Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
- Mattias Widéen
- Inbiten postare
- Offline
- From: Linköping
- Registered: 2007-12-16
- Posts: 120
Topic: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Jag är nyfiken på att höra vad det finns för åsikter kring frasering av Villa-Lobos Prelude nr 5, främst första delen/sidan. Med frasering menar jag i det här fallet vilka toner som ingår i en fras (inte rit. cresc etc).
Jag har testat olika varianter på frasering och det låter ok men jag har ännu inte hittat den där "så-här-vill-jag-ha-det"-känslan.
Exempel:
Leif-Åke Wiklund spelar tre hela takter i början som en fras (åtminstone uppfattar jag det så) medan t ex Raphaella Smits gör frasslut på femte pulsslaget i tredje takten följt av en fjärdedels upptakt till nästa fras (åter igen som jag uppfattar det).
Själv spelar jag, just nu i alla fall, de första tre takterna som en hel fras, tre takter igen, därefter två takter som en sorts mellanspel, sex takter (lite indelat i 2 + 4) och till sist tre takter.
Missförstå mig rätt nu men jag tycker att Villa-Lobos musik ibland är svår på det viset att det låter ok nästan hur man än gör
.
Det finns säkert massor av saker jag inte vet om stycket eller har tänkt på hittills. Därför vore det spännande att höra olika åsikter kring detta.
- Fredrik Mårtensson
- Inbiten postare
- Offline
- From: östersund
- Registered: 2004-12-09
- Posts: 229
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Tjena Mattias!
Intressant, håller just på med detta själv, en elev skall ha det som ett av de obligatoriska styckena till Trondheimssökningarna.
Ja, V-L är mångtydig...det är både jobbigt och bra!
Själv är jag inne på att frasera A-delen olika första och andra gången den kommer. En gång med långa, ihopbundna fraser och den andra med litet aviga, avkortade fraser....får se hur man pusslar ihop det.
Annars så brukar det ju vara tredje delen som är det stora diskussionsämnet med detta stycke. Vill minnas att Owe walter var på mig om det under det förra seklet.
Har också för mig att Pellegrosso luftade en intressant och mustig åsikt om den tredje delen för ett tag sedan.
En annan sak....när gör du/ ni andra lägesväxlingarna i 5:e Preludiets första del?
Ha det!
Fredrik
- pellegrosso
- Inbiten postare
- Offline
- Registered: 2007-06-30
- Posts: 135
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Äntligen!!!!!
Preludium nr 5!!!!
En angelägenhet, ett livsverk, ett monument.
Eller smörigt, solkigt ,whatever.
MEN....här finns mycket substans för interpretationsstudier och musikalisk hantverk.
Min första tanke nr det gäller fraseringsfrågan är att generellt blir man lugnare av långa fraser än korta. Som vanligt finns undantag. Finns det en klockren föredragsbeteckning som anger att man skall spela med korta fraser eller annat så kan man ju fundera om man håller med.
Jag brukade och brukar fortfarande (även om mitt musicerande är tämligen begränsat just nu), "plocka ned" musiken i små sekvenser och "kartonger", för att på detta sätt bygga upp det hela till någonting genomtänkt. Detta kan verka pretantiöst, men tanken är faktiskt god och ädel.
Plocka ut melodi-linen ur harmonik och helhet och spela den helt för sig själv, då är det rätt så lätt att få en uppfattning om hur den bäst skall fraseras eller byggas upp.
Konsten med detta verk är just att INTE göra för korta fraser i, som jag tycker, de ganska långa sekvenser som bygger upp del 1 och 2.
Och att sedan INTE som nästan de flesta, från proffs till glada amatörer, gör nämligen förvandla tredje delen till ett semi-polyrytmiskt hallå!!!!!
Spelar man tredje delen av detta stycke som one-liner, bara melodin alltså, så står det ganska klart hur Villa-Bortoss ville ha det hela. Sedan att utföra det rent, klart och i valstakt det är, min käre Watson, inte helt lätt.
