte presenterat mig. Jag har spelat sen fjärde klass och blev lite småintresserad för klassisk gitarr på musiklinjen i gymnasiet.
Efter det lallade jag runt och spelade bara lite då och då, tills jag i höstas fick privatlektioner hos Joel i födelsedagspresent av min kära mor. Under den tiden ökade intresset stadigt och nu spelar jag varje dag (nästan). Ett stort tack till dig Joel, för en mycket lärorik och utvecklande tid.

Och självklart var det Joel som tipsade om detta mycket välorganiserade forum smile

Peace


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

46

Re: Stora presentationstråden

Hellface skrev:

Halloj alla!

Mitt namn är Henrik och jag har varit reggad här ett tag men inte presenterat mig. Jag har spelat sen fjärde klass och blev lite småintresserad för klassisk gitarr på musiklinjen i gymnasiet.
Efter det lallade jag runt och spelade bara lite då och då, tills jag i höstas fick privatlektioner hos Joel i födelsedagspresent av min kära mor. Under den tiden ökade intresset stadigt och nu spelar jag varje dag (nästan). Ett stort tack till dig Joel, för en mycket lärorik och utvecklande tid.

Och självklart var det Joel som tipsade om detta mycket välorganiserade forum smile

Peace

Henrik!
Kul att se att du hittat hit! Välkommen! smile

47

Re: Stora presentationstråden

Hej alla smile

Jag registrerade mig bara för någon dag sedan och har hittat en massa skoj att läsa smile

Jo vem är då jag? Jag heter Dan Pärlerstrand är 28 år och studerar till lärare på klassisk gitarr på Piteå Musikhögskola. Jag började att spela gitarr när jag var dryga 18 år och då vår det mest metal som gällde. Men så hände det något, min kompis hade köpt Sven Lundestads "Klassisk Gitarr" och jag tyckte mycket om det jag hörde. Jag kunde då inte en not och fick verkligen börja från början men det var otroligt skoj.

Vid 20 års ålder började jag på Musikhandledarlinjen vid Härnösands Folkh. och fick Kjell Persson som gitarrlärare. Det finns nog ingen som har gett mig lika mycket inspiration som han. Det gick fort fram för mig så året efter sökte jag till Kappelsbergs Musikskola och kom in. Det blev ett riktigt otursår, jag spelade alldeles mycket med för lite pauser så jag fick inflammation i mina tummar. Det blev ett väldigt abrupt slut på mitt spelande.

Jag jobbade sedan ett par år och jag längtade efter att få börja spela igen och sökte till Framnäs Folkh. Där jag kom in smile Jag hade ju inte spelat på dryga 2 år så det var tufft att försöka komma igen. Jag började med att spela 5 minuter och vila 10 för att inte tummarna skulle paja igen. Där gick jag ett år och ångrar det inte för en sekund smile Året där på sökte jag lärarlinjen på Piteå Musikhögskola och kom in även här. Det kändes helt fantastiskt smile

Så mitt tips från mig är "Ge ALDRIG Upp"

Dan

48

Re: Stora presentationstråden

Hej,
Heter Lars och har spelat gitarr lite till och från under dom senast trettio åren.
Hade stora ambitioner att utveckla mitt spel i början av åttiotalet och beställde till och med en altgitarr av självaste Bolin. Kommer ihåg att jag skämdes lite då jag beställde gitarren eftersom jag tyckte mitt spel var rätt dåligt. Kommer ihåg att det under denna period fanns ett radio program som hette "För gitarr vänner" eller något liknande som presenterades av Martin Giertz och som var en stor inspirationskälla.
Hur som helst efter att ha tränat rätt intensivt under ett par år tröttnade jag och gav upp mina planer.
Har som sagt i perioder återkommit till gitarrspelet även om det numera bara är för husbehov. Har tittat in på forumet lite då och då och här verkar det finnas oerhört mycket kompetens och en vilja att dela med sig.
Ser fram emot att få lite ny inspiration som kanske kan hjälpa till att utveckla mitt spel.

Mvh

Lars

49

Re: Stora presentationstråden

Passar på att skriva en kort presentation nu när tumnageln gått av och mörket faller.

Joel Karlsson, 28år  jobbar som gitarrlärare på kulturskolan i Kramfors. Har tidigare pluggat i Piteå (Framnäs - Frank Sjölander och musikhögskolan - Jan-Olof Eriksson) Spelar på en Liikanen gitarr som jag trivs väldigt bra med för tillfället. Komponerar musik bl.a för klassisk gitarr (håll utkik i not avdelningen framöver om ni vill ta en titt på mina stycken).  Förutom gitarrspelandet så står träning, god mat, bra böcker samt allmän livsnjutning högt på listan. Spelar och sjunger gärna svenska visor i passande sammanhang.

Ha en fin dag.

BJK

50

Re: Stora presentationstråden

Hej Joel!

Välkommen till forumet! smile