1

Topic: Wolf notes

Någon som kan förklara vad det är. Vad som orsakar dessa och hur man åtgärdar.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

2

Re: Wolf notes

"Wolf notes" är ett begrepp som kommer från violin- och cellovärlden. En vargton är en ton som ylar gällt och starkt pga att den spelade tonen sammanfaller med en stark resonans i instrumentet. Eftersom stråken matar in energi kontinuerligt blir tonen ett vargyl. På en gitarr däremot är motsvarigheten knappast ett yl så därför är den lånade benämningen både missvisande och förvirrande. En vargton på en gitarr låter annorlunda än de andra tonerna, den har en stark attack men klingar också av snabbt därför att strängens energi snabbt övergår i instrumentet. Till vardags är det vanligt att gitarrfolk benämner även vargtonens motsats på samma sätt. Motsatsen är alltså att den spelade tonens frekvens överenstämmer med en s.k. antiresonans (dvs en frekvens där instrumentet av någon anledning inte vibrerar). Denna ton är kort, men till skilnad mot vargtonen är den också svag.

Att åtgärda en vargton är ibland ganska lätt, ibland svårt. Det beror på vilken resonans i instrumentets övertonserie det handlar om men också respektive gitarrs konstruktion. I princip handlar det givetvis om att stämma om den resonans som orsakar problemet så att den inte sammanfaller med en spelad ton eller samverkar med andra resonanser till att ge denna starka men korta ton. Att hantera och kontrollera vargtoner tillhör gitarrbyggandets intressantare moment och är en konst som det tar lång tid att lära. Att ge en kortfattad beskrivning av processen är svårt (eftersom det är så komplicerat) men också något man inte gärna gör som gitarrbyggare eftersom det tillhör yrkets "hemligheter" och är en tillgång i ens  yrkesutövande.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

3

Re: Wolf notes

Tack Per för bra svar. Läste att det kan vara vanligare på "dyrare" gitarrer. Stämmer det?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Wolf notes

Per Hallgren skrev:

"Wolf notes" är ett begrepp som kommer från violin- och cellovärlden. En vargton är en ton som ylar gällt och starkt pga att den spelade tonen sammanfaller med en stark resonans i instrumentet. Eftersom stråken matar in energi kontinuerligt blir tonen ett vargyl. På en gitarr däremot är motsvarigheten knappast ett yl så därför är den lånade benämningen både missvisande och förvirrande. En vargton på en gitarr låter annorlunda än de andra tonerna, den har en stark attack men klingar också av snabbt därför att strängens energi snabbt övergår i instrumentet. Till vardags är det vanligt att gitarrfolk benämner även vargtonens motsats på samma sätt. Motsatsen är alltså att den spelade tonens frekvens överenstämmer med en s.k. antiresonans (dvs en frekvens där instrumentet av någon anledning inte vibrerar). Denna ton är kort, men till skilnad mot vargtonen är den också svag.

Att åtgärda en vargton är ibland ganska lätt, ibland svårt. Det beror på vilken resonans i instrumentets övertonserie det handlar om men också respektive gitarrs konstruktion. I princip handlar det givetvis om att stämma om den resonans som orsakar problemet så att den inte sammanfaller med en spelad ton eller samverkar med andra resonanser till att ge denna starka men korta ton. Att hantera och kontrollera vargtoner tillhör gitarrbyggandets intressantare moment och är en konst som det tar lång tid att lära. Att ge en kortfattad beskrivning av processen är svårt (eftersom det är så komplicerat) men också något man inte gärna gör som gitarrbyggare eftersom det tillhör yrkets "hemligheter" och är en tillgång i ens  yrkesutövande.

Hej Per,

Jag vill inte borra i Dina yrkeshemligheter, men jag kan tänka mig att processen är komplicerat, särskilt om man känner en vargton efter gitarren är färdigbyggt och locket har redan shellac på ytan.

Jag ser inte så många möjligheter man har:  för att förändra lockets resonansfrequenser kan man på en färdig gitarr bara lägga till eller ta bort (trä)massa, och det kan man göra på olika sätt. Men nu har jag redan "borrat" lite grand, Du måste inte svara...

R.

5

Re: Wolf notes

Lennart, "dyrare" gitarrer borde inte ha starka vargtoner om byggaren kan sin sak. Det kan ta många, många timmar att fixa men jag tycker att det är en självklarhet att försöka om man strävar efter perfektion. Att "bara bygga ihop och skicka iväg" är att inte göra sitt bästa. Men på ett sätt kan du ha rätt i att riktigt massivt byggda fabriksgitarrer inte har så tydliga vargar, men det beror ju mest på att de är så döda överlag att inte ens starka resonanser har en chans...

Rudolf, det du säger om att ta bort eller lägga till material för att förändra en resonans är väl en självklarhet? Det är hur, var och hur mycket som är svårt att veta utan att ha prövat många, många gånger. Alla instrument är unika även om det finns vissa grundregler att hålla sig till. Att lära sig principerna och att sedan använda dem rätt i varje enskilt fall är det svåra att lära sig. Precis som när man skall bota en sjuk människa måste man ta med hela bilden i sina beslut och behandla därefter.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/