Fast om jag förstår dig rätt så tycker jag att du är "rätt ute", MEN det finns inget som hindrar eller försämras av, att man ser de första 6 takterna som en hel fras, om än med en snudd av tempo-dynamik. Sedan gör det sig själv i takt 7 (poco rallentando, med betoning på poco tycker jag). Det verkar lätt bli så att man av gitarristiska skäl, tekniska eller av födsel och ohejdad vana, vid t ex lägesväxlingar likt den i takt 3, sista 1/4 delarna vill "vila" litet. Man kan vinna på att vila senare, tycker jag.
Lyssna på melodin, lyssna till ditt hjärta, sen går allt som en dans även om det tar lite tid.
Pellemusto:-)
- Mattias Widéen
- Inbiten postare
- Offline
- From: Linköping
- Registered: 2007-12-16
- Posts: 120
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Tack Fredrik och Pelle för intressanta och givande svar.
Svar till Fredrik:
Att frasera annorlunda andra gången första temat kommer har jag inte tänkt på i detta stycke men det är defenitivt en tänkbar variant, ska fundera på det lite mer.
Vad gäller lägesväxlingen gör jag den redan på tredje fjärdedelen i första takten och nästa på sjätte fjärdelen i samma takt. Det innebär att jag klipper av en fjärdedel från mellanstämmorna. Så har jag gjort för att jag tycker att det låter bättre helt enkelt.
Svar till Pelle:
Att känna första frasen som sex takter (med antydan av 3 + 3) är också det en intressant tanke. En liten, men dock nyansskillnad från hur jag tolkat det.
Jag håller med om att det ibland kan vara bra att bara spela melodilinjen i en fras. Man riskerar då inte att rätta musiken efter det som är tekniskt svårt utan kan koncentrera sig helt och fullt på det musikaliska. Bra tips!
Tredje delen vill jag ha ganska rak och inte alltför snabb. I den delen tuffar det ju på i stort sätt hela tiden men jag vill ändå få med små avfraseringar i slutet av andra takten, fjärde takten, femte takten (knappt märkbar) och därefter en längre fras fram till repristecknet.
- pellegrosso
- Inbiten postare
- Offline
- Registered: 2007-06-30
- Posts: 135
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Föresten, lägesväxlingarna och hur man löser dessa är förståss väldigt viktigt, men ack så individuellt. Men det lönar sig att lägga tankemöda på detta. Men det gäller ju alla stycken.
Sedan vill jag varmt och hjärtligt anbefalla Eder som spelar detta stycke att göra allt i Eder makt för att få slut-ackordet i "del ett" att klinga som ett D add6 och INTE H, förlåt Bmoll. Här har vi, som jag har kommenterat tidigare, en liten fälla.
Fälla därför att jag tycker att det låter ankskit (ja vi har ankor i Norrland) med Bmoll. Jag spelade detta ackord som ett Dadd6 med lös D sträng och en kvintlös treklang på 1,2 och 3:e strängen: F#,B,D, band 11,12,10.
Men jag kan för all del ha fel, det händer ju titt som tätt.
Pelle
- Jonas Tobin
- Inbiten postare
- Offline
- From: Uppsala / Gråbo
- Registered: 2004-12-22
- Posts: 125
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
I de första takterna tycker jag det är viktigt att man binder ordentligt mellan tredje och fjärde fjärdedelen samt mellan sjätte och första fjärdedelen. Därför gör även jag lägeväxling redan på tredje slaget i första takten men inte på sjätte, det sparar jag till första slaget andra takten. Gör man ett lätt glissando från g-et ner till b-moll greppet får man känsla av att det är bundet ändå.
För mig känns det solklart naturligt att som Smits göra "frasslut på femte pulsslaget i tredje takten följt av en fjärdedels upptakt till nästa fras".
Pellegrosso, tycker du inte det är bättre att oktavera upp b-et i det där ackordet än att ta ner D-et? Tycker man förlorar effekten mot föregående D-dur nere i läge II annars. Men det är ju jag det 
Tredje delen får man som sagt kämpa med att få ordentligt som 3 + 3 (och inte 2+2+2), trots att lägeväxlingarna inbjuder till det senare. Man kan t.ex. lägga mer tyngd på ettorna och fyrorna och bryta dem, medans man gör de andra korta med samtidigt anslag.
Intressant!
