1

Topic: Blir en gitarr bättre av att spelas?

Är det verkligen så att en gitarr behöver en inspelningstid innan den börjar låta optimalt?

Finns det något samband mellan hur mycket en gitarr spelas och förbättring av tonen?

Är det inte bara så att det är tiden som arbetar för den dvs. att träet  mognar och lacken hårdnar så småningom?

Och omvänt då - kan en gitarr som inte spelas "dö i tonen"?

Intressant att höra synpunkter på detta.

//Lena

2

Re: Blir en gitarr bättre av att spelas?

Ja, det är en intressant fråga, konstigt att ingen svarat på den än. Själv vet jag inte riktigt hur det ligger till, men det är ju många som hävdar att en gitarr börjar låta bättre om den spelas mycket, och att den kan tappa lite i ljud om den inte spelas på ett tag. Och om jag ser till min egen erfarenhet kan jag väl ibland tycka att det verkar kunna ligga någonting i det. Men det är ju alltid svårt att veta om det egentligen bara är inbillning eller inte. Och hur man tekniskt skulle förklara fenomenet, om det nu finns, vet jag inte heller. Men kanske blir trät mer rörligt om det mjukas upp av mycket vibrationer? Eller någonting sådant, jag vet som sagt inte...

Jag vet dock att det finns åtminstone en etablerad och duktig gitarrbyggare som tror på att en gitarr faktiskt kan bli bättre av att spelas...

3

Skulle vara intressant att veta om det finns några "vetenskapliga" belägg för att en gitarr förändras när den spelas på.

4

Om jag inte minns fel har Owe sagt att Lars Jönsson (tror jag) gjort undersökningar på detta och kommit fram till att det sker tydliga förändringar i träet när en gitarr spelas och att dessa förändringar dessutom sker lättare i början av livet på en gitarr. Hur vetenskapliga dessa undersökningar var förtäljer inte historien, men det vore intressant att få veta mer...

5

En sak som jag hört är också att man kan "spela in" en gitarr inte bara genom att spela på den, utan även genom att ställa den framför en högtalare som man spelar en massa musik ur... Kanske fungerar det, vem vet cool

6

Hahaha, det senaste lät väldigt roligt!

Då slipper man spela in sina gitarrer då kan man bara låta en högtalare spela in den åt dig och sen är det bara att rocka loss när den kommit igång.

Nejmen jag tror helt klart att tonen på en gitarr kan förändras genom inspelning av många timmar och sen optimerar man ju halsen efter sina fingrar och många års nötning gör ju att gitarren känns smidig för ens egna fingrar.

Vissa pianister hävdar ju att ett helt piano kan bli mera levande efter inspelning och ordentlig värme...