/ Jonas
- Fredrik Mårtensson
- Inbiten postare
- Offline
- From: östersund
- Registered: 2004-12-09
- Posts: 229
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Den där glissandofingersättningen luktar Owe Walter ända hit!
När vi ändå är inne på det kan vi väl lista våra favoritversioner av Preludierna? (styckena vi gitarrister älskar att hata/ hatar att älska)
Turibio Santos inspelningar är bra tycker jag, samt Julian Breams, Timo Korhonens och Norbert Krafts och Ida Prestis version av det första preludiet.
Fredrik
- Fredrik Mårtensson
- Inbiten postare
- Offline
- From: östersund
- Registered: 2004-12-09
- Posts: 229
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Glömde kompositörens version av ettan, en del intressanta vändningar i formen där!
fredrik
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
737
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
- Jonas Tobin
- Inbiten postare
- Offline
- From: Uppsala / Gråbo
- Registered: 2004-12-22
- Posts: 125
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Fredrik Mårtensson skrev:Den där glissandofingersättningen luktar Owe Walter ända hit!
Haha, ja visst är det Owes hjärntvätt 
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
737
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
- pellegrosso
- Inbiten postare
- Offline
- Registered: 2007-06-30
- Posts: 135
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Jonas Tobin skrev:I de första takterna tycker jag det är viktigt att man binder ordentligt mellan tredje och fjärde fjärdedelen samt mellan sjätte och första fjärdedelen. Därför gör även jag lägeväxling redan på tredje slaget i första takten men inte på sjätte, det sparar jag till första slaget andra takten. Gör man ett lätt glissando från g-et ner till b-moll greppet får man känsla av att det är bundet ändå.
För mig känns det solklart naturligt att som Smits göra "frasslut på femte pulsslaget i tredje takten följt av en fjärdedels upptakt till nästa fras".
Pellegrosso, tycker du inte det är bättre att oktavera upp b-et i det där ackordet än att ta ner D-et? Tycker man förlorar effekten mot föregående D-dur nere i läge II annars. Men det är ju jag det 
Tredje delen får man som sagt kämpa med att få ordentligt som 3 + 3 (och inte 2+2+2), trots att lägeväxlingarna inbjuder till det senare. Man kan t.ex. lägga mer tyngd på ettorna och fyrorna och bryta dem, medans man gör de andra korta med samtidigt anslag.
Intressant!
/ Jonas
Tjaa...
Vi kan väl ha en småfläskig baston åtminstone i slutackordet? Snälla!!!
Pelle
- Mattias Widéen
- Inbiten postare
- Offline
- From: Linköping
- Registered: 2007-12-16
- Posts: 120
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Det där slutackordet är knivigt att få till, jag håller med om det. Jag har på senare tid använt P (tummen) på tredjesträngen och i (pekfingret) på fjärdesträngen. För mig har det funkat bra att göra så, D:et blir mer framträdande och B:et lite mer i bakgrunden.
//Mattias
12 Reply by Mattias Widéen 2008-12-14 22:58:17 (edited by Mattias Widéen 2008-12-15 10:23:39)
- Mattias Widéen
- Inbiten postare
- Offline
- From: Linköping
- Registered: 2007-12-16
- Posts: 120
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
Ska kanske tillägga att jag spelar ackordet som det står i noterna, jag har inte ändrat på det.
- andreas backlund
- Nykomling
- Offline
- Registered: 2005-10-18
- Posts: 53
Re: Villa-Lobos Prelude nr 5 - frasering?
intressant diskussion! tycker stycket först och främst måste kännas improviserat och att det finns en folkmusikalisk känsla i frasering och form.
Alltså ingen bel-canto känsla utan mer en känsla av explosivitet och glädje,jag föredrar att tänka en blandning mellan korta och långa fraser.Ungefär som att ha en lång fras som man sedan har ett par bifraser i.Kanske förklarar mig lite luddigt nu men vad jag tänker med det sistnämnda är att inte tappa känslan av helhet och form vilket är lätt att göra när man har korta fraser.
tycker också man kan använda sig av ett stort dynamiskt omfång och överhuvudtaget ta ut svängarna lite grann;)
